Megadta a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatal a környezetvédelmi engedélyt a Déli Körvasút megépítésére.

Sok fát vágnak ki

A perben az állam képviselője többek között arra hivatkozott, hogy a több száz fa kivágása nem jelent visszafordíthatatlan környezetvédelmi kárt. A bíróság egy beadvány nyomán még januárban azonnali hatállyal minden munkálatot felfüggesztett. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Ez volt a kormány trükkje

Augusztusban azonban a kormány az „Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel” egy rendeletben „honvédelmi létfontosságú rendszerelemmé” nyilvánította a Déli Körvasutat, amelynek „az ország fegyveres védelmi terve szempontjából ténylegesen vagy potenciálisan kiemelt jelentősége van”.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Nincs jogvédelem

Ezzel a környezetvédelmi engedélyeztetés is átkerült a már említett Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Kormányhivatalhoz. Innentől kezdve szinte biztos volt, hogy a hivatal rábólint a kormány szándékára, és ez a pénteki határozattal igazolódott. Az engedély ráadásul külön kizárja az azonnali jogvédelem lehetőségét, így ha bárki bíróságon támadná meg a határozatot, a munkálatok egy jogerős döntésig folytatódnának – írja a Szabad Európa.

Dolgoztak már rajta a héten

Mint tavasszal megírtuk, a beruházó a korábban elrendelt jogvédelem ellenére, ami a munkálatok azonnali felfüggesztését jelentette, a leendő körvasút területén tovább dolgozott. A Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület tagjai dokumentálták, hogy a héten ismét résfalazás folyt a vasút ferencvárosi szakaszán. A Déli Körvasút kivitelezője a V-Híd Zrt., amely egy kormányhatározattal 101 milliárd forint előleget kapott a beruházásra.

Tiltakoztak

Amint arról a BudaPestkörnyéke.hu is hírt adott a Déli Körvasút kapacitásbővítése ellen mind a civilek, mind pedig az újbudai önkormányzat is tiltakozott, mert a megvalósításhoz közel ezer fát kellene kivágni, valamint több ezer négyzetméter zöldterületet akarnak feltűrni a 11. kerületben.

Elkaszálták

A beruházást aztán az önkormányzat, oldalán a civilekkel meg is támadta, s mint ahogy arról portálunk s beszámolt 2022 februárjában a elkaszálta a bíróság a Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. A bírói indoklás szerint a kormányhivatal által kiadott engedély nem foglalkozott se talajvízzel, se zajterheléssel, se madárvédelemmel, de még a beruházás alternatíváival sem. 

15 ezer ember élete a tét

A bíróság a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért, illetve az LMP önkormányzati képviselőjének, Kreitler-Sas Máténak adott igazat. Szerintük közel 15 ezer ember életkörnyezetét tenné tönkre a tervezett Déli Körvasúton áthaladó teherforgalom. A bíróság azonban hiába kaszálta el az engedélyt, mert ezt követően új eljárás vette kezdetét, aminek a végén a Pest Megyei Kormányhivatal újból megadta a környezetvédelmi engedélyt.

Megszólalt Gulyás Gergely

Májusban aztán újra elbukta az engedélyt a beruházás, a téma kapcsán még Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter is megszólalt az egyik Kormányinfón, akkor azt mondta, a budapesti városvezetés a budapesti közlekedés fejlődése ellen lépett. Akkor arról beszélt, hogy a fák kivágása nyilván fájdalmas, de hangsúlyozta, hogy enélkül a projekt nélkül a vasúti közlekedés fejlesztése nem valósulhat meg.

Katonai cél

A projekt azonban úgy tűnik minden ellenkezés dacára megvalósul, ugyanis a kormány az önkormányzatot megkerülve katonai célúvá minősítette a beruházást. Ezzel pedig gyakorlatilag elérték azt, hogy ne kelljen betartani a bíróság hatályos döntését, mely szerint nem végezhetők kivitelezési munkák a területen.

Óriási vasúti teherforgalomtól tartanak

A civilek egyébként korábban arról beszéltek, attól tartanak, a beruházás miatt Újbuda szívébe terelődne annak a teherforgalomnak a jelentős része, mely nem is Budapestre szállítaná a megrendelt termékeket, hanem tovább Nyugat Európába. Az ilyen jellegű vasútvonalaknak nem a lakóövezet zöld területének kellős közepén lenne a helye.

Mi is ez a Déli körvasút?

A fejlesztésének célja, hogy több elővárosi vonat közlekedjen az agglomeráció és Budapest között, a vasút pedig az új megállók és kapcsolatok révén versenyképessé válhasson, és nagyobb szerephez jusson Budapest közlekedésében. Ilyen nagyságú és jelentőségű vasútfejlesztés Budapest belső területén több mint 100 éve nem történt. Hosszú évtizedek óta ez az első olyan vasúti beruházás, amely Budapesten belül új megállókkal és sűrűbb vonatkövetéssel az ingázók mellett a városban közlekedők hasznát is szolgálja. A fejlesztés eredményeként a szakaszon az elővárosi vonatok 8-10 percenként járhatnak majd, összekötve az érdi, a budaörsi és a környező budai agglomerációt, Kelenföldet, az újbudai egyetemvárost, a Soroksári út térségét és a Népligetet Kőbánya-Kispesttel, a reptérrel és a pesti agglomerációval. A projekt révén Budapest jelentős közúti forgalomtól és ennek révén légszennyezéstől mentesülhet. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció