Lakossági fórumot tartottak az M3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításáról. Minden készen áll a 110 milliárdos beruházáshoz, már csak pénzt kell rá szerezni. Első körben a kormánytól kérnek forrást, majd az Európai Uniótól. Abban bíznak, hogy 10 éven belül elindulhat az építkezés. Nagy kérdés, hogy a lakossági fórum résztvevő az életükben utazhatnak-e majd a meghosszabbított 3-as metrón.
Február 17-én került sor a Budapesti Közlekedési Központ lakossági fórumára a Karinthy Frigyes Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola aulájában, melyen az M3-as metró káposztásmegyeri meghosszabbításáról és ennek feltételeiről volt szó.
Rácz Zoltán a BKK projektvezetője elmondta, hogy a közlekedési vállalat a fővárosi önkormányzattól arra kapott felhatalmazást, hogy elkészítse a tervezett metróhosszabbítás engedélyezési terveit, minden szükséges engedélyt megszerezzen, illetve részletes megvalósíthatósági tanulmányt készítsen a projekt számára, ami egyben a jövőbeli európai uniós támogatás alapfeltétele is.
Hirdetés
Csodálatosan felújított lakás Újbudán, az Etele Plaza és az MOL Campus közelében, nem messze a Duna-parttól. Alkalmi ár: 68,5 MFt. Készpénzes vásárló esetén alkuképes az ár! A részletekért kattints az alábbi képre!
Mennyire reális ez az egész?
A hallgatóság számos kérdést tett föl a projekttel kapcsolatban, illetve sokan hangot adtak különböző kételyeiknek. Arra mindenki kíváncsi volt, mennyire reális a projekt megvalósítása.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Ezzel kapcsolatban a BKK képviselői többször is leszögezték: nem tudni, hogy a jelenlegi számítások szerint 110 milliárd forintba kerülő beruházás végül kap-e EU-s támogatást. Rácz Zoltán úgy fogalmazott: „Ez tisztán kormányzati hatáskör, erre semmiféle ráhatásunk nincs. Mi annyit tudunk tenni, hogy megfelelő engedélyekkel rendelkező tervdokumentációt teszünk le az asztalra.”
A szakemberek mellett Déri Tibor polgármester is számos alkalommal
válaszolt a jelenlévők felvetéseire. Azt ő is elmondta, hogy amennyiben a
2021-2027-es uniós költségvetési ciklusban nem jut EU-s támogatáshoz a projekt,
akkor 2027 utánra csúszik a lehetséges kezdő időpont.
„A jelenlegi fővárosi vezetés február végén, a Közfejlesztések Tanácsa ülésén
fordul a kormányhoz az ügyben. A kabinetnek világosan meg kell mondania, hogy
támogatja-e a metróhosszabbítást, vagy sem. Ha azt mondják, hogy itt a 110
milliárd, akkor valószínűleg felgyorsulnak a folyamatok, 5-10 év közötti
távlatban. Ha sem állami, sem uniós forrást nem ítélnek oda, akkor a beruházás
húzódni fog” – tette világossá a polgármester.
A projektvezető, Rácz Zoltán részletesen bemutatta a tervezett nyomvonal leendő állomásainak sajátosságait. Emlékeztetett, hogy jelenleg a metró keretalagútja nem Újpest-Központnál, hanem a Virág utcánál ér véget. Az első állomást innen nem messze, a Rózsa utcánál alakítanák ki, amelyhez egy parkolóból és biciklitárolóból álló mikromobilitási pont is épülne – írja az Újpest.hu.

Rákospalota-Újpest megálló
A Szilágyi utca és a MÁV-terület között, a vasúti megálló alatt kapna helyet a Rákospalota-Újpest megálló, ahol az agglomerációból vasúttal érkezők zökkenőmentesen, közvetlenül szállhatnának át a metróra. Az állomás közvetlen északi szomszédságában, de a MÁV és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. külön projektjének keretében P+R parkolókat alakítanának ki.
Óceánárok utca megálló
A metró ezt követően érkezne a felszínre, a villamos eleve a metrószerelvények számára kialakított nyomvonalára. Ennek következtében a 14-es villamos már nem közlekedne Káposztásmegyer felé, a vasútállomástól a Lehel tér felé pedig szerepét a 12-es villamos venné át.
Az Óceánárok utcai állomás lenne az első felszíni megálló, ami a jelenlegi villamosmegállótól kissé északabbra helyezkedne el.
Bőröndös utcai állomás
A Bőröndös utcai állomás káposztásmegyeri oldalán az északi és déli kijáratok is a jelenlegi villamosmegállókhoz futnának ki a Külső Szilágyi útra. A XV. kerület felé a Székely Elek útnál létesítenének egy új gyalogos-kerékpáros átkelőt.
Megyeri út, végállomás
Az utolsó megálló a Megyeri úti végállomás lesz, amit az eredeti tervekkel ellentétben nem a Megyeri út déli, hanem az északi oldalára akarnak felépíteni. Ezzel a sokkal logikusabb megoldással nem vágnák el a megállót a lakóteleptől.
A végállomásnak mind a káposztásmegyeri, mind a rákospalotai
oldalán P+R parkolókat alakítanának ki: előbbi területen 150, utóbbin 300
darabot. A szakemberek szerint a XV. kerületi oldalon további parkolók
kialakítására is sor kerülhet majd, mert „egyértelműen ott van több hely”,
ám erre már csak egy másik beruházás keretében lesz lehetőség.
A helyi és távolsági buszok számára is megállót alakítanak ki a közvetlen
szomszédságában, ám ez hangsúlyozottan nem buszvégállomás lesz, mert azt Rácz
szerint, illetve a fórumon elhangzottak alapján sem támogatják a helyi lakosok.
Zajos lesz a metró?
A zaj- és rezgésvédelemmel kapcsolatban Rácz Zoltán és Mártonffy István főépítész is hangsúlyozták, hogy a felszíni állomások mellett sűrű növénysávval és zajvédő fallal védik majd a lakosokat a kellemetlen zajhatásoktól. A főépítész szerint a fásítást már idén megkezdik az érintett területen.
Kiemelt kép: Az M3-as metró felújítása kapcsán a népligeti megállóról készült látványterv – Forrás: BKK