Mindenkinek tisztán kell látnia, hogy az elmúlt negyven évben komoly forráskivonás történt a MÁV-nál – erről beszélt Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter beszélt arról is, hogy a kormány augusztus 20. után tárgyalja a tízéves vasútfejlesztési programot, amely 6000 milliárd forint értékű forrást tartalmaz, valamint a körvasút ügye is előkerült.

Nőtt a balesetveszély

A tárcavezető szerint a MÁV-nál az a helyzet, hogy hiánygazdálkodás van, ami balesetveszélyt eredményez. Ez utóbbi kockázata szerinte nőtt az elmúlt egy- másfél évben. „A kormány nevében elnézést kérek azoktól, akik személyi sérüléssel járó balesetet szenvedtek, de azoktól is, akik késést szenvednek.” A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Elnézést kért

A miniszer szerint a legfontosabb, hogy az utasok biztonságban legyenek, neki a biztonság fontosabb, mint hogy az utasok késnek-e, vagy sem, ennek felelősségét viseli miniszterként és politikusként. Ha mérlegelnie kell, hogy egy vonat működik-e, vagy sem, dönthet úgy, hogy inkább leállítja, ha nem tudják garantálni 100 százalékban a biztonságot.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Párhuzamosságok megszűntetése

A vasútvonal-bezárásokról azt mondta, hogy személyes dilemmái is voltak, mert vidéki szárnyvonalakról van szó, de a kérdés itt is a biztonság elsődlegesen. Lázár János szerint Magyarország, a MÁV és Volán sincs abban a pénzügyi helyzetben, hogy egy cég párhuzamosan két szolgáltatást nyújtson egyszerre – írja a vg.hu.

700 milliót spórolnak

Szerinte az országgyűlési képviselők joggal háborodnak fel, de nekik is meg kell érteniük, hogy a biztonság az elsődleges, a 2010 előtti időszakhoz képest annyiban más a helyzet, hogy senkit nem hagynak ott. A költségekről azt mondta, hogy korábban ezek a szárnyvonalak 1 milliárd 200 millióba forintba kerültek, a buszos szolgáltatást most 500 millióba kerül, de nem ez volt a döntő.

Vasútfejlesztést akar hitelből

A miniszter a Rádió7-ben arról is beszélt, hogy egy tízéves vasútfejlesztési programban gondolkozik, ezért lobbizik a kormánynál. „Ha valaki vonatpárti, inkább együtt kellene működnie, ahelyett, hogy felnagyítaná a problémákat” – vélhetően Vitézy Dávidnak üzent a tárcavezető, miután a korábbi közlekedési államtitkár több ízben kritizálta a szárnyvonalbezárásokat.

Felújítást akar

Azt is mondta, azért harcol, hogy felújítsák a vasúti pályákat, és új járműveket szerezzenek be, ez azonban rengeteg pénzbe kerül. A terveket a kormány elé viszik augusztus 20. után, összesen 6000 milliárd forintról van szó, ehhez azonban külső forrásokat kell szerezni, mert elegendő költségvetési forrás nem áll rendelkezésre, ezért alakították át a MÁV menedzsmentjét.

Meg kell épülnie a körvasútnak!

A miniszter beszélt a déli körvasútról is, hangsúlyozta, hogy mindenképpen meg kell épülnie, akkor is, ha politikai okokból akadályozza az ellenzék, amivel az uniós forrásvesztést is kockáztatják a 400-450 milliárdos beruházásnál. Jelezte, van kompromisszumkészség, „de senki nem várhatja, hogy az ország céljait lokális érdekek miatt feladja”.

Megsemmisített engedély

Ahogy írtunk róla, a Fővárosi Törvényszék júniusban ismét megsemmisítette a több száz milliárdos értékű Déli Körvasút projekt környezetvédelmi engedélyét. A VEKE szerint ez „újabb hatalmas civil győzelem az önhitt Vitézy felett”.

Nincs veszve a projekt

Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, a Déli Körvasút egyik korábbi koncepcionális tervezője az Indexnek úgy kommentálta az ítéletet, hogy az inkább formális jogi kifogásokon alapul, következésképp a projekt a maga komplexitásában azért nincs még veszve. Reményét fejezte ki, hogy a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium mihamarabb korrigálja a jogtechnikai aggályokat, és az új engedélykérelmet, amilyen hamar lehet, beadja – írja az Index.

Lázár Jánoson múlik minden

Ezt árnyalja, hogy a minisztérium a Világgazdaságnak a múlt héten jelezte: a környezetvédelmi engedély nélkül maradt Ferencváros és Kelenföld közötti bővítés híján feleslegessé válna a teljes Déli Körvasút-beruházás. A tárca illetékes vezetői azt mondták, hogy amennyiben a projekt szempontjából nem születik kedvező ítélet – ami most bekövetkezett –, akkor tarthatatlan lesz a 2027-re kitűzött megvalósítás. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció