Egy behajtani tilos tábla miatt valóságos háború tört ki a közösségi oldalakon a soroksáriak és a dumaharasztiak között. A soroksári polgármester megelégelte a település kisebb utcáira ömlő kerülőforgalmat, azokat a Dunaharaszti felől érkező autósokat, akik a dugót a lakóövezeten keresztül áthajtva akarták kikerülni és kitett egy nagy behajtani tilos táblát. Ez kiverte a biztosítékot a közlekedési dugóktól szenvedő dunaharasztiaknál. A két polgármester korábban ugyan megállapodott, egy mindenkinek jó megoldáson, most azonban az egyik azzal vádolja a másikat, hogy egyeztetés nélkül megszegte a megállapodást a forgalomkorlátozással.

Felrúgott megállapodás?

Dunaharaszti polgármestere, Szalay László és Soroksár, vagyis Budapest 23. kerületének polgármestere, Bese Ferenc megállapodtak abban, hogy nem szívatják egymás lakóit és olyan megoldást választanak, amely megfelelő mindkét fél számára. A soroksári polgármester azonban a Dunaharaszti polgármester szerint felrúgta a megállapodást. Mi történt valójában? A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

A szervíz út

A konfliktus forrása, hogy az 510-es főúttal párhuzamosan, a vasúti vágányok másik oldalán van egy másik út. Ennek a Dunaharaszti részét Milleniumi utcának nevezik, a soroksári részét, vagyis a főváros közigazgatási területén lévő részét pedig Las-Teorres Béla útnak. A kettőt együtt szerviz útnak hívják a helyiek.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Infografikán mutatjuk a konfliktus helyszínét

Bezárt lakóterület

A szerviz út mentén a két település határán kertes-családi házas övezet van. A soroksári kicsit régebbi, a dunaharaszti újabb. A dunaharaszti oldalon, amely közlekedés szempontjából zárt helyen van, hiszen az M0-ás autóút, vasút és szántóföldek határolják, az egyetlen kiút a szervizút vagy délre, Dunaharaszti felé, vagy a főváros felé, Soroksár irányába. 

Fővárosba ömlő autósok a szervíz úton kerülnek

A fő probléma, hogy ezt a szerviz utat nem csak a környéken élők használják, hanem a délpesti agglomerációból a fővárosba ömlő autósok közül is egyre többen felfedezték, mert el lehet rajta kerülni az 510—es főút dugóit és értékes perceket lehet nyerni. Ennek persze az az ára, hogy az autósok a soroksári szervizúton és a hozzá kapcsolódó lakóövezet keskeny utcáin rodeóznak a családi házas övezetben.

Ez volt a kompromisszum

Soroksár és Dunaharaszti polgármestere korábban megállapodott abban, hogy a dunaharaszti oldalon kitesznek egy korlátozó táblát, amely abban segíthetne, hogy csak a környéken élők használhassák a szervíz út soroksári szakaszá, és ne ömöljön a forgalom a soroksári családi házas övezetre.

Nem tartatta be a szabályt Dunaharaszti

Dunaharasztiban ki is tették a táblát, azonban az önkormányzat nem ellenőrizte annak betartását. Az autósok gyorsan megtanulták, hogy probléma nélkül továbbra is áthajthatnak a számukra tilos zónán. A dunaharaszti oldalon tehát nem tudták megállítani a forgalmat. Erről sokan panaszkodnak a közöségi oldalon, a harasztiak jelentős része hibáztatja is ezért Szalay László dunaharaszti polgármestert.

Behajtani tilos tábla a város szélén

A soroksári polgármester, Bese Ferenc látta, hogy semmi sem változik, az autósok továbbra is ümlenek, a lakók pedig panaszkodnak, úgy döntött, hogy a szervíz úton, lényegében Soroksár határára kitesz egy behajtani tilos táblát. A kerülőutat így többé semmilyen autós nem használhatja Dunaharaszti irányából. Ebből lett a balhé, hiszen innentől kezdve az autósok csak az 510-es főúton juthatnak ba Soroksárra, Budapestre.

Jelentős kerülő

A soroksári polgármester húzása azzal jár, hogy a Soroksár közvetlen határában, de közigazgatásilag Dunaharasztiban élő embereknek jelentős kerülőt kell megtenniük. Vissza kell menniük az M0-ás alatt Dunaharasztiba, hogy a vasúti síneken át tudjanak menni, majd az 510-esen visszakanyarodnak Budapest felé. Ez a reggeli órákban majdnem fél órás időtöbbletet jelent.

A politikusok semmit sem tettek

A közösségi oldalon megindult az adok kapok: a Dunaharaszti felől érkező autósok szidják a soroksári polgármestert és azokat a megválasztott politikusokat, akik az elmúlt évtizedekben sokat tehettek volna annak érdekében, hogy az agglomerációs közlekedés ne konfliktusforrás legyen, hanem jól szervezett és kialakított rendszer, de nem tettek semmit.

Nem érdekli soroksári polgármestert a dunaharasztiak problémája

A soroksáriak ugyanakkor lényegében azt üzenik a felháborodott dunaharaszti autósoknak, hogy ők sem örülnének annak, ha a házaik előtt állnának egymás után a főutat kikerülő autósok. A soroksári polgármester, Bese Ferenc nem is titkolja, hogy lényegében nem érdekli őt a dunaharasztiak problémája, az ő szavazói Soroksáron élnek, nekik kell megfelelnie.

Nem sokat tehet Dunaharaszti polgármestere

Szalay László, Dunaharaszti polgármestere nem nagyon tehet mást, mint megpróbálja csitítani a kedélyeket és esetleg kidolgozhat egy olyan megoldást, amellyel lényegében ő is kizár majd más autósokat a településéről, ezzel kijjebb tolja a problémát.

Ismerős probléma

A Soroksár-Dunaharaszti konfliktus pont ugyanarról szól, mint ami Nagykovácsi és a 2. kerület esetében történt két éve. Erről korábban többször írtunk itt a BudapestKörnyéke.hu hírportálon. Ott is elege lett a 2. kerület szélén lakóknak abból, hogy a nagykovácsi autósok egy része a családi házas, keskeny utcákon keresztül nyomul be a városba és rajtuk keresztül próbálja kikerülni a dugót. 

Agglomerációs jelenség

A konfliktus a 2. kerület győzelmével zárult. A polgármester nem engedett, ott is a kerület lakói voltak a fontosabbak. A nagykovácsiak pedig azóta megszokták, hogy nem használhatják a 2. kerület mellékutcáit. Várhatóan Soroksár-Dunaharaszti esetében is ez fog történni. Közben felkészül Budakeszi, ahol szintén minden eszközzel megpróbáljék kiszorítani a dugóket kikerülni akaró autósokat a családi házas övezetekből. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.

Kiemelét kép: Szalay László és Bese Ferenc (előtérben) – A fotó illusztráció, Adobe AI mesterséges intelligencia felhasználásával készült.