Évi 150 milliárd forintnyi pluszbevétel reményében írná át az útdíjakra vonatkozó szabályokat az Építési és Közlekedési Minisztérium. A tervezet értelmében az eddiginél is több díjköteles útszakaszt jelölnének ki. A legfőbb változást az jelentené, hogy az M0-s autóút teljes egészében fizetőssé válna. A változásokkal sokat nyerhetnek az autóbuszok, de közben bővülhet a fizetős útszakaszok listája, a teherautóknál pedig új előírások és extra költségek várhatóak.

Fizetős lesz végig az M0?

Évi 150,7 milliárd forintnyi pluszbevétel reményében írná át az útdíjakra vonatkozó szabályokat az Építési és Közlekedési Minisztérium. A kormány honlapján közzétett tervezet értelmében az eddiginél is több díjköteles útszakaszt jelölnének ki. A legfőbb változást az jelentené, hogy az M1-es és az M5-ös, illetve az M4-es és az M3-as autópályákat összekötő szakaszainak bevonásával az M0-s autóút teljes egészében fizetőssé válna. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

További bővülés

A lista kibővítése érintené az M44-es út Lakitelek/Tiszakécske csomópont és Békéscsaba közötti szakaszát, az M30-as eddig megmaradt egyetlen díjmentes, azaz Miskolc észak és Miskolc dél közötti részét, az M6-os autópályának Bátaszéket az M6-M60 csomóponttal összekötő szakaszát, az M4-es Jászberény és Abony-észak, illetve Abony-kelet és Szolnok-nyugat közötti részeit, valamint az M76-ost Balatonszentgyörgy és Keszthely-Fenékpuszta között.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Megkönnyebbülés az autóbuszosoknak

A tervezett intézkedések legnagyobb nyertesei az autóbuszok lehetnek, amikre a jövőben nem kellene e-matricát váltani. A 3,5 tonnát meghaladó tömegű teherautók esetében pedig átalakítanák az útdíjszabást, kezdve a levegő- és zajszennyezésre, illetve szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó külsőköltség-díj bevezetésével.

Változás a teherautóknál is

Erre a 2013-ban elfogadott útdíjtörvény ad lehetőséget, azóta viszont – egészen mostanáig – 0 forintban határozták meg a külső költség mértékét, amit mostantól a környezetvédelmi besorolás, a tengelyek száma, az igénybe vett utak jellege, illetve a megtett kilométerek száma alapján szabhatnak majd ki. Ezzel párhuzamosan a teherautókra vonatkozó útdíjak is változhatnak: a gyorsforgalmi utakon kicsit kevesebbet, a főutakon viszont többet kellene fizetni.

Január elsejétől léphetnek életbe

A változások január 1-jén léphetnek életbe, miközben az elmúlt hetek során arról szóltak a hírek, hogy az infláció miatt akár 15 százalékkal is drágulhatnak az útdíjak. Ezt azonban hivatalosan még nem erősítették meg. Ezek kapcsán a kormány – a társadalmi egyeztetés keretében – szeptember 1-jéig várja a javaslatokat és véleményeket a [email protected] e-mail címen.

Tízéves vasútfejlesztési program indulhat

Nem csak a közúton a vasúton is vannak megoldásra váró kérdések. A BudaPestkörnyéke.hu írt arról a közelmúltban, hogy Lázár János szerint mindenkinek tisztán kell látnia, hogy az elmúlt negyven évben komoly forráskivonás történt a MÁV-nál. Az építési és közlekedési miniszter beszélt arról is, hogy a kormány augusztus 20. után tárgyalja a tízéves vasútfejlesztési programot, amely 6000 milliárd forint értékű forrást tartalmaz, valamint a körvasút ügye is előkerült.

Nőtt a balesetveszély

A tárcavezető szerint a MÁV-nál az a helyzet, hogy hiánygazdálkodás van, ami balesetveszélyt eredményez. Ez utóbbi kockázata szerinte nőtt az elmúlt egy- másfél évben. „A kormány nevében elnézést kérek azoktól, akik személyi sérüléssel járó balesetet szenvedtek, de azoktól is, akik késést szenvednek” – mondta.

Párhuzamosságok megszüntetése

A vasútvonal-bezárásokról azt mondta, hogy személyes dilemmái is voltak, mert vidéki szárnyvonalakról van szó, de a kérdés itt is a biztonság elsődlegesen. Lázár János szerint Magyarország, a MÁV és Volán sincs abban a pénzügyi helyzetben, hogy egy cég párhuzamosan két szolgáltatást nyújtson egyszerre – írja a vg.hu.

700 milliót spórolnak

Szerinte az országgyűlési képviselők joggal háborodnak fel, de nekik is meg kell érteniük, hogy a biztonság az elsődleges, a 2010 előtti időszakhoz képest annyiban más a helyzet, hogy senkit nem hagynak ott. A költségekről azt mondta, hogy korábban ezek a szárnyvonalak 1 milliárd 200 millióba forintba kerültek, a buszos szolgáltatást most 500 millióba kerül, de nem ez volt a döntő. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: végig fizetős lehet az M0 autóút. Fotó: archív