Különös jelenség tűnt fel a MÁV oldalain, május elsejével ugyanis a nagy vármegyebérletezési hadjáratban szépen csendben eltüntették az Okosjegy vásárlás lehetőségét, derült ki a VEKE által közzétett Facebook-posztból.
Adott vonatra
Ez az a jegytípus, amely adott vonatra szólt, nem volt visszaváltható és segített a vasúttársaságnak a kevésbé kihasznált járatok megtöltésében. A MÁV külön oldalon ecsetelte az előnyeit korábban. Mint írták, minél korábban vette meg valaki a vonatjegyét, annál nagyobb kedvezményt tudott bezsebelni. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
40 százalékot is lehetett spórolni
Ezzel a jegytípussal, akár 40 százalékot is lehetett spórolni a teljes árú jegyhez képest, így már az autónál is kedvezőbb alternatívát jelentett vonattal utazni. Az okosjegy minden belföldi InterCityre megváltható volt, megvásárolni a MÁV appban, és az új Elvirában lehetett, a rendszer automatikusan mutatta a legkedvezőbb ajánlatokat.
Helyjegy is benne volt
Az ár már tartalmazta a helyjegyet is, illetve semmilyen más pótjegyet nem kellett venni az Okosjegy mellé. Első osztályra is megvásárolható volt, sőt bizonyos esetekben még első osztályra is olcsóbban lehetett jegyet venni, mint teljes áron a másodosztályra. Eddig!
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Eltűnt
A VEKE Facebook oldalán ugyanis azt írják az okosjegy vásárlásának lehetősége konkrétan eltűnt. Pedig ha valaki ügyes volt és hajlandó volt nem csúcsidőben utazni, 2 399 Ft-ból megúszható volt. Mostantól a „legjobb” ajánlat 3 950 Ft. Ez aztán az intézkedés. Persze, ezt nem reklámozták, sőt, be sem jelentették.
Semmit nem mondott a MÁV
„Szóval adja magát a kérdés, hova lett az Okosjegy, miniszter úr? Elvitte a vármegyebérlet? Amúgy napok óta nem lehet a Railjetekre helyjegyet venni és a Románia felé tartó vonatokra sem. De ezeket az infókat legalább közreadják. Az Okosjegy eltüntetéséről egy hang nincs” – derül ki a bejegyzésből.
A vármegyebérletek
A vármegyebérletekről már itt, a BudapestKörnyéke.hu oldalán is írtunk, mint beszámoltunk róla május 1-jével vezették be az új vármegye- és országbérleteket, amelyekkel a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV helyközi járatain lehet utazni. A bérlet több járatra nem lesz érvényes.
Se első osztály, se IC
A vármegye- és országbérlettel a helyjegyköteles (feláras) vonatok nem vehetők igénybe, továbbá első osztályú kocsiban vagy prémium szakaszban sem lehet azokkal utazni, még a felár vagy a kocsiosztály-különbözet kifizetése mellett sem.
Figyelni kell melyik kocsiba ülünk
Azonban a feláras és nem feláras kocsikat egyaránt továbbító vonatok – például a Napfény, Békés, Bakony, Göcsej és a kaposvári InterCityk – nem feláras kocsijaiban használhatók lesznek a bérletek. Kitértek arra is, hogy a Budapesten a MÁV-HÉV járatain és az agglomerációs kék buszokon csak a főváros közigazgatási határán kívül fogadják majd el a Pest vármegye bérletet és az országbérletet, a városhatáron belül szükség lesz a BKK jegyekre vagy Budapest-bérletekre is.
A célállomás számít
Az utasoknak mindig arra a területre érvényes bérlettel kell rendelkezniük, amely vármegyében a kiindulási- és a célállomásuk van. Ha a busz vagy vonat két megyét is érint, de a célállomás ugyanabban a vármegyében van, mint az indulóállomás és az utas nem száll le a járműről a másik vármegyében, akkor az erre az egy vármegyére szóló bérlet is elég lesz.
Minden kedvezmény jár
Arra is felhívták a figyelmet, hogy a megszokott kedvezmények az új bérlettípusok esetében is igénybe vehetők, azaz a kedvezményes viszonylati bérletek vásárlására jogosult utazók az ország- és a vármegyebérleteket is kedvezményesen vásárolhatják majd meg.
Ekkor érdemes megvenni
A harmincnapos érvényességű, teljesárú vármegyebérletet 9450 forintért, az országbérletet pedig ennek duplájáért, 18 900 forintért lehet majd megvásárolni – elővételben várhatóan már április utolsó hetétől, a MÁV appon keresztül – közölte a társaság. Az új bérleteket értelemszerűen mindenkinek érdemes lesz megváltania, aki havonta ma ennél többet költ helyközi vasúti vagy buszos közlekedési jegyre, bérletre vagy üzemanyagra.
Budapesten belül használhatóak a MÁV-vonatok
Ugyanakkor a helyközi (távolsági) buszokra és a MÁV-START járataira a városhatáron belül is felszállhatnak a két új bérlettípus tulajdonosai anélkül, hogy külön jegyet vagy bérletet kellene váltaniuk.
De a HÉV járatok nem
Ebben az esetben azonban fontos tisztában lenni azzal, hogy Budapesten a MÁV-HÉV járatain és az agglomerációs kék buszokon csak a főváros közigazgatási határán kívül fogadják el a Pest vármegye bérletet és az országbérletet, a városhatáron belül már szükség lesz a BKK jegyekre vagy Budapest-bérletre.
Súlyos kritika
„Nagyjából ingyenessé tette a helyközi közlekedést a kormány az ingázók számára, amolyan Horn Gyula-i utánérzésként” – írta Facebook-oldalán a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) a vármegyebérletekről szóló bejelentés után.
Ez vele az első gond
A VEKE szerint azonban visszás intézkedésről beszélhetünk, ugyanis a döntés kísérletet sem tesz arra, hogy a helyi közösségi közlekedéssel bármilyen integráció, együttműködés lehessen. Ellenkezőleg, ez inkább „betámadásként” értelmezhető.
A velünk élő szocializmus
„A bevezetni kívánt vármegyebérlet konstrukció bár első hallásra nagyon pozitív intézkedésnek tűnik, és a népek bizonyára szeretni fogják, de valójában az egész intézkedéscsomag nem más, mint maga a velünk élő szocializmus” – vélekedik a szervezet. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: Illusztráció