Megkezdte a BKK az M2-es metróvonal Deák Ferenc téri állomásának Sütő utcai kijáratánál található beléptetőkapuk elbontását. A budapesti elektronikus jegyrendszer megvalósítása céljából 2017-ben létesített kapuk eltávolítása várhatóan 3 hetet vesz igénybe. A főváros nagyot bukott ezen a soha meg nem valósult projekten. Felelős nincs, pedig egykor valakik aláírták azt a szerződést, ami csaknem 7,5 milliárd forint kárt okozott Budapestnek.

Elbukott elektronikus jegyrendszer

Idén márciusban tíz év után pont került az elbukott budapesti e-jegyrendszer körüli ügy végére. A Nemzetközi Választottbíróság ítélete nyomán 6 millió eurót, nagyjából 2,3 milliárd forintot fizetett a BKK-nak a német Scheidt & Bachmann cég, amiért olyan szerződésszegést követett el, amely miatt a BKK jogszerűen mondta fel a 2014-ben aláírt vállalkozási szerződést. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Csak a kár egy részét szerezte vissza a főváros

“Az e-jegyrendszer választottbírósági perének eredményeként sikerült a BKK korábbi vezetése által kifizetett összeget részlegesen visszaszerezni, így a budapestiek veszteségét mérsékelni. Ez az összeg a fővárosi közösségi közlekedés céljaira használható fel.” – írta közösségi oldalán Karácsony Gergely főpolgármester.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

45,5 millió eurót kért Budapest

A keresetet 2021 szeptemberében beadó Budapesti Közlekedési Központ több tételben összesen 45,5 millió euró plusz kamatok megfizetését kérte, ezzel szemben volt az e-jegyrendszer tervezésére, megvalósítására és üzemeltetésére 91 millió euróért vállalkozó német Scheidt & Bachmann GmbH 24,4 millió eurós kárigénye, amit javarészt az állásidő miatt fogalmaztak meg, de térítést kértek a leszállított, ki nem fizetett eszközök – kapuk, szoftverek vételára, szoftverek és hardverekhez kapcsolódó egyéb díjak – miatt is – írja a Népszava.

6 millió eurót visszakapott

A lap által megismert ítélet szerint a bírák kiindulópontként elfogadták a BKK jogi érvelését a 2015-ben aláírt szerződés felmondására. A Scheidt & Bachmann-nak vissza kell fizetni az előlegbe kapott 3,8 millió eurót és kamatait, összesen 5,95 millió eurót – 2,3 milliárd forintot.

Elcseszte a BKK, 10 milliárdos a kár

A BKK további követeléseit viszont nem tartották indokoltnak, sőt, a bíróság elnöke úgy látja, a BKK „túlnyomórészt, majdnem kizárólag” magának köszönheti, ami történt, mert egy olyan céget bíztak meg a munkával, amely korábban ilyen feladatot nem végzett, bár hardvereket – kapukat, jegyérvényesítő eszközöket – gyártott. Ezt a mulasztást pedig az sem oldja fel, hogy a főváros közlekedésszervező cégének az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank elvárásai és a közbeszerzési szabályok szerint a legolcsóbb ajánlatot tevő pályázót kellett győztesként kihirdetni. A lap összegzése alapján a főváros így a 2018–19-ben hivatalosan leírt 10 milliárd forintos veszteségét végleg elbukta.

Kárt okoztak Budapestnek

„Ekkora kárt egyetlen aláírással talán még soha senki nem okozott Budapestnek – erről szól ez a fotó. Ez a 2014-ben megörökített pillanat több, mint 7,5 milliárd forint veszteséget okozott a városnak. És csak azért nem többet, mert több éves jogi munkával visszaszereztünk Budapestnek több, mint 2 milliárd forintot, a visszaszerzett pénzt pedig a budapesti közlekedés fejlesztésére fogjuk fordítani” – írta Facebook-oldalán Karácsony Gergely, az alábbi fotó kíséretében:

Az e-jegyrendszer szerződésének aláírása 2014-ben

Szemétbe kerülnek a kapuk

Az ügy lezárultával idén június 28-án elkezdődött a Deák Ferenc téri metróállomás Sütő utcai kijáratánál a 2014-ben indult elektronikus jegyrendszerhez kapcsolódó beléptetőkapuk eltávolítása. A 2017 nyarán telepített kapuk és kapcsolódó berendezések elbontása várhatóan mintegy 3 hétig tart, ez alatt a gyalogosok folyamatosan használhatják a Sütő utcai kijáratot, a bontási munkák nagy része a metró éjszakai üzemszünete alatt történik majd. A leszerelt kapuk másra nem használhatók, ezért a társaság a vonatkozó szabályok figyelembevétele mellett hulladékként kezeli azokat. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Kiemelt kép: Fizetőkapuk elbontása a Deák téren – Forrás: BKK