Hétfőtől immár három új emeletes vonat közlekedik a váci és ceglédi vonalon – közölte a MÁV vasárnap. Ezzel egyre nő a korszerű motorvonatok száma az agglomerációban. A rossz hír, hogy amíg nincs Körvasút a késések sem oldódnak meg, ezt Vitézy Dávid magyarázta el.

Egyre több az emeletes vonat

Nagyon jó hír a legforgalmasabb elővárosi vonalakon, a vácin és a ceglédin közlekedőknek, hogy a legforgalmasabb időszakokban már három KISS emeletes motorvonatot közlekedtet a MÁV.

Az első emeletes vonat augusztus közepén indult útnak újra a Budapest-Vác-Szob vonalon, a második szeptember 21-én a ceglédin, hétfőtől pedig újabb emeletes motorvonat kezdi meg utasforgalmi próbaüzemét a váci vonalon.

A legkorszerűbb elővárosi vonat

A Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója, Vizézy Dávid is posztolt a hír kapcsán. Mint fogalmazott: „A 150 méter hosszú KISS emeletes motorvonatok a világ legkorszerűbb elővárosi vonatai közé tartoznak, légkondicionált, tágas, 600 ülőhelyes utastérrel.

Kamerák, Wifi

A vonat korszerű utastájékoztatással, három hagyományos és egy mozgásukban korlátozottak által is használható mosdóval rendelkezik, a multifunkciós terekben pedig 4 kerekesszék, illetve 12 kerékpár vagy 5 babakocsi is szállítható, továbbá WIFI-vel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel lettek felszerelve.

Magasabb színvonal

Összesen 40 ilyen motorvonat érkezik a MÁV Starthoz, 2022 végéig állnak forgalomba a Budapest környéki vonalakon – az eddiginél lényegesen több ülőhelyet és magasabb szolgáltatási színvonalat kínálva az elővárosi utasoknak.

Budapestiek érdeke is

Ma a budapesti dugókat adó forgalom jelentős része az elővárosokból érkezik. Az elővárosi tömegközlekedés fejlesztése tehát nem csak az agglomerációból ingázók, hanem a budapestiek számára is elemi érdek.

Fejpályaudvarok miatt vannak késések

Vitézy Dávid korábban kifejtette, hogy a vasúti közlekedésben a késéseket az okozza, hogy a jelenlegi úgynevezett fejpályaudvarok, mint a Nyugati, vagy a Keleti, nem tudnak rövid idő alatt sok vonatot fogadni és indítani, hiszen be és ki kell tolni onnét a szerelvényeket.

Megkezdődött a megoldás építése

Az ő megoldása a Körvasút, melynek a déli részét már el is kezdték fejleszteni. Ennek az a lényege, hogy a pályaudvarokon nem úgy áll meg a vonat, hogy onnét már nem megy sehová, hanem mint a metró, megáll és indul is tovább ugyanis a sínnek nincs vége.

Idegesítő késések

Ahhoz, hogy ez megvalósuljon nagyon sok minden kell, például egy új vasúti alagút a Kelenföldi és a Nyugati pályaudvar között, azonban ha elkészül, sokkal pontosabbak lesznek a most forgalomba helyezett emeletes szerelvények is, mert nem lesz a fejpályaudvarok előtt a másik szerelvényekre várakozás miatt torlódás, amely végső soron az idegesítő késéseket is okozza.

Mindez mikor valósul meg?

Vitézy Dávid nemrég azt nyilatkozta, hogy 10 éven belül utazhatunk az 5-ös metróval. Ebből arra következtetünk, hogy 10 éven belül a Déli Körvasút sem fog elkészülni. Egy ilyen beruházás persze időigényes, az azonban kicsit elszomorító, hogy csak fél emberöltő múlva valósulhatmeg. Ha pozitívan közelítjük meg a projektet, akkor örüljünk annak, hogy legalább van terv, mert eddig az sem volt. Most viszont Vitézyék az 5-ös metró koncepciójával és a Körvasúttal két nagyszabású fejlesztési tervet tettek le az asztalra. Ez mindenképpen előremutató.

Kiemelt kép: MTI/Máthé Zoltán