A Ryanair vezérigazgatója üdvözölte, hogy a kormány hozzájuk hasonlóan ellenzi a 18. kerület tervezett extraadóját. Az utazásonként járó ezer forintos közterhet az elképzelés szerint a reptérről induló és oda érkező vagy az ott átszálló utasok fizetnék.
Vizsgálódik a hivatal
A Budapest Airport felügyeleti eljárás elindítását kezdeményezte az illetékes kormányhivatalnál amiatt, hogy a 18. kerületi önkormányzat egy novemberi rendeletével egy új települési adó, az úgynevezett légiutasadó kivetéséről döntött. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Utanként egy ezres
Ahogy arról ebben a cikkben írtunk, az önkormányzati rendelet értelmében január 1-jétől minden, legalább 18 éves nem kerületi lakosnak, aki magánszemélyként (azaz nem vállalkozói tevékenység keretében) utazik, ezer forint légiutasadót kell fizetnie, akár érkezik, akár indul, akár átutazóban van. A rendelet szerint az adót a földi kiszolgálóknak kell beszedniük, és nyilvántartást is kell arról vezetniük, amelyben az utazók személyes adatait is rögzíteni kell (név, lakcím, születési hely, idő, anyja neve, adó összege, adómentességi ok).
Nem egyeztettek
Az önkormányzat előzetesen nem egyeztetett az új adó bevezetéséről a Budapest Airporttal, és információink szerint a földi kiszolgálókkal, valamint a légitársaságokkal sem. Az új adóról a Niveus Consulting Group adótanácsadó cég azt állítja, egy önkormányzat nem írhatja elő, hogy valaki szedjen be adót, ilyesmiről csak törvénnyel lehet rendelkezni, ezért a beszedés módja törvénybe ütközik, hiába lenne jogszerű maga az adó – írja a 24.hu.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Tovább gyűrűzik az ügy
A kormányhivatal arról tájékoztatta a repülőtér-üzemeltetőt, hogy az ügyben törvényességi felhívással élt, és 30 napos határidő kitűzésével felkérte Pestszentlőrinc-Pestszentimre önkormányzatának képviselő-testületét az észlelt jogszabálysértések megszüntetésére. Az ügyben további jogi lépések is várhatók.
Bizonytalanságot okoz
A Budapest Airport szerint a magyar kormány által nemrégiben bevezetett extraprofitadó mellett ez a légi közlekedést terhelő további adóteher valószínűleg komoly hatással lesz a forgalomra és a turisztikai szektorra, és a jegyárak további emelkedését, a rendelet körüli bizonytalanságok pedig járatok törlését eredményezhetik.
Finomítottak a rendeleten
A Telexnek a XVIII. kerületi rendeletet előterjesztő Kőrös Péter alpolgármester megerősítette, hogy hatályba lépett a rendelet, és azt is, hogy kaptak egy úgynevezett törvényességi felhívást Budapest Főváros Kormányhivatalától. Éppen az erre fogalmazott választ, valamint a rendelet finomhangolását, módosítási javaslatát tárgyalták meg és fogadták el kedden reggel a képviselő-testületi ülésen.
Nem törvénytelen
„A törvényességi felhívásban nincs olyan, ami alapján törvénytelennek tartanák a rendeletet, de adatkezelési kérdésekben további pontosításokra van szükség” – mondta a portálnak Kőrös Péter. Az önkormányzatnál egyébként arra számítanak, hogy az ügy még nyárig biztosan elhúzódik, arra ugyanis szerintük kevés az esély, hogy a kormányhivatal elfogadja a válaszukat és a pontosítást. Arra számítanak, hogy a Kúria elé kerülhet az ügy, ugyanakkor bíznak az igazukban.
Hétmilliárd folyhat be
2022-ben 12 205 070 érkező és induló utas fordult meg a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Ennyi utast feltételezve az idei évre a 18. kerületi önkormányzat mintegy 12 milliárd forint körüli adóbevételre számíthatna az utazásonként 1000 forintos légiutasadóból. Csakhogy ebből le kell vonni a 18. kerületieket, a kiskorúakat és azokat, akik vállalkozási céllal utaznak. Az alpolgármester egyébként a Telexnek azt mondta, mintegy 7 milliárd forint adóbevétel folyhat be, amit kizárólag infrastruktúrára és szociális ellátásokra fordíthatnak majd.
Megszólalt a Ryan vezére is
A Ryanair vezérigazgatója üdvözölte, hogy a kormány hozzájuk hasonlóan ellenzi a 18. kerület tervezett extraadóját. Michael O’Leary arról beszélt egy sajtótájékoztatón, hogyha szükséges, a kerületi adót szintén megfizetik, persze a jegyárakba építve.
Küzdenek az extraprofitadó ellen is
„Kizárólag egy adott reptér költségszintje számít számunkra” – egyértelműsítette a tájékoztató után a 24.hu-nak, hogy az évek óta lebegtetett és az új adók miatt meg nem érkező új, Budapestre is telepíthető repülőgépek helyét máshol fogják megtalálni, amíg Ferihegyen fix pluszköltségeik vannak. Ennek logikája, hogy O’Leary-ék elemzői az extra forgalom lehetséges forrását a Budapestre mint a hétvégi turizmus ideális célpontjára érkező külföldi turistákban, nem elsődlegesen a magyar utazókban látják, ők pedig a 10 euróval olcsóbb Torinót vagy Barit fogják választani mindaddig, amíg az egy az egyben az utasokra hárított árkülönbözet fennáll. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: illusztráció