A közösségi autóbérlőkkel kapcsolatos új szabályokról is tárgyalt ma a parlament. A javaslat elfogadása esetén változni fog a közösségi bérelt autók parkolása is, olyan kedvezményeket kaphatnak, mint a helyiek. A lakossági parkolást például a 12. kerületben bevezették már, itt jól járhatnak a saját autó helyett autómegosztó platformot használók.

Cél a fenntarthatóság

Nagy Bálint államtitkár az Országgyűlésben elmondta, az egyes közlekedési tárgyú törvények módosítása többek között támogatja a környezetbarát, alternatív közlekedési módokhoz történő hozzáférést. A javaslat egyik fontos elemeként beszélt a közösségi autóbérlő rendszerekre vonatkozó szabályozás továbbfejlesztéséről. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Több helyre parkolhatnának

Felhívta a figyelmet arra, hogy egy megosztott autó 12-16 személyautót helyettesíthet, így annak használata csökkentheti a városi mobilitás káros hatásait, a közterület terhelését és a környezet szennyezését. Ezért a felhasználás ösztönzése érdekében javasolják a parkolási szabályok, a kijelölt várakozási helyek szabályozásának módosítását, továbbá a helyi lakosságnak kizárólagosan fenntartott parkolóhelyeknek és kedvezményeknek a közösségi autóbérlőkre történő kiterjesztését.

A helyieket érinti

A biztosított kedvezmények alapvetően a helyi lakosokat fogják érinteni – tette hozzá. Az államtitkár kitért arra is, hogy a közösségi autóbérlő rendszer működtetőjének kötelezettsége lesz a szolgáltatás igénybe vevők személyes adatait és vezetési jogosultságát ellenőrizni.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Itt vezették be a lakossági parkolást

Ahogy írtunk róla, rengeteg az autó és kevés a közterület – ez az alaphelyzet például a 12. kerületben, főleg annak „alsó”, városiasabb részén. A kerület ezért változtatni kívánt az eddigi szabályokon, hogy levegőt kapjon. Pokorni Zoltán polgármester elmondta, két ponton is változtattak a szabályokon.

Nem jár automatikusan közterületi parkolás

Ezentúl az új építésű lakások – ahol már eddig is elő volt írva, hogy telken belül, garázsban kell elhelyezni az autókat – lakói már nem kapnak közterületi parkolási engedélyt, „az autónak a garázsban van a helye”. A polgármester tapasztalata az, hogy a társasházak a megépített garázsokat bérbe adták, a kocsik pedig a kerületi engedélyekkel odakint álltak. Az új szabály szigorú az újonnan beköltözőkkel, de jót tesz a már régebb óta a kerületben élőkkel.

Zónahatár-probléma

Aki a parkolási zóna határán lakik, duplán kárvallottnak érzi magát, hisz neki már fizetnie kell, ha lejjebb megy, másrészt mindenki az ő utcájában áll meg, akár az agglomerációból érkezők is; a helyben lakók életét könnyítő szabály, hogy az utca egyharmadát „rezerválják” a helyben lakók számára.

Feltorlódnak az autók

A parkolási zónahatár mellett feltorlódó autók problémája elsősorban a 2., a 11. és a 12. kerületben létezik, ahol a parkolási zóna és a kerület határa nem esik egybe – írja a Telex.

A zónabővítés nem opció

Itt áll elő az a helyzet, hogy a határon túli első ingyenesen parkolható utca mindig dugig van, a lakosság meg őrjöng, mert elfoglalják a parkolóit. Erre nem jó válasz tovább bővíteni a zónát, mert mindig lesz egy ilyen zsúfolt utca, csak még kijjebb. Ráadásul minél nagyobb a parkolási zóna, annál rosszabb a hatásfoka, mert egyre kevesebb fizető autós áll benne, egyre kevesebbet fizet, a parkolóőrnek viszont körbe kell mennie.

A rezidens parkolás lehet a megoldás

Erre találták ki a belvárosi, kizárólagosan az ott lakók számára biztosított parkolás mintájára az úgynevezett zónahatár-rezidens parkolást. Amiben ez másabb lenne: ezekben a zónahatár melletti puffer körzetekben egész napra járna a helyben lakóknak a kizárólagos parkolóhasználat. A pesti kerületekben csak estétől reggelig van így, emellett itt nemcsak a parkolók kisebb részét, hanem a háromnegyedét alakítanák át úgy, hogy kizárólag a helyi lakosok használhassák.

Mások veszik el az ingyenes parkolást

Ha a fővárosi közgyűlés elfogadja a javaslatot, akkor megszűnik az a probléma a Hegyvidéken, hogy a zónahatáron lakók elől a más kerületekből, agglomerációból érkezők veszik el az ingyenes várakozási lehetőséget. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció