Sok évtizedes semmittevés után pénteken megmozdult valami. Az első nagyobb lélegzetű agglomerációs összefogásnak lehettünk tanúi, ami arról szólt, hogy a választott polgármesterek, képviselők kinyilvánították: tényleg hajlandók végre valamit tenni annak érdekében, hogy az agglomerációban ne fulladjunk bele a dugókba.
Hosszú idő óta az agglomeráció talán legszélesebb körű fóruma ült össze. Az ügyet Budaörs polgármestere, Wittinghoff Tamás vette kézbe. A “Budapest Főváros és nyugati agglomerációjának jelenlegi közlekedési kapcsolatai, az ebben tapasztalható nehézségek és azok feloldása” címmel konferenciát tartottak Budaörsön. Ott volt az összes környékbeli polgármester, eljött Karácsony Gergely Budapest főpolgármestere és a térség fideszes országgyúlési képviselője, Csenger-Zalán Zsolt is. Nem láttuk viszont Fürjes Balázst, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárt.
Kötöttpályás közlekedés kell
A konferencia megnyitóján Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere azonnal ki is tette a lapjait: a helyiek elégedetlenek az autós közlekedéssel, nagy a zajterhelés a városban és meghosszabbítaná a 4-es metrót Budaörsig.
Erre a vonalra csatlakozott rá a többi résztvevő, így nagy egyetértés volt arról, hogy az agglomerációs közlekedési problémák megoldását mindenki a kötöttpályás közösségi közlekedés fejlesztésében látja. Vagyis metrót, elővárosi vonathálózatot vagy mindkettőt építenének EU-s pénzből, hiszen Budapest agglomerációs közlekedési hálózata fényévekre van Párizstól vagy Londontól.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
A főpolgármeter hosszú évek után kidugta az orrát Budapestről
Az eseményre Budapest főpolgármestere, Karácsony Gergely is eljött és az agglomerációban élők szempontjából meglepőket mondott. Szerinte eddig nem sikerült kialakítani azt a szemléletet, hogy a főváros határai nem esnek egybe a közigazgatási határokkal.
Ez a mondata arra utal, hogy a főváros első embere Budapest táblán túl is lát. Tudja, hogy Budapesten szavazó polgárok tízezrei élnek az agglomerációban, akik európai módon szeretnének közlekedni a főváros térségében.
Erre még rá is erősített: „Mi úgy nézzük, hogy a város és az agglomeráció egy egységes közeg” – mondta a főpolgármester. Hozzátette: a BKK helyett egy az agglomerációt is magába foglaló regionális közlekedési céget kellene létrehozni. Ezt az állam, az önkormányzatok és persze a fővárosi önkormányzat részvételével jöhetne létre, így Budapest és a teljes agglomeráció közlekedésszervezését új alapokra tudnánk helyezni. Rajtunk ez biztos nem fog múlni, hiszen már most is megvannak azok a forgalomszervezési kapacitások, amelyeket egységes rendszerbe lehet szervezni – fogalmazott a főpolgármester.
4-es metró, elővárosi vonatok
Két dologról kell beszélnünk. A 4-es metró meghosszabbításáról, illetve a teljes elővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztéséről. A 4-es metró Budaörs és Zugló felé történő meghosszabbítása fontos ügy, a budaörsi fejlesztés esélyesebb – mondta Karácsony Gergely.
A főpolgármester azt is elmondta, hogy a dél-budai agglomerációs polgármestereknek össze kell fogniuk, konkrét, közös projektekkel kell előállni, hogy az bekerüljön az EU következő finanszírozási ciklusában megvalósítható projektek közé.
Nagy-nagy egyetértés
Csenger-Zalán Zsolt a térség országgyűlési képviselője úgy értékelte a budaörsi találkozót, hogy a környék polgármesterei egyetértenek a legfontosabb dolgokban, nevezetesen abban, hogy a közösségi közlekedést kell fejleszteni, P+R parkolók kellenek. Szerinte nagy szükség lenne az M0-ás hiányzó budai szakaszára is, amely mindenképpen tehermentesítené a közútjainkat – mondta az országgyűlési képviselő a Budakeszi Hírmondó riporterének.
Kell Budakeszit elkerülő út
Karácsony Gergely a Budakesziek megnyugtatására a Budakeszi Hirmondónak elmonda: „Abszolút támogatjuk, hogy megvalósuljon a Budakeszi úton a buszsáv, de ennek a részleteit még tisztázni kell. Látnunk kell, hogy ez mennyire megvalósítható, milyen mértékben érinti a környék zöldfelületeit, és mi a megvalósítás pontos feltételrendszere.
Hozzátette: Nagyon fontosnak tartjuk, hogy ebből az irányból javítsuk a közösségi közlekedés feltételrendszerét, ha a buszok gyorsabban tudnak közlekedni, akkor talán kevesebben gondolják majd, hogy autóval érdemes közlekedni. A Fővárosi Önkormányzat partner abban, hogy a közösségi közlekedés részleteit áttekintsük, azt bővítsük.
Arra a kérdésre, hogy lát-e esélyt a Budakeszit elkerülő út megépítésére a főpolgármester azt mondta, hogy igen lát esélyt a megvalósítására. Elkerülőutakra szükség van, de hogy melyik nyomvonal a „zöldebb” azt nehéz megmondani, de ez egy szakmai vita, készen állunk arra, hogy részt vegyünk ebben – mondta Karácsony Gergely
Rendezni kell az M0-ás vitáit
Az M0-ás kapcsán pedig azt mondta a főpolgármester, hogy a tágabb régió ügyében elég sok vita van, egymással versengő koncepciók vannak. Fontos lenne, hogy ezeket a szakmai vitákat megnyugtatóan rendezzük az elkövetkező időszakban. Mivel minket is érint, ezért a Fővárosi Önkormányzat szívesen részt vesz ebben a párbeszédben – fogalmazott a főpolgármester.
A közös nyilatkozat
Az első nagy összeülés egy nyilatkozat elfogadásával zárult a nyilatkozat szövegét alább közöljük.
A 2019. december 13-án tartott “Budapest Főváros és nyugati agglomerációjának jelenlegi közlekedési kapcsolatai, az ebben tapasztalható nehézségek és azok feloldása” tárgyú konferencián részt vevő települési önkormányzatok az alábbi nyilatkozatot tesszük.
Tekintettel arra, hogy: Budapest Főváros és az agglomerációs települések közötti közlekedési – és ezen belül a közösségi közlekedési – kapcsolatok létfontosságúak, a Budapest Főváros nyugati agglomerációjának meglévő közlekedési kapcsolatok számos területen közlekedési nehézséget, nagymértékű környezeti és forgalmi terhelést jelentenek, a közlekedésben résztvevők részéről nagymértékű időráfordítást igényel a közlekedésben való részvétel, a felmerülő problémák megoldása minden érintett részéről közös akaratot és cselekvést igényel.
Ezért kinyilvánítjuk azon szándékunkat, hogy megfelelő településközi együttműködés keretében részt vegyünk a településinket és azok lakosságát terhelő agglomerációs közlekedési nehézségek megoldására, a közösségi közlekedés fejlesztésére irányuló konkrét megoldási javaslatok szakmai, társadalmi és kormányzati résztvevők bevonásával történő kidolgozásában és azok társadalmi egyeztetésében és ennek alapján közösen megvalósíthatónak ítélt változat kialakításában.
Alárók: Karácsony Gergely (Budapest), Wittinghoff Tamás (Budaörs), Elek Sándor (Törökbálint), Csizmadia Zsuzsanna (Herceghalom), Marozsán József (Tárnok), Nagy Éva Júlia (Budapest, 12. kerület), Tarjáni István (Biatorbágy), Csenger-Zalán Zsolt (02.vk. országgyűlési képviselője), Somogyi Farkas Tamás (Páty), Győri Ottília (Budakeszi), László Imre (XI. kerület), Csőzik László (Érd)
Kiemelt kép: Karácsony Gergely – Forrás: MTI