Aláírták a hatvani és újszászi vonal budapesti szakaszainak fejlesztésére vonatkozó 1,5 milliárd forint értékű tervezési szerződést. A pénz jelentős részét az Európai Unió fizeti. A projektet a Budapest Fejlesztési Központ viszi, ezért a vezérigazgató, Vitézi Dávid írta alá a papírokat a Főmterv Zrt. és a Ring Mérnöki Iroda konzorciumával.

Időszerű és indokolt a fejlesztés

Az újszászi és a hatvani vonalnak ez a szakaszai kimaradtak a korábbi, Rákostól Hatvanig tartó nagyprojektből, ezért a fejlesztés igencsak időszerű és indokolt. Összetett projektről van szó, ráadásul igazán csak a hozzá kapcsolódó fejlesztésekkel együtt érdemes vizsgálni, hiszen az elővárosi vonatok száma csak úgy növelhető kellő mértékben, ha a vonalak kapacitását végig bővíteni tudják. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Harmadik vágány

Nemrég a hatvani és újszászi vonalak közös bevezető szakaszán a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső között megkezdődött a harmadik vágány építése, illetve a Rákos és Hatvan között lassan véget érő kivitelezési munkák keretében megújult a pálya – most a kimaradt köztes vonalszakasz fejlesztésének előkészítését kezdték meg.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Sűrűbben járó vonatok

Vitézy Dávid és Fürjes Balázs februárban mutatta be a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiát, amely az elővárosi vasúthálózat ütemezett fejlesztési programja 2040-ig szóló kitekintéssel. Célja, hogy kétszer annyian használják a Budapestre vezető vasúti hálózatot, mint ma, ehhez pedig arra van szükség, hogy több, sűrűbb elővárosi vonat járjon, és azok az utasok számára sokkal hasznosabb helyeken álljanak meg, jobb városi kapcsolatokkal. A naponta együttesen 42 ezer utas által igénybe vett kelet-pesti vonalcsoport fejlesztésével is ez a cél.

Erről a szakaszról van szó

Sokan használják

A 17. kerület Budapestnek az a része, ahonnan viszonylag sokan használják városon belüli közlekedésre a vasutat, hisz a BKK kötöttpályás hálózata nem éri el a kerületet. Persze a növekedés lehetősége még óriási. Hogy többen szállhassanak vonatra, új megállók készülnek Rákosmentén és a szomszédos Kőbányán is.

Új megállók

Az újszászi vonalon Madárdomb megálló a hasonló nevű városrészt és a Helikopter lakóparkot szolgálja majd ki. Két további megálló létesítése még nem dőlt el, hasznosságukat vizsgálni fogják. Az egyik helyszín a mai Rákoskert és Rákoshegy megállók között az Összekötő utca vonalában van (Strázsahegy), a másik már a 10. kerület területén, a Bársonyvirág utca vonalában (Kőbánya-Kertváros). Ez a pont lényegesen közelebb van a lakott részekhez, mint a mai Rákos – írja Facebook-oldalán Vitézy Dávid.

Közelebb lesznek a peronok a buszmegállóhoz

A Kőbánya felső–Rákosliget fejlesztés egyik legfontosabb eleme, hogy Kőbánya felsőn az utasperonok lényegesen közelebb kerülnek a villamosok, buszok megállójához (négy új peronról van szó), az új helyen, az Élessaroknál akadálymentesen lehet majd átszállni a környék villamosaira és buszaira.

Új állomás a Hungária korútnál

Szintén a BFK előkészítésében dolgoznak a két vonalon (hatvani és újszászi) új megálló létesítésén a Hungária körútnál, a leendő Közlekedési Múzeum mellett, mely az 1-es villamosra nyit majd új kapcsolatot. Az új megálló a Keleti pályaudvar és az Élessarok közötti szakaszon helyezkedik majd el.

P+R parkolók

A meglévő megállókról sem feledkeznek meg, a hatvani vonalon már akadálymentesítették az elővárosi megállókat, P+R, B+R parkolók is készültek, de az újszászi vonalon Gyömrőtől befelé is megtörténnek ezek a fejlesztések ebben a beruházásban.

15 percenként vonat Gyömrőre, Pécelre

Hatékonyabban növeli a kapacitást, ha az állomásokon az egymás útját keresztező vonatoknak nem kell egymásra várniuk, hanem – ahogy például az autópálya-csomópontokban a gépkocsik – külön szintben kerülhetik el egymást. Ezért terveztek ilyen különszintű bújtatást a két vonal elágazásához Rákosnál. A cél az, hogy a Pécelig és Gyömrőig 15 perces elővárosi járatsűrűség legyen biztosítható. A tervezési feladat része az újszászi vonalon is megvizsgálni, hogy szükséges-e harmadik vágányt építeni, ezt a lehetőséget természetesen az új megállóhelyek kialakításánál is figyelembe kell venni.

Új felüljáró

A környéken lakók régi problémája, hogy a Jászberényi út felől egy, a Tündérfürt utca irányából pedig két sorompón keresztül vezet az út a Keresztúri úthoz. Ezek kiváltására Rákos térségében egy új felüljáró tervei fognak elkészülni a beruházás részeként.

2023-ra elkészülnek a kiviteli tervek

A munka keretében a felszabaduló kőbányai vasúti területek felhasználására városfejlesztési tervek is készülnek. Az új Élessarok vasútállomás terveire több építésziroda is készít koncepciót, ahogy a Déli Körvasút Népliget állomása esetében is történt, ezek közül fogják kiválasztani a nyertes tervet végül. A végső, kiviteli tervek határideje több lépcsőben 2022 őszére és 2023 nyarára esik. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Kőbánya felső – Forrás: BFK