Kevés annál nagyobb városfejlesztési adósság és régóta magától értetődő beruházási igény van Budapesten, mint a belváros és a Duna kapcsolatának helyreállítása, a rakpartok humanizálása. Régóta szó volt róla, most végre tényleg elkezdődik a munka. Hamarosan látványos átalakítás indul meg a pesti rakparton. A gyalogosok, bringások élvezni fogják, az autósok kevésbé.
8 éve kezdődött
2013-ban a BKK-ban – a Főépítészi Irodával közösen – kezdtük el a munkát a pesti rakpart humanizálására, ennek nyomán írt ki a Fővárosi Önkormányzat tervpályázatot és készültek el a pesti rakpart engedélyes tervei két és fél évvel ezelőtt – írja Facebook-oldalán Vitézy Dávid a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
A Lánchídnál is normális sétány lesz
Elővették a fiókból a terveket
Mint fogalmazott időközben a tervek a fiókba kerültek és nem történt semmi, egészen 2021 októberéig. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa ülésén Fürjes Balázs államtitkár azt a javaslatot tette, hogy a rakpartok fejlesztését emeljük ki a vitás ügyek közül, a kormány vállalja át és finanszírozza a rakpart megújítását a főváros által korábban elkészített tervek szerint és néhány más projekttel (pl. a Budai Fonódó villamoshálózat folytatásával) együtt legyen ezekről teljes egyetértés a főváros vezetése és a Kormány között.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Ilyen lesz az alsó rakpart
Folytatódhat a munka
Fél éven át tárgyaltak a felek a részletekről és immár hivatalos: végre folytatódhat a munka. Tegnap ugyanis a hivatalos értesítőben megjelent a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának határozata.IDE KAPCSOLÓDIK: Ilyen lehetne a rakpart autók nélkül, sokan korlátoznák a forgalmat a Duna-parton
A kormány fizeti a számlát
Karácsony Gergely, Gulyás Gergely és Fürjes Balázs aláírásával, mely szerint a rakpartok fejlesztését a kormány átvállalja a Fővárosi Önkormányzattól és a rakpart fejlesztését a Budapest Fejlesztési Központ valósítja meg a kormány finanszírozásában.
Még módosítanak a terveken
A korábban elkészült és a BudaPestkörnyéke.hu által is bemutatott tervekre alapoztak, de számos szakaszon még további előkészítési, tervezési feladatra lesz szükség. A rakpartok fejlesztése az említett határozat szerint a következő elemekre terjed ki:
Több ütemben készül el
A pesti alsó rakpart humanizálása, új sétány, új közterek, új zöldfelületek létrehozása végig a Kossuth Lajos tértől a Bálnáig, a korábbi tervpályázat eredményei és a korábban elkészült tervek szerint. A munkák több ütemben zajlanak majd, első lépésben a fővárosi beruházásban most induló rakparti vízcső-beruházás után kezdődhetnek meg.
Rak-Park projekt
A tervek a RAK-PARK projektből jól ismertek, 2018-ban mutatta be őket a főváros korábbi vezetése, ezek műszaki tartalma néhány ponton ugyan továbbfejlesztésre szorul, de lényegét tekintve a látványtervek szerinti műszaki tartalom megvalósítása a kormány és a főváros közös célja.
Teljesen átlakul a Lánchíd környéke
Megújul a Lánchíd pesti hídfője, a Széchenyi István tér, eltűnik a közúti körforgalom, az autók helyét új köztér veszi át a Magyar Tudományos Akadémia előtt, a Lánchíd és a József Attila utca közötti forgalom a tér megkerülése nélkül haladhat majd mindkét irányban a tér déli oldalán. A Széchenyi István térre a tervpályázaton született koncepció, de a részletes tervezés még csak most indulhat meg.
Ilyen lesz a Lánchíd előtti tér
Megváltozik a Belgrád rakpart
A Belgrád rakparti szakaszon a 2-es villamos pályája is megújul és az alsó és felső rakpart forgalma egyesül, szimmetrikus új közúti elrendezés jön létre, villamossal középen.
A Bálna környéke is átalakul
Megújul a Közraktár utca, a BKK korábbi még 2013-14-ben készített tervei szerint, irányhelyes kerékpársávokkal, így mentesítve a Bálna előtti sétányt és a Nehru partot a kerékpáros forgalomtól.
Szebb lesz a Boráros tér
A Közraktár utcától délre a H6-os és H7-es hévek fejlesztésével csatlakozik a projekt az összefüggő rakparti sétányhoz: az új Boráros téri hév-állomás fejlesztésével megújul és gyalogosbarátabb, zöldebb lesz a Boráros tér, jelentősen csökken a közutak és a buszvégállomás által elfoglalt terület.
MÜPA és Csepel lesz a vége
A hév tervezett föld alá helyezésével pedig a Petőfi hídtól délre folytatódhat a rakparti sétány a vágányok helyén a Művészetek Palotájáig. Onnan tovább pedig az új Atlétikai Központ környezetében a Kormány és a 9. kerület polgármestere között létrejött megállapodás szerint megvalósítandó új közpark és rakparti sétány folytatódik majd. Ezek az elemek mind tervezés alatt állnak a BFK megbízásából jelenleg is. Szép és jelentős feladat, nagyon itt van már az ideje, munkához is látunk – írja Vitézy Dávid. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Képek: A Rak-Park látványtervei – Forrás: BKF