Először vesz részt hidrogén meghajtású autóbusz a közösségi közlekedésben Magyarországon a következő hetekben. A Volánbusz üzemelteti majd a Kőbánya-Kispest és Vecsés között közlekedő üzemanyagcellás buszt. A kipufogóján csak némi víz távozik, károsanyag nem, hamarosan ilyen buszok járhatnak majd Budapesten és környékén.

Vecsés és Kőbánya között közlekedik

A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino autóbusz február 11-től március 6-ig közlekedik majd Vecsés és a főváros között közforgalmú személyszállítási szolgáltatásban. A tesztjelleggel közlekedő járművet bárki kipróbálhatja, díjmentesen igénybe vehető. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Víz és áram lesz a hidrogénből

A buszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén üzemanyagcella működik, amelybe hidrogéngázt juttatnak. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, mely eredményeként víz és elektromos energia keletkezik. A Zöld Busz Program demonstrációs mintaprojektjében közlekedő buszt egy elektromos motor hajtja.

Egy töltéssel 400 km-t megy

A jármű tetején elhelyezett, összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni a jármű. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A zöld hidrogént a Linde Gáz Magyarország Zrt. szolgáltatja.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Az Illatos úti telepen töltik fel hidrogénnel

A buszt a több hetes mintaprojektjén a Linde első és eddig egyetlen magyarországi teszt hidrogéntöltő állomásán töltik az Illatos úti telephelyen. Két töltőfej áll rendelkezésre. Az autóbuszt 350 bar, míg a személygépjárműveket jellemzően 700 bar nyomással lehet tölteni.

Jó megoldás az agglomerációban

Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára elmondta: „A környezetünk jövője szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxidkibocsátás csökkentése. A közlekedés a hazai szén-dioxid kibocsátás ötödét adja, ezen belül a közösségi közlekedés okozta károsanyag-kibocsátás csökkentéséért indítottuk el a Zöld Busz Programot annak érdekében, hogy hozzájáruljon a 2050-es klímacéljaink eléréshez. A helyi és agglomerációs közösségi közlekedésben jó megoldást jelent az akkumulátoros technológia, de a hosszabb távolságokhoz a hidrogénhajtás jelenthet optimális megoldást.”

Ez az első ilyen busz Magyarországon

Ez a mintaprojekt azt a célt szolgálja, hogy jobban megismerjék a technológia lehetőségeit és határait a tömegközlekedésben. A hazai közlekedés történelmében kiemelkedő jelentőségű az első üzemanyagcellás autóbusz. Az üzemanyagcellás buszok előnye, hogy hatótávban már felveszik a versenyt a hagyományos dízel üzemű buszokkal és a töltési idejük sem sokkal hosszabb hozzájuk képest. Viszonylag drága megoldásról van szó, de a technológia folyamatos fejlődésével egyre inkább a hétköznapok részévé válhat majd.

Dinamikus felfutás

„A Nemzeti Hidrogénstratégia is a nehézgépjárművekre, így a kamionokra, hulladékszállító járművekre, valamint a városi buszközlekedésrefókuszál. Dinamikus felfutásra majd 2030 után lehet számítani, de az már most is látszik, hogy ezen a területen az autóbuszok fejlődése megelőzte a többi járműkategóriát” – hangsúlyozta Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Zöld közlekedés

„A MÁV-Volán-csoportnál elkötelezettek vagyunk az utasbarát, modern, fenntartható, zöld közlekedés mellett, ennek érdekében fejlesztjük a szolgáltatásainkat, új járműveket állítunk forgalomba, összehangolt vasúti és közúti menetrendet alkotunk” – emelte ki Homolya Róbert, a vállalatcsoport elnök-vezérigazgatója.

Klímacél

A vasúti gördülőállomány fiatalításához úgy kell lecserélni a járműveket, hogy az ország megfeleljen az uniós kibocsátás-csökkentési terveknek, elvárásoknak is: a lehető legnagyobb arányban a vasútra kell terelni a személy- és áruszállítást ahhoz, hogy az Európai Unió által megfogalmazott klímacélt elérhessük, és 2050-re 90 százalékkal csökkentsük a szén-dioxid kibocsátást.

Hidrogénvonatok is lesznek

A vasúttársaságnál már kidolgozás alatt állnak a hidrogén üzemanyagcellás vasúti járművek, motorvonatok műszaki feltételei, melyet követhetnek ezek alkalmazhatóságának műszaki és gazdaságossági szempontú vizsgálatai a MÁV-Volán-csoport fenntarthatósági stratégiai célkitűzéseinek teljesítése érdekében.

Meghatározó szereplő

A Zöld Busz Program segítségével már beszerzésre került 40 elektromos meghajtású autóbusz, amelyek a dél-budai agglomerációban járulnak hozzá a zöldebb jövőhöz. A Volánbusz 6200 autóbuszával és több mint 18 ezer munkavállalójával a hazai közúti közösségi közlekedés meghatározó szereplője. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Ez a hidrogénes busz jár Vecsés és Kőbánya között – Forrás: Volánbusz