A nyaralás valószínűleg mindannyiunk kedvenc időszaka: végre kiszabadulunk a mindennapos mókuskerékből, időt tölthetünk a családunkkal, párunkkal – vagy éppen önmagunkkal – és felfedezhetjük a világ különböző pontjait. Legyen szó egy egzotikus tengerpartról, egy történelmi városról vagy egy vadregényes hegységről, minden utazás egyedi élményekben gazdag, melyekre természetesen később is szeretnénk visszaemlékezni. Ez az idő múlásával egyre nehezebb lesz, éppen erre szolgálnak a különböző szuvenírek, melyek akár évtizedekkel később is képesek lesznek visszaidézni az utazás pillanatait. Az alábbiakban összeszedtük a legjobb lehetőségeket annak, aki bizonytalan, hogy mit is vásároljon.

Miért fontosak a szuvenírek?

Vannak akik úgy gondolják, egyedül a nyaraláson töltött idő számít, a legtöbben azonban általában vásárolunk valami apróságot, ami mementóként szolgálhat a hazaérkezést követően is. Ez ilyen tárgy – ha azt jól választjuk meg – képes visszahozni azokat az érzéseket, melyeket az utazás során átéltünk, és emlékeztetnek minket az a szép pillanatokra. Fontos az is, hogy a szuvenírek kiváló ajándékként szolgálnak az otthon maradt családtagok számára, hiszen általuk tehetjük a kaland részesévé azokat is, akik nem lehettek velünk.

Ezek a tárgyak bemutatják, de legalábbis szimbolizálják azt az országot vagy tájegységet, ahol jártunk: segítségükkel mélyebb kapcsolatot alakíthatunk ki az adott hely kultúrájával, hagyományaival is. Végül, de természetesen nem utolsósorban a szuvenírek otthonunk legszebb díszei is lehetnek: általuk másoknak is megmutathatjuk – akár szavak nélkül is – azt, hogy merre jártunk, miket éltünk át.

De mit válasszunk?

Láthatjuk, hogy a szuvenírek igen fontosak, azt azonban nem könnyű eldönteni, hogy mit is vásároljunk az utazás során. A legtöbben minden alkalommal hasonló tárgyakat választanak, így alakítva ki idővel egy kisebb gyűjteményt, ez azonban egyáltalán nem kötelező: jó megoldás az is, ha egyszerűen a hangulatunkra és a szerencsénkre bízzuk magunkat.

A döntés megkönnyítése érdekében az alábbiakban összefoglaljuk, hogy milyen tárgyakat, eszközöket érdemes vásárolni a nyaralás során annak érdekében, hogy a hazaérkezés után is visszaidézhessük a vidám perceket.

1. Hűtőmágnes

Kezdjük egy igazi klasszikussal, a leggyakrabban választott, sokak által kicsit talán unalmasnak is tartott szuvenírrel. Akárhol járunk – akár külföldön, akár Magyarországon – valószínűleg minden tájegységben és a legtöbb városban kaphatunk az adott helyhez kapcsolódó hűtőmágnest. Ennek a nagyszerűsége éppen az egyszerűségben rejlik, hiszen kicsi, olcsó, ennek ellenére mindig, minden nap szem előtt van. Bármikor nyitjuk ki a hűtő ajtaját, ránézünk ezekre az apró díszekre és biztosan azonnal beugrik majd egy kedves emlék az aktuális nyaralásról.

2. Fényképek

Ezt az ötletet nevezhetjük kakukktojásnak is, hiszen aligha létezik olyan ember, aki az útjai során ne készítene képeket akár a környező tájról, akár saját magáról, mégsem maradhat ki a sorból, hiszen fényképezés útján tudjuk a legegyszerűbben megörökíteni az emlékeinket. Arra azért érdemes odafigyelni, hogy ne csak a kamerán keresztül legyünk jelen: nézelődjünk, csodáljuk meg a minket körülvevő látnivalókat, de néhány fotót mindenképp készítsünk. Ezeket otthon kinyomtathatjuk és összállíthatunk egy kollázst, esetleg fényképalbumot, de a telefonunkon is jól esik majd időnként végigpörgetni az emlékeken.

3. Képeslapok

Szintén egy egyszerű, mégis örökké divatos ötlet a helyi látványosságokat, tájakat vagy épületeket ábrázoló képeslap. Ezek hátuljára felírhatjuk a megvásárláskor felmerülő gondolatainkat, érzéseinket, de akár néhány apró emléket is, így bármikor kézbe vesszük a lapot, vissza tudjuk idézni a boldog pillanatokat. Ha már több ilyen képeslapunk van, azokat albumba rendezhetjük, esetleg egy közös keretbe foglalhatjuk, így a lakás díszeiként kiállításként szolgálnak majd az utazások emlékeiből.

4. Az adott országot szimbolizáló dísztárgy

Ha szeretnénk megőrizni emlékeinkben az adott hely kultúráját és hagyományait, és az sincs ellenünkre, ha otthonunk polcait számos apró csecsebecse díszíti, válasszunk egy helyi motívumokkal díszített, vagy az adott tájegységre jellemző stílusban készített tárgyat: ez lehet egy fapapucs Hollandiából, egy trollfigura Norvégiából, egy szerencsehozó integető macska Japánból, egy mini Eiffel-torony Párizsból, egy zacskó levendula Provence-ból, egy muránói üvegből készült ékszer Olaszországból, egy cukorkoponya Mexikóból vagy egy bumeráng Ausztráliából.

Sztereotipikusak ezek a tárgyak? Természetesen igen, az azonban biztos, hogy még évek múlva is mindegyikről ránézésre meg tudjuk majd állapítani, hogy honnan hoztuk őket.

5. Helyi ételek és italok

Ezek a szuvenírek sajnos nem maradnak meg örökre, azonban kiváló lehetőséget teremtenek arra, hogy egy kicsit meghosszabbítsuk a vakációt, és a hazaérkezés után is tarthassunk egy tematikus vacsorát, melynek során feleleveníthetjük – és családunkkal is megoszthatjuk – az utazás során szerzett élményeket. Vásároljunk egy üveg Limoncellot Olaszországban, sajtokat Franciaországban vagy csokoládét Svájcban: ezek elfogyasztása során újra átélhetjük azokat az utánozhatatlan gasztronómiai élményeket, melyek az utazás során a mindennapokhoz tartoztak.

6. Helyben használt fűszerkeverékek

Szorosan kapcsolódik az előző ponthoz, de itt már egy kis extra erőfeszítésre is szükség van, hiszen a fűszerek felhasználásával magunknak kell elkészíteni az adott hely jellegzetes ételeit. Egy nagy adag keveréket hónapokig, egyes esetekben akár évekig is eltehetünk, így még sokáig visszaidézhetjük a kellemes vacsorákat. Az már csak bónusz, hogy egy ilyen kis csomag nemcsak szép, de igen praktikus ajándék is lehet, érdemes tehát minden egyes út során alaposan feltankolni belőlük.

7. Kávé, tea

Még mindig a gasztronómia vonalán maradunk, hiszen ki ne szeretné a különleges kávékat és teákat? A nyaralást követő hetekben reggelente egy csésze forró ital mellett élhetjük át újra az utazás élményeit, ne hagyjuk ki tehát a kolumbiai kávét vagy a japán zöld teát sem.

8. Szappanok, illatszerek

Talán mindannyian tapasztaltuk már, hogy egy illat, aroma azonnal képes emlékeket előidézni. Ezért kiváló szuvenír egy szappan, tusfürdő, testápoló, illatgyertya vagy éppen füstölő, hiszen ajándékként is megállják a helyüket, használatuk során pedig gondolatban bármikor visszarepülhetünk a nyaralás helyszínére.

9. Emlékek a természetből

Ha szeretnénk valamit magunkkal hozni az utazásról, van egy autentikus, mégis ingyenes lehetőségünk: gyűjtsük össze a természet kincseit. Arra persze vigyázzunk, hogy ne bolygassunk meg semmilyen védett területet, és értéktárgyakat se vegyünk magunkhoz, de egy tengerparton gyűjtött kagyló, a hegymászás során talált kavics vagy az erdei séta során felfedezett fenyőtoboz tökéletes emlékként szolgál majd a későbbiekben is. Ezeket a szuveníreket könnyű összetéveszteni egymással, ezért otthon fel is címkézhetjük őket, így biztosan soha nem felejtjük el, melyiket hol találtuk.

10. Kézzel készített ékszerek

Nem a luxustermékeket árusító üzletek termékeire gondolunk, de a legtöbb, turisták által is látogatott városban találunk olyan utcai árusokat, apró boltokat melyek a tömeggyártott termékek helyett kézzel készített karkötőket, nyakláncokat vagy fülbevalókat árulnak. Ezek az adott országban valószínűleg kizárólag az utazók által hordott kiegészítők, itthon azonban igazi különlegességnek számítanak majd, ráadásul mindegyik darab mögött ott lesz annak a története is, hogy hogyan jutottunk hozzá. Biztosak lehetünk abban, hogy az ékszerek minden alkalommal, amikor viseljük őket, visszaidézik majd az utazás élményét.

11. Helyi ruházat, nemzeti viselet

Egy stílusos, egyedi és mégis praktikus emlék lehet a helyben szokásos viselet, esetleg az ország szimbólumával díszített ruhadarab. Egy skót kilt, egy mexikói poncsó, egy indiai szári vagy egy japán kimonó akár a lakás dísze is lehet, egy norvégmintás pulcsit viszont akár a mindennapokban is hordhatunk.

12. Használati tárgyak

Ha a hazaérkezést követően a napi rutin végzése során is szeretnénk visszaemlékezni az utazásra, válasszunk egy, az adott hely nevét viselő, vagy egy látványosság képével ellátott tárgyat: ez lehet egy törölköző szett, egy toll, egy telefontok, egy pénztárca vagy éppen egy tányér, a lényeg az, hogy minden nap kerüljön a kezünkbe; ez biztosan mosolyt fog csalni az arcunkra.

13. Az ország ismert írójának regénye

Igazán kreatív és abszolút utánozhatatlan gyűjteményt hozhatunk létre, ha minden országban, melyet meglátogatunk, vásárolunk egy eredeti nyelvű könyvet valamely helyben született írótól. Ezeket persze elsősorban nem olvasásra szánjuk, de később akár beszerezhetjük a magyar fordítását is; ha a Magyarországon kevésbé ismert szerzők műveit választjuk, az irodalmi műveltségünket is jelentős mértékben fejleszthetjük minden egyes új szerzeménnyel.

14. Növénymagok

Erre a szuvenírre sem sokan gondolnak annak ellenére, hogy különlegességéhez kétség sem férhet. Válasszunk virágokat vagy fűszernövényeket, majd a kertbe vagy az ablakba kiültetve minden nap gyönyörködjünk a szerzeményünkben; ha megfelelően gondoskodunk róluk, még sokáig az életünk részei maradhatnak.

15. Belépők, vonatjegyek

Ha pontosan szeretnénk emlékezni arra, hogy egy nyaralás során merre jártunk és milyen helyekre látogattunk el, őrizzük meg a látványosságokhoz tartozó, múzeumokba szóló belépőket, a busz- vagy metrójegyeket de akár a repülőtéri beszállókártyát is; ezeket otthon egy szép albumba rendezhetjük, kiegészíthetjük néhány fényképpel és a margóra írt megjegyzésekkel, de akár egy teljes útinaplót is készíthetünk, ami évekkel később is tökéletesen visszaadja majd a meglátogatott ország hangulatát.

16. Helyi érmék, bankjegyek

Nem csak a numizmatika rajongóinak érdemes a különböző országokban használt valutákat gyűjteni: ez egy rendkívül egyszerű módja annak, hogy egy apró emléket vigyünk haza magunkkal. Az eurót használó országokban keressünk egy egyedi érmét, más államokban pedig igen különleges papírpénzeket is találhatunk. Itt most nem az érték a fontos, hanem egy egyedi, kreatív gyűjtemény létrehozása.

17. Sportcsapatok relikviái

A sportrajongók se maradjanak ki: a világ szinte minden táján létezik egy sport, melyben a helyiek különösen jeleskednek, ebben az esetben pedig bizonyára több helyen kaphatunk a csapattal kapcsolatos ruhadarabokat, dísztárgyakat. Megvásárolhatjuk egy focicsapat mezét, egy baseball sapkát, egy golflabdát vagy egy kitűzőt, melyek segítenek közelebbi kapcsolatba kerülni az adott ország sportkultúrájával is.

18. Művészeti alkotások

Ez már egy kicsit nagyobb beruházást igényelhet, azoknak azonban, akik szívesen költenek nagyobb összeget is egy festményre, rajzra vagy szoborra, remek befektetési lehetőség lehet egy helyi művész által készített alkotás megvásárlása. Ezek a tárgyak a lakás különleges díszei lesznek, de az is könnyen elképzelhető, hogy értékük az évek múlásával folyamatosan emelkedik majd.

Ne becsüljük alá a szuvenírek szerepét

Az utazások során szerzett emlékek és élmények felbecsülhetetlenek; így van ez akkor is, ha évente többször utazunk, és akkor is, ha csak nagy ritkán van erre lehetőségünk. Persze sosem fogjuk elfelejteni, hogy merre jártunk, de az emlékek idővel halványulhatnak, ezért nagyon jó ha van valamilyen apróság – legyen az egy hűtőmágnes, egy törölköző szett vagy egy pénzérme – melyet napok, hetek vagy éppen évek múlva is elővehetünk, és boldogan gondolhatunk vissza a kellemes nyaralásra.

Ez a cikk szponzorált tartalom, megrendelő a torolkozowebshop.hu oldalt működtető cég.