A kormány bejelentette, hogy a Budapest és Bicske közötti szakaszon nagy szükség van az M1-es autópálya háromsávosítására és saját forrásból nekiállnak a munkának. A korábbi fideszes közlekedési államtitkár, Vitézy Dávid ellenzi az ötletet. Szerinte inkább vasútépítésre kellene fordítani a szűkös erőforrásokat, különösen úgy, hogy fiókban vannak az 1-es fővonal, vagyis lényegében az M1-es autópályával megegyező irányba haladó vasútvonal fejlesztési tervei.
Elindulhat az M1-es autópálya bővítése
A kormány magyar költségvetési forrásból nekilát irányonként kettőről három sávosra bővíteni az M1 autópálya Bicske és Budapest közötti szakaszát. “A magyar közlekedéspolitika kritikus problémája és valós dilemmája nem a Lázár János által generált vidék-Budapest ellentét, hanem a vasút vagy autópálya kérdése.” – írja friss posztjában Vitézy Dávid, korábbi fideszes közlekedési államtitkár. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Túltelített autópálya
Vitézy állítja: M1-es autópálya alapvetően kétféle forgalommal túltelített: a budapesti agglomerációs autóforgalommal és a tranzit teherforgalommal Európa keleti és nyugati fele között. Szerinte mindkettőre a vasút fejlesztése lenne a valós és fenntartható megoldás, nem az autópálya bővítése – főleg, ha mindkettőre egyszerre az országnak nincs ma pénze.
Túltelített az 1-es vasúti fővonal is
“Az 1-es vasúti fővonal Budapest és Hegyeshalom között pontosan ugyanannyira túltelített, mint az M1-es autópálya. Mivel a források enyhén szólva is végesek, amikor arról dönt a kormány, melyik kapacitását bővíti, valójában arról is dönt: több Budapestre tartó autót és kamiont vagy több zéróemissziós villamos vontatású vonatot akar látni a következő évtizedek Magyarországán.” – írja Vitézy.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Három vasútfejlesztési terv
A korábbi államtitkár szerint az 1-es vasútvonalra sok fejlesztési terv áll készen a fiókban. Ezek közül hármat részletesen is említ. Az egyik a Kelenföld és Törökbálint között, a legterheltebb szakasz, ahol a tehervonatok és távolsági, nemzetközi vonatok mellé még sűrű elővárosi vonatokra is szükség lenne. “Kész tervek vannak a vonal kettőről négy vágányra bővítésére. Az engedélyek is megvannak, mégis, a beruházás áll, mert nincs rá pénz. Pontosan ezt a szakaszt kellene elsőként megépíteni a bicskei autópályabővítés helyett, hogy a vasúti áruszállítás és elővárosi személyszállítás versenyképessebb legyen ezen a tengelyen.” – teszi hozzá Vitézy Dávid.
Legrosszabb szakasz
A volt közlekedési államtitkár állítja: az 1-es fővonal legrosszabb szakasza Almásfüzitő és Komárom között kész tervekkel rendelkezik 160 km/h pályasebességre történő felújítással, de a beruházás a befagyasztott helyreállítási alap uniós forrásai miatt áll. “Ezt is el lehetne kezdeni inkább saját forrásból.” – teszi hozzá.
Szuperexpressz
A harmadik vasútfejlesztési javaslata a Törökbálinttól kiágazó új nyomvonalú nagysebességű pálya koncepcionális terve, amely Vitézy szerint szintén rendelkezésre áll. Ez lenne az a nagysebességű szupervonat vágánya, amiről korábban már sokszor írtunk, hiszen Törökbálinton azt szeretnék, ha alagútba haladna ez a szakasz. IDE KAPCSOLÓDIK: Szuperexpressz indul Budapestről Prágába, jól járnak az elővárosi vonatokon ingázók is
250 km/h-ás száguldás
Vitézy szerint a Budapest és Bécs, Győr, Pozsony, Prága, Varsó, de akár Győr felől Sopron vagy Szombathely felé tartó távolsági vonatok az új pályán, 250 km/h sebességgel közlekedhetnének, míg a régi fővonalon több elővárosi és regionális személyvonat és több tehervonat járhatna. “Óriási beruházás, de nagyságrendileg nem nagyobb, mint végig 3 sávosra szélesíteni az M1-est Győrig, ami a jelenlegi hazai tervekben szerepel.” – állítja Vitézy Dávid.
„Autópályaépítés helyett vasútfejlesztést”
A volt közlekedési államtitkár szerint minden létező, fenntartható közlekedéspolitikára, klíma- és környezetvédelemre vonatkozó európai és hazai célkitűzésből az következne, hogy vasutat építsünk, ne autópályát. “Végképp, ha nincs elég forrásunk, akkor ne csak autópályára költsük azt, ami rendelkezésre áll. Mégis ez történik jelenleg és beszédesebb példa nincs is erre, mint az M1 szélesítése pont azon a szakaszon, ahol kész vasútfejlesztési tervek állnak a fiókban. Autópályaépítés helyett vasútfejlesztést!” – szögezi le posztjában a Lázár Jánossal rendszeresen szembe menő, korábbi fideszes államtitkár, Vitézy Dávid. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: Az M1-autópálya Biatorbágynál – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu