A hazai e-kereskedelem rohamléptekben fejlődött az utóbbi évekből. Utánajártunk, hol tart most a magyar online piac, és mire számítanak a szakértők a koronavírus-járványt követő hónapokban. Az egyik fővárosi marketingügynökség munkatársa arra hívja fel a figyelmet, hogy országos szinten az e-kereskedelem mintegy 625 milliárd forint forgalmat bonyolított, ami a teljes kiskereskedelem 6,3%-át teszi ki. A növekedés folyamatos; az elmúlt években azt láttuk, hogy a kiskereskedelem 6-7%-os növekedési üteme mellett az online piac 16-20 százalékot tudott nőni.

A marketingesek nagyrészt egyetértenek abban, hogy a jelenlegi járványhelyzet újszerű kihívások és lehetőségek elé állítja a webáruházakat. Miközben az éttermek és a szállásadók komoly problémákkal szembesültek, a webáruházak szárnyalásba kezdtek. Rendkívül keresetté váltak a laptopok, az irodai felszerelések, a tisztítógépek és a tisztítószerek is. A fokozott érdeklődés a mai napig tart; a webáruházak jelentős forgalmat képesek bonyolítani, komoly kihívások elé állítva ezzel a logisztikai szektor szereplőit.

Noha az online élelmiszervásárlást természetes módon az e-kereskedelem körébe soroljuk, számos ponton elválik tőle. Az élelmiszerbiztonság miatt a kereskedőknek gondoskodniuk kell a kiszállításról; nem állnak mögöttük a logisztikai szektor szereplői, így a szolgáltatások többsége csupán a fővárosban és vonzáskörzetében érhető el. A koronavírus-járvány kitörését követően általános túlterheltség jelent meg; a megnövekedett igények kiszolgálása gyakorlatilag lehetetlen feladat volt számukra, heteket kellett várni a kiszállításra – mondja az ügynökség munkatársa.

A marketingesek többsége egyetért abban is, hogy a kialakult járványhelyzet egyszerre pozitív és negatív hatást is gyakorolni fog a webáruházak teljesítőképességére. A most kialakult helyzet jelentős többletforgalmat jelent számukra; az ügyesebb kereskedők jelentős bevételnövekedést érhetnek el, ugyanakkor számítaniuk kell arra, hogy a járvány lecsengését követő gazdasági visszaesés jelentős csökkenést idéz elő a vásárlóerőben. Sőt, a gyengülő forint miatt általános áremelkedésre is számítani kell, ami sokakat eltántorít majd a vásárlástól.

Nemrégiben sok webáruház a külföldi piacnyitásban látta a megoldás kulcsát, noha a tényleges megvalósításig csak a tőkeerős vállalatok jutottak el. A magyar alapítású Extreme Digital számos szomszédos országban, sőt Bulgáriában és Németországban is működtet webáruházat, viszont a piac kisebb szereplői inkább csak terveik között jegyezték a terjeszkedést. Habár pontos exportterv, megfelelő logisztikai partnerkapcsolatok és erős marketing birtokában bármely hazai e-kereskedő sikeressé válhat a szomszédos külpiacokon, a várható gazdasági recesszió sokakat óvatosságra int.

Ez a cikk szponzorált tartalom. Ha Ön is szeretne ilyent Budapest környékének legolvasottabb regionális hírportálján, amelyet a forgalmas napokon már 600 ezren olvasnak akkor kattintson ide!