Végre villamosítani fogják az agglomeráció legpocsékabb állapotban lévő vasútvonalát a lajosmizsei vonalat. Ha elkészül, ez is modern, komfortos és szép lesz, jó lesz vele utazni. Most kezdődik a fejlesztés tervezése, ami az európai adófizetők, vagyis az Európai Unió támogatásával valósul meg, most aláírták a támogatási és a tervezési szerződést is.

Megukrik az utasok száma

A Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) számításai azt mutatják, hogy Dabasról 4-szeresére, Gyálról csaknem 7-szeresére nőhet az utasszám, ha sűrű, gyors, a 21. század elvárásainak megfelelő szolgáltatás lesz a vonalon korszerű villamos motorvonatokkal. Azért ilyen nagy a növekedési potenciál, mert jelenleg nagyon alacsony színvonalú itt a szolgáltatás, a vonatok csak óránként járnak, és akkor is csak 40–60 kilométer per órás sebességgel közlekednek. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Modern vonatokon több az utas

Az utóbbi években ezen a vonalon csökkent a forgalom, hiszen ki akar egy vacak és koszos vonaton zötykölődni, ha autóval is lehet menni. Közben azokon az elővárosi vonalakon, főleg az esztergomin és a székesfehérvárin, ahol már megtörtént a pálya fejlesztése, ahol korszerű villamos motorvonatok álltak szolgálatba, megduplázódótt az utasok száma.

Hoppá! Magyarország 15. legolvasottabb weboldala lett a BudaPestkörnyéke.hu. Az auditált DKT/Gemius mérés szerint pedig a 11. legnépszerűbb hírportál lett az országban. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

 

Zónázó vonatok

A BKF célja, hogy a belső szakaszon, Ócsáig negyedóránként, onnantól pedig Kecskemétig félóránként járjanak a vonatok. Utóbbiak zónázó jellegű rendszerben, vagyis a más elővárosi vonalakon már bevált rendben a belső szakaszon megállókat kihagyva, így lényegesen gyorsabb összeköttetést biztosítva.

120 km/h-ás száguldás az agglomerációban

A felújítást követően Kőbánya-Kispest és Lajosmizse között a beépítettségtől függően 80–120 kilométer/órás lesz az engedélyezett sebesség, a Lajosmizse–Kecskemét szakaszon pedig legalább 60-as tempóval lehet majd haladni.

Csökkentő menetidő

A tervezőnek a szerződés szerint döntés-előkészítő és megvalósíthatósági tanulmányt kell készítenie. Ezt követően lehet menetrendi tervezetet készíteni. Az előzetes elképzelések szerint a fejlesztés után Gyáltól a jelenlegi 39 perc helyett kevesebb mint fél óra alatt lehet majd a Nyugati pályaudvarra érni, Ócsáról a csaknem egyórás menetidő háromnegyed óra alá csökken, Dabas 1 óra 22 perc helyett kevesebb mint egy óra alatt lesz elérhető, Lajosmizse pedig 2 óra helyett legfeljebb másfélre lesz csak a fővárostól. Az akadálymentesített megállókban kulturált környezet, továbbá P+R gépkocsitárolók és B+R kerékpártárolók várják majd az utasokat – írja Vitézy Dávid a közösségi oldalán.

10 megálló

A Budapest–Lajosmizse–Kecskemét vasútvonal esetében 86 kilométer villamosítására, 63 kilométer hosszú pálya teljes, és 23 kilométer (Lajosmizse–Kecskemét) egyszerűsített átépítésére kell a terveket elkészíteni. A vonalon tíz állomás és hét megállóhely épül át, összességében hetven csoportkitérővel, ebből 14 csoportkitérő Kőbánya-Kispesten található. Emellett két állomás és 9 megállóhely egyszerűsített átépítésére szükséges terveket készíteni. Ezen kívül a tervek szerint négy új vasúti megállóhely épül P+R parkolóval és csatlakozó úthálózattal.

Új vasúti átjárók

A vonalon 18 kilométeren létesül második vágány, de a pontos vonalhossz a döntés-előkészítő tanulmány alapján lesz meghatározva. A tervezői megbízatás része hét új külön szintű közúti és két szintén külön szintű gyalogos-kerékpáros átjáró tervének az elkészítése, erre szintén a döntés-előkészítő tanulmányban készül javaslat.

4,5 milliárd EU-s pénz

A teljes tervezés és előkészítés értéke a kiviteli tervek opcionális részével együtt nettó 4,49 milliárd forint, amit az Európai Unió fizet. A nyertes konzorcium, a Speciálterv Építőmérnöki Kft. és a Ring Mérnöki Iroda Kft.

Megkérdezték az utazókat

A BFK márciusban, áprilisban online kérdőíven mérte föl a vonal mai és potenciális használóinak véleményét. A napi 5000 körüli utasszám figyelembevételével mindenképp a nagy érdeklődést mutatja, hogy 3347-en töltötték ki. Az eredménynek megfelelően azt tervezik, hogy továbbra is a Nyugati pályaudvar marad a legtöbb járat végállomása, de elképzelhető, hogy mellette egyes járatok a körvasúton át a veresegyházi vonal felé közlekednének, összekötve az észak- és a dél-pesti agglomerációt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: A lajosmizsei vonal – Forrás: BFK