Rongálás vétsége miatt, ismeretlen tettes ellen nyomozást rendelt el a Budapesti Rendőr-főkapitányság a Lánchíd megrongált lámpáinak ügyében.

Nincs közvilágítás a híd egy részén

Ahogy írtunk róla, a Lánchíd négy lámpáját megrongálták: van, ahol a műemléken található lámpabúrát betörték, máshol a fele, vagy éppen a teljes üveg hiányzik. A híd déli gyalogosoldalán található négy lámpatestben okozott kár meghaladja a kétmillió forintot, valamint „az anyagi káron felül a közvilágítás hiánya miatt fokozott balesetveszélyt is jelentenek a hiányzó lámpatestek”. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Két hetük van

A Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft. mindent elkövet azért, hogy a szeptember 16-i Lánchíd fesztiválra helyreállítsák a megrongált lámpákat – olvasható a portálon.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Több mint 100 éves a híd szerkezete

A Lánchíd szerkezete már bő egy évszázada készült, azóta az időjárás és az idő vasfoga is megtette a hatását. 2021 februárjában született meg az egyezség a híd felújításáról. A munkálatokat az A-Híd vállalta nettó 18,8 milliárd forintért. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Már 2021 márciusában lezárták a Lánchidat

A híd és környéke a lezárástól kezdve fokozatosan vált építési területté. A gyalogos aluljárók is lezárásra kerültek. A környéket fém- és lőszermentesíteni kellett, a Clark Ádám teret pedig átépítették.

Ez történt a felújítás kezdetén

A munkálatok elején lebontotásra került a híd vasbeton pályaszerkezete, helyére új acélpályalemezek kerültek. A kőoroszlánokat elszállították. A 2021-es esztendő végén kezdtek feltűnni a felújítást követően meghatározónak számító elemek a hídon. Ekkor kapta meg a végleges, kékesszürke színét. Az oroszlánok némi restaurálást követően kerültek vissza.

Főbb érdekességek a híd felújítása kapcsán

A híd láncain valamint függesztőelemein 23 ezer négyzetméternyi korrózióvédelemre került sor. Az új, 94 darab acélpályalemez átlagosan 12 hosszú, többségük egyenként 6 tonnás. Az oroszlánok egyenként 12,6 tonnát nyomnak.

Ezeket kellett elvégezni a Lánchíd felújítása során

A hídfők között 2400 négyzetméter leaszfaltozására került sor. A hídnak 14 méter mélyen is vannak láncszemei, ezeket is korrózióvédelemmel látták el. Mivel a Lánchíd korlátjának többsége elrozsdásodott, így azokat újra kellett gyártani.

Tavaly novemberben kerítettek sort a próbaterhelésre

24 telepakolt, összesen 500 tonnát nyomó teherautóval hajtották végre a próbaterhelést, amely sikeresnek bizonyult. December közepétől fogva így a buszok, taxisok és kerékpárosok is átmehettek a Lánchídon. Végül az a döntés született, hogy a személyautók nem hajthatnak rá fel sem most, sem később.

Nem mindenki tudta kivárni az átadást

Navracsics Tibor miniszter még a hivatalos átadó előtt áttekert a Lánchídon egy tandembiciklin. Utasa az a Latorcai Csaba államtitkár volt, aki Navracsics Tibor helyettese. Kerékpárral egyébként már tavaly év vége óta át lehet tekerni a hídon, de most már gyalogosan is lehet rajta kelni.

Karácsony Gergely is posztolt

Budapest főpolgármesterének közösségi oldalán élőben lehetett nyomon követni a Lánchíd hivatalos átadását. „A Lánchíd nem csak egy híd, hanem az összetartozás szimbóluma, maga a csoda” – mondta Karácsony Gergely. „Ha vissza akartuk volna állítani az eredeti forgalmat a Lánchídon, akkor most csak lovaskocsik járhatnának rajta” – mondta Karácsony Gergely a Lánchíd ünnepélyes megnyitóján. Hozzátette, hogy örül annak, hogy a budapestiek nagy többsége a régi normák helyett jövőbe vezető új normákat keresik. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció