1877-re épült fel a ma is ismert, ikonikus épület, a budapesti Nyugati pályaudvar. Jelenleg is ez Magyarország legforgalmasabb pályaudvara, évente 18 millió utast szolgál ki. A jeles évfordulóról közösségi oldalán emlékezett meg Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár.

Pest kiharcolta

Az 1840-es években, amikor a magyar vasútépítések elindultak, az ország a Habsburg Birodalom része volt, Pest még nem volt hivatalos főváros, az első vasúti fővonalunk Bécset kötötte össze Pozsonyon, Szegeden és Temesváron át az Al-Dunával, ennek csupán egy közbenső állomása lett Pest, a város mégis kiharcolta, hogy fejpályaudvart kapjon. A Pesti Indóház az akkor beépített terület északi szélén, kedvező helyen épült föl 1846-ban. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Hatalmas építkezések

Ennek felvételi épülete hamar szűknek bizonyult, így 1877-re felépült a ma is ismert, ikonikus épület. De akkor már merőben mások voltak a körülmények! A kiegyezéssel szuverenitását részben visszanyerő ország friss és büszke fővárosában, Budapesten hatalmas építkezéseket terveztek, az egyik legfontosabb volt a nagykörút kiépítése, amelynek az első épületei között volt az új pályaudvar. A nagykörút kijelölt vonala miatt kissé hátrább is kellett húzni a vasutat, a régi indóház a mai körút belső oldaláig ért.

Hirdetés

Csodálatosan felújított lakás Újbudán, az Etele Plaza és az MOL Campus közelében, nem messze a Duna-parttól. Alkalmi ár: 68,5 MFt. Készpénzes vásárló esetén alkuképes az ár! A részletekért kattints az alábbi képre!

 

 

 

 

 

Nemzetközi tervezőmunka

Az új pályaudvar terveit a francia származású osztrák August W. De Serres-Wieczffinski építész készítette, a csarnoknak a korban technikai bravúrnak számító vasszerkezetéét pedig Gustave Eiffel párizsi irodájában Eiffel cégtársa, François Gustave Théophile Seyrig berlini születésű, Franciaországban és Belgiumban dolgozó mérnök, aki Porto híres hídjainak alkotójáként is ismert.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Erre ment az első villamos

A pályaudvart birtokló magánvasutat 1891-ben államosították, akkor már hét éve állt a MÁV Központi Indóháza valamivel távolabb a városközponttól, de hasonlóan reprezentatív kivitelben. Az immár egyaránt államvasúti két nagy pesti pályaudvart megkülönböztetésül ezután nevezték el Nyugati pályaudvarnak és Keleti pályaudvarnak. A Nyugati előtt járt az első budapesti villamos, itt indultak az első vasútvillamosítási kísérletek a magyar hálózaton.

Budapest ikonikus épülete

Fotó: Uvaterv, archív

A legforgalmasabb pályaudvar  

Jelenleg is ez Magyarország legforgalmasabb pályaudvara, évente 18 millió utast szolgál ki. A két eredeti vonal, a váci és a ceglédi ma nagy elővárosi, távolsági, nemzetközi és teherforgalmat bonyolít, és ezek mellé olyan már felvirágoztatott és potenciálisan felvirágoztatható elővárosi vonalak csatlakoztak be, mint az esztergomi, illetve a veresegyházi és a lajosmizsei.

Felújították az épületet

„Kormányzati forrásból 2021-ben felújítottuk a Nyugati épületét. Rendbehoztuk a korábban beázó tetőszerkezetet, újraaszfaltoztuk a peronokat, kicseréltük a talpfákat, a sínszálakat, a váltókat, szabályoztuk a vágányokat, cseréltük a felsővezetéki rendszert és a biztosítóberendezés alkatrészeit” – írta Vitézy Dávid államtitkár Facebook-posztjában.

Nagyszabású tervek

Ennél sokkal nagyobb szabású tervek is vannak a pályaudvar jövőjére. Még a Budapest Fejlesztési Központ írt ki igen sikeres nemzetközi építészeti tervpályázatot a Nyugati és teljes környezetének megújítására. A 36 jelentkező közül a versenyt a világhírű brit iroda, a Grimshaw nyerte.

Budapest főpályaudvara lesz

A tervek célja, hogy a műemlék épület megőrzésével Budapest főpályaudvara jöhessen itt létre, ahol az eddiginél is több vonat jár, mégpedig az elővárosi és távolsági vonatok jelentős része nem végállomásozna itt, hanem a Kelenföld felé távlatban tervezett vasúti alagúton át összekötné az agglomeráció, illetve az ország két felét. Az új nyugati tervezésére uniós forrást is sikerült elnyerni. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Nyugati pályaudvar. Fotó: archív