Az ingatlan adásvétel egy komoly folyamat, amelynek során fennállnak bizonyos hibalehetőségek is. Bár végig ügyvédi segítségre is támaszkodhatunk, mégis fontos, hogy a szerződő felek is ismerjék a folyamat egyes lépéseit, a vele járó adminisztrációt és azt, hogy mit lehet elrontani. 

A leggyakoribb hibák az ingatlan adásvétel folyamán

Az adásvételi szerződés jelenti az ingatlan adásvétel alapját, hiszen minden fontos kérdést ebben rögzítenek a felek az ügylettel kapcsolatban. Mégis felmerülhetnek olyan hibák, amelyek akár az adásvétel meghiúsulásához is vezethetnek. A BV Partners az adásvételi szerződés előkészítésétől kezdve a teljes folyamat során támogatja ügyfeleit, hogy a jogviták kockázatának lehetőségét minimalizálhassák. Látni fogjuk, hogy ez az ügyvédi támogatás elengedhetetlen a zökkenőmentesség érdekében.

Egy igen gyakori hiba, hogy a vevő nem vizsgálja meg kellő alapossággal az ingatlan tulajdoni lapját, így csak később derül ki, hogy teher vagy jelzálog van rajta. Ezt megelőzheti az ügyvédünk azzal, ha előzetesen lekéri és ellenőrzi a tulajdoni lapot.

Ha a szerződés formailag nem felel meg az előírásoknak, a földhivatal visszautasíthatja a tulajdonjog bejegyzését. Éppen ezért az ügyvéd szerepe óriási, ő fogja biztosítani, hogy a szerződés tartalmilag és formailag egyaránt megfeleljen a szabályoknak. 

Gyakori hiba még, hogy a vevő nem teljesíti határidőben a fizetést, ami ahhoz is vezethet, hogy az eladó eláll a szerződéstől. Ennek érdekében igénybe vehetjük az ügyvédi letétet, amelyen keresztül biztonságossá válnak a tulajdonosváltással járó pénzügyi tranzakciók.

Előállhat olyan helyzet is, amikor az egyik fél szeretné módosítani a szerződést. Ebben ugyancsak jól jön az ügyvédi segítség, hiszen a módosítás csak akkor lesz szabályos, ha mindkét fél hozzájárul és írásban történik.

Adminisztrációs útvesztő

Az ingatlan adásvétel gyors és gördülékeny lebonyolítása pontos adminisztrációt igényel. Az egyik legjelentősebb része az egész ügymenetnek a szükséges dokumentumok benyújtása és az adminisztratív lépések megtétele. 

Több dokumentumra is szükség van a folyamat során:

  • a tulajdoni lapra, 
  • az energetikai tanúsítványra,
  • az azonosító okmányokra,
  • társasházi ingatlan esetén az alapító okiratra és a szervezeti-működési szabályzatra

Miután az adásvételi szerződést aláírták a felek, az ügyvéd elindítja a földhivatalban a tulajdonjog átruházásának bejegyzésére irányuló folyamatot. Hamarosan ez már történhet elektronikusan is.  

Vételár, foglaló, előleg

A foglalót és előleget gyakran keverik. A foglaló általában a vételár 10%-a, és jellemzően ez az első fizetési részlet. A foglaló és az előleg jogilag eltérő fogalmak, így mindenképpen pontosan meg kell határozni az összegeket és fogalmakat az adásvételi szerződésben.

Láthatjuk tehát, hogy az ingatlan adásvétel egy jogilag és adminisztrációs szempontból is bonyolult ügylet, amelyben mindenképp szükség van az ügyvéd támogatására a hibák elkerülése érdekében.


Ez a cikk szponzorált tartalom, megrendelő a bvpartners.hu oldalt működtető cég.