A Budapest Fejlesztési Központ által készített látványterven nincs felüljáró, viszont van a Bajcsy-Zsilinszky úton villamos és a pályaudvar melletti ocsmány parkoló helyén egy szép zöld park. A Nyugati tér felújítása is napirendre kerülhet a kormány és a főváros következő hivatalos találkozásán, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén. Egy éve Tarlós István már bejelentette, hogy le kell bontani a felüljárót, akkor a dugódíj bevezetésével is összefüggésbe hozták a tér átalakítását.

Aki belenyúl a Nyugati tér közlekedési rendszerébe, mintha egy méhkasba dugná bele a kezét. A korábban igen korszerűnek tartott közlekedési kapcsolatok mára elavultak, a fejlődés két kulcsa pedig a felüljáró és a villamosok jövőjében van – írja elemzésében az epiteszforum.hu.

Ha ránézünk szinte bármelyik fényképre, amely a 19. század legvége és az 1970-es évek között készülhetett a Nyugati pályaudvarról, szinte minden képen az előtérben legalább egy, de általában több villamos is látható. Érkezhetett villamos a Margit híd felől, mehetett tovább a Bajcsy-Zsilinszky út felé, fordulhatott be a szűk Jókai utcába, vagy éppen fordulhatott át a körvágányon.

A Nyugati pályaudvar 1887-ben

A Nyugati tér mindig is a közlekedés tere volt és maradt, amelyet a különböző közlekedési módok, de bő évszázadig leginkább a villamosok szolgáltak ki.

A mai teret, amely felszínén naponta áthaladó 274.000 emberrel a főváros harmadik legforgalmasabb csomópontja, leginkább az 1980-as évek elején megvalósított komplex átalakítások határozzák meg. A maga idejében egy hatalmas, modernnek számító közlekedés- és térszervezési koncepció valósult meg, amely a kor szellemében a motorizációra, az autóforgalomra tette a fő hangsúlyt. 

A motorizáció idővel úgy elárasztotta a belvárost autókkal, hogy ma már épp ez jelenteti a tér gyenge pontját. Az új városi térhasználat és a közlekedés megváltozott szerepe kapcsán már egy ideje napirendre került a tér életének gyökeres megváltozása. A szakemberek egyöntetű véleménye szerint ennek két kulcsa a felüljáró elbontása és az észak-déli villamos tengely visszaépítése lenne.

2013-2014-ben, az akkor Vitézy Dávid vezette Budapesti Közlekedési Központ társadalmi hasznossági vizsgálatot készített erről a két kulcselemről, majd hatástanulmányok és tervezetek vezettek el odáig, hogy 2019 májusában a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa napirendre tűzte a felüljáró elbontását és a villamosvonal létesítését.

A Nyugati téri felüljáró 2020-ban – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Vitézy Dávid most is nyomná a projektet

A Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója, Vitézy Dávid a közösségi oldalán szombaton annyit fűzött hozzá a cikkhez, hogy a Nyugati tér fejlesztéséről vagy a villamos megépítéséről egyelőre nem született végleges döntés. A téma a Főváros által lemondott júniusi FKT ülés napirendjén is szerepelt volna, reméli, lesz még mód visszatérni rá.

Tarlós István már bejelentette a felüljáró bontását

Egy évvel ezelőtt írtunk arról itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, hogy Tarlós István bejelentette: el kell bontani a Nyugati téri felüljárót. A projektet akkor összefüggésbe hozták a dugódíj bevezetésével. Mivel a felüljárón óriási a forgalom, akkor tudnák jelentősebb fennakadások nélkül lebontani, ha alapvetően csökkenne a belváros autóforgalma. Erre lehetne eszköz a dugódíj, amihez az országgyűlés jóváhagyása szükséges. A jelenlegi kormánytöbbség viszont hallani sem akar a dugódíj bevezetéséről.

A Nyugati téri 420 méter hosszú felüljárót 1980-ban kezdték építeni, és 1981. november 10-én adták át a forgalomnak. “Városképi szempontból rendkívül csúnya” – mondta róla a korábbi főpolgármester.

Kiemelt kép: A BFK látványterve