Több az autó az utakon, nagyobb lett az átmenőforgalom is, ezért az agglomeráció, különösen az M0-ás vezeti a friss baleseti statisztikát. Tegnap sokan 3-4 órán keresztül araszoltak hazáig, kérdés, hogy ez meddig maradhat így. Mi lehet a megoldás, rámozdultak-e az ügyre a politikusok, kézbe veszi-e valaki az egyre inkább egységes városként működő agglomeráció ügyeit és az is kérdés, lesz-e vasútállomása például Budakeszinek.

2018 első félévében összesen 149873 autót helyeztek forgalomba Magyarországon, az idén ez a szám 153707, vagyis csaknem 4000 autóval több lett egy év alatt az utakon. Mivel a magyar lakosságnak csaknem az egy harmada Budapesten és környékén él, valamint itt van a legsűrűbb úthálózat, joggal feltételezhetjük, hogy ennek a négyezer új autónak a nagyrésze Budapesten és környékén közlekedik, de szintre biztosan elhalad itt.

Ezzel együtt jelentősen megnőtt a nemzetközi és a magyar tehergépjárműforgalom az autópályákon. Mivel az összes autópálya Budapestnél találkozik, így az ország teljes átmenőforgalma is nehezíti az agglomerációban közlekedők életét.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

A dugókat legtöbbször a balesetek okozzák. Az autópályák és utak között 100 kilométerre vetítve az M0-áson átlagosan 31, az M1-esen pedig 12 baleset történt fél év alatt. Ez a két sztráda vezeti a fővároson kívüli baleseti statisztikákat.

Az alább látható friss, 2019-es baleseti adatok is kirajzolják, melyik megyéken, köztük az agglomeráción vonul át fél Európa. Képzeljük csak el, milyen szép lenne az élet az M0-áson, ha a balkáni és az ukrán forgalom korábban elkanyarodna, lehet, hogy az itt élők valóban tudnának az M0-áson reggelente és este hazafelé közlekedni.

4 óra hazáig

Tegnap, azaz kedden a beálló M0-ás és M1-es miatt volt olyan posztoló, aki arról írt, hogy 4 órán keresztül araszolt hazáig. Nyilván ez nem életszerű, ezt sokáig senki sem bírja. Egész biztosan sokan elgondolkodtak a városba költözésen. De ott jobb a helyzet? Napközben szinte meg sem lehet mozdulni nem csak a fő vonulási útvonalakon, de az applikációknak köszönhetően a menekülőutakon sem.

Mi a helyzet az M0-ás tehermentesítésével? Semmi. Az agglomerációnak nincs politikus gazdája, így egységes döntések sem várhatók. Jobb esetben néhány fejlesztési terv az elkövetkező években, évtizedekben révbe érhet és talán megépül az M8-as, az agglomerációt, az M0-ást délről tehermentesítő útvonala.

Élhetetlen lesz Budapest környéke

Addig pedig marad a dugó, az araszolás, közben pedig hétről-hétre élhetetlenebb lesz Budapest és környéke. Olyan nagyívű és kiterjedt elővárosi vasútfejlesztési koncepció még csak napirenden sincs, amely felvillantaná a lehetőségét annak, hogy legalább a jövő generációi számára egy londonihoz hasonló kötöttpályás közlekedési hálózat épüljön meg Budapest környékén.

Vasútállomás Budakeszin

Pedig képzeljük el, milyen szép lenne az élet, ha a Zsámbéki-medence települései vasúti szárnyvonalakkal bekapcsolódnának a tőlük 1-5 km távolságra lévő biatorbágyi vonalba. Ha modern vasútállomása lenne Budakeszinek, Zsámbéknak, Pátynak, Telkinek, vagy Szigetszentmiklósról kiszámíthatóan, átszállás nélkül el lehetne jutni a Deák térre, akkor biztosan kevesebben ülnének autóba, kevesebb mérgező kipufogógáz jutna a levegőbe, mindenki jól járna.

Emeletes vonatok

Azért vannak a jövőbe mutató trendek: Felújították az esztergomi vonalat, jobb lett a százhalombattai vonal, Gödöllőnél is épülnek a sínek és nemsokára megérkeznek az emeletes vonatok. Vannak tervek a ráckevei és a szentendrei HÉV-vonalak földalatti összekapcsolására és ha minden jól megy, akkor lesz egy alagút, amely a Délit a Nyugati Pályaudvarral köti össze, így az elővárosi vonatok metróként fejezhetik be útjukat.

90 széthúzó polgármester

Vannak tehát kifejezetten jó tervek, de egységes, ha úgy tetszik, a nagy-londonihoz hasonló Nagy-Budapest közlekedési koncepcióról nem hallani, pedig az agglomeráció egyre inkább egy nagyvároshoz kezd hasonlítani. Jó lenne, ha ezt valaki összehangolná, nem pedig 90 különböző polgármester, 90 különböző érdeke mentén történne valamiféle helyben jónak látszó közlekedésfejlesztési lobbitevékenység.

Kiemelt kép: Araszoló kocsisor az M1-M7 bevezetőn – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu