Amint arról május végén a BudapestKörnyéke.hu is beszámolt jelenleg csak a magyar rendszámú autók tankolhatnak hatósági áras benzint a kutakon. Azok, akik nem tudják bemutatni a forgalmijukat vagy nem magyar rendszámos a kocsijuk csak a piaci áron juthatnak hozzá az üzemanyaghoz. A kettős árazás azonban számos kérdést felvet, arról pedig nem is beszélve, hogy micsoda terhet ró a kutasokra.

Nem fenntartható

A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gábor a kettős árazás kapcsán azt mondta, nem fenntartható és hamar vissza kellene térni a piaci működéshez. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nem akarnak konfliktust

Egri Gábor szerint a kasszások alapvetően a 480-as hatósági árat ütik be, mert nem akarnak a betérő tankolókkal konfliktusba keveredni, éppen ezért úgy véli mindenképpen vissza kellene térni a régi, piaci működéshez. A kutasok úgy vélik a rendszer fenntarthatatlan, az intézkedés gyakorlatilag ellehetetleníti a kisvállalkozások működését. Az ügy kapcsán már a MOL vezér is azt mondta, hogy a korlátozás hosszabb távon fenntarthatatlan, így fokozatosan kelkene kivezetni azt. Kapcsolódó: Mol milliárdos vezére, Hernádi Zsolt szerint nem tartható sokáig a benzinárstop: mi lesz ebből?

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

A buszokra nem vonatkozik

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének ügyvezető főtitkára az ATV műsorában elmondta, az is gondot okoz, hogy a buszok kiestek a hatósági ár alól.

Áfa eltörlése

“Tehát hiába kezdődtek volna meg az iskolai kirándulások, sokan inkább egy napra mentek mondjuk, mikor meghallották, hogy mennyibe kerül a fuvardíj” – mondta az ügyvezető, aki kitért arra is, hogy ennk kapcsán a kormánnyal tervez egyeztetni a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, hogy az iskolai kirándulások áfáját töröljék el.

A szlovén kormány megszüntetette az üzemanyagár-stopot

 Szlovéniában június 21-től megszűnik az üzemanyagár-stop – közölte Robert Golob szlovén kormányfő a szerdai sajtótájékoztatóján. A miniszterelnök kiemelte: az autópályákon kívüli töltőállomásokon rögzítik a kiskereskedői árrést, míg az autópályákon teljesen liberalizálják a díjszabást.

Másfél évvel ezelőtt

Az olaj ára másfél évvel ezelőtt 70 euróba került tonnánként, most 120 euró fölé emelkedett – mutatott rá Golob, hozzátéve, hogy ez azonban nem tükröződött a kiskereskedelmi árakban, mert Szlovéniában ez idő alatt eltérő árszabályozások voltak.  “Volt egy rendszerünk, amely erőszakkal bevezette a kiskereskedelmi árak szabályozását, ami miatt több millió euró értékű kártérítési követeléseink vannak most az üzemanyag-kiskereskedők részéről. Ez a rendszer így teljességgel fenntarthatatlan” – fogalmazott.

Augusztus közepéig lett volna érvényben

Jelezte: a kormány egyensúlyt akar teremteni a piacon, ahol “mindenki, az állam, a kiskereskedők és a fogyasztók is viselik a terhek egy részét”. Janez Jansa volt kormányfő, mandátumának lejárta előtt, három hónapra rögzítette az üzemanyagok árát. Az eurosuper 95 kiskereskedelmi árát 1,560 euróban, nagykereskedelmi árát 1,540 euróban, az eurodízel kiskereskedelmi árát 1,668 euróban, nagykereskedelmi árát 1,648 euróban határozta meg. A rendelet augusztus közepéig lett volna érvényben.

Áremelkedés

Az új intézkedések nyomán a benzin keddi ára az autópályákon kívül 1,7 euróba, az autópályákon ennél 20 százalékkal többe került. Matjaz Han gazdasági miniszter elmondta: a kormánynak gyorsan kellett cselekednie, mivel az üzemanyagárak mindenkit érintenek, és a jelenlegi szabályozás jelentős hiányt okoz az államnak. “A kiskereskedőknek fizetett esetleges kártérítések több száz millió euróra rúgnának az év végéig” – hangoztatta.

Újabb döntések várhatók

Golob további intézkedéseket is bejelentett, amelyeket a kormány jövő héten tervez elfogadni. Sajtókonferenciáján az adókedvezményeket említette, valamint az élelmiszerek árának mérséklését. Július második felében pedig az energiaárakat korlátozó intézkedésekről döntenek. “Elegendő idő van a cselekvésre. Ezek az intézkedések is ugyanazt az elvet követik majd, mint a kőolajtermékeknél, vagyis a kiszámíthatóságot valamennyi érdekelt fél számára” – mondta Golob.

Magyarországon július 1-ig marad

Az eddigi információk szerint itthon július 1-ig marad a benzinárstop, azonban Gulyás Gergely, Miniszterlenökéset vezető miniszter korábban azt ígérte, hogy június közepén döntenek az esetleges folytatásról, ez igencsak most lenne esedékes. Az eddigi kormányzati nyilatkozatok alapján azonban úgy tűnik, nagy meglepetésre nem kell számítani, ugyanis Nagy István agrárminiszter példának okán azt mondta: az árkorlátozások beváltak, így indokolt őket fenntartani. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Illusztráció