Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár, az egykor volt Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója ismét megkongatta a vészharangot. Szerinte rossz döntés Budapest és környékéről elvonni a közlekedésfejlesztési pénzeket, hiszen itt lakik Magyarország lakosságának harmada, és az itteni út,- és vasúthálózat minden magyar embert érint.

Megállíthatatlan Budapest környékének a növekedése

Elérhető a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tavalyi népszámlálásának újabb adatsora, a cikkünk alján elérhető térképen a települések lakosságszám-változása látható az elmúlt 10 évben. Ahogy a térképről is lejön, a budapesti agglomeráció növekedése megállíthatatlannak tűnik, csak néhány példát kiemelve: Érd 12%-kal 63 ezerről 71 ezerre, Szigetszentmiklós 17%-kal 35 ezerről 40 ezer fölé, Budakeszi 15%-kal 13-ról 15 ezerre nőtt a mögöttünk álló tíz évben. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Nagyon kellene fejleszteni az agglomeráció közlekedését

A budapesti külső kerületek lakosságszáma is enyhén nő, míg a belsőbb területeké inkább stagnál vagy csökken. „A külső kerületek elővárosi vasútfejlesztése, a hévek fejlesztése, az agglomerációs buszsávok fejlesztés nem lehetne időszerűbb, mint ezeket az adatokat és a mai helyzetet látva.” – írja Vitézy Dávid. Ez is érdekelni fog: Vitézy Dávid: Meg kell állítani az agglomeráció szétterjedését, nem szabad folytatni a zöldterületek beépítését

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Rengeteg agglomerációs fejlesztést függesztettek fel

A kormány nevében a közlekedési tárca szerdán közzétette a felfüggesztett beruházások listáját, 255. számmal szerepel a Déli Körvasút pesti része, a tervezett új népligeti állomás az Üllői út fölött (mely a 3-as metró és a vasút között teremtene kapcsolatot) és az új vágányok és vasúti hidak építése Ferencvárosban. „Ezek nélkül az elővárosi vonatok, többek közt Érd felől ugyanúgy nem járhatnak sűrűbben, mint a tiltakozók által vitatott újbudai szakasz megépülte nélkül.” – teszi hozzá a volt közlekedési államtitkár. Ezt se hagyd ki: Főváros-vidék ellentétet szít Lázár János, ráadásul Vitézy Dávid szerint a magyar vasúti közlekedés fejlődését is kinyírja a miniszter

Halasztható kategória = soha nem valósul meg

„Nagyon rossz hír lenne, ha az uniós források felfüggesztésével és az újbudai pereskedéssel a Körvasút pesti szakasza is a halasztható kategóriába kerülne. A probléma ugyanis évről évre egyre nagyobb, a halogatás ára pedig egyre nagyobb lesz” – írja Vitézy Dávid. A magyar néphagyományból tudjuk, hogy az elhalasztott dolgok általában soha nem is valósulnak meg, ezért is fontos, hogy a kormány mire mondja azt, hogy elhalasztjuk.

Egyre nagyobb az agglomeráció

A KSH adatai világosan mutatják: az agglomeráció egyre jobban szétterül, s mivel az elmúlt évtizedekben ezt a lakosságáramlást nem követte kellő léptékben a vasút és a hévek fejlesztése, egyre többen élnek autós életmódot. 

600 milliárdos kár

„Az autózás nem csak rontja minden budapesti és agglomerációs lakos életminőségét, de az autózásra épülő kertvárosok terebélyesedésével kialakuló dugók évente kb. 600 milliárd forintos nemzetgazdasági kárt okoznak az elvesztegetett idő miatt és a légszennyezés miatti egészségügyi költségek, rövidülő életek miatt az országnak” – állítja Vitézy Dávid.

3 millió ember él most Budapesten és környékén

A KSH adataiból az is kiolvasható, hogy Budapesten és környékén Magyarország lakosságának az egyharmada, vagyis 3 millió ember él. Ha az EU által agglomerációnak tekintett 100 km-es kört vennénk figyelembe, nagyjából Magyarország lakosságának a fele Budapest agglomerációjában élne. Gyakorlatilag a teljes ország már-már most is Budapest és környékének számít, hiszen a fővárostól szinte minden magyar település maximum 2 óra 50 perc alatt elérhető autóval, ezért is fontos a központi régió közlekedési átjárhatósága.

Nem szabad feladni

Vitézy Dávid nem adja fel a küzdelmét azért, hogy Budapest és környéke az egész ország érdekében jobb közlekedési infrastruktúrával rendelkező hely legyen. „Akármennyire is nehéz a helyzet az uniós pénzek felfüggesztése vagy a fától az erdőt nem látó vasútellenes szervezkedések miatt, nem szabad feladni a központi régió 100 éves, mára végletesen elavult struktúrájú vasúti és hév-rendszerének fejlesztését. Mert az egyetlen alternatíva, hogy belefulladunk.” – teszi hozzá a Budapesti Fejlesztési Központ egykori igazgatója.

Minden magyarnak érdeke Budapest és környékének jó közlekedése

Vitézy Dávid jelentős fejlesztések tervezését indította el Budapesten és környékén. Ezek Magyarország adottságai miatt nem csak a fővárosiaknak, hanem minden magyar embernek hasznosak lettek volna, hiszen egy Miskolcon, vagy Debrecenben élő is sokkal gyorsabban jutna el a Balatonra vagy Bécsbe, ha a főváros vasúthálózata korszerű, gyorsan átjárható lenne.

Leállított fejlesztések

Lázás János a kormányba történő visszatérésével tavaly, szinte minden fővárosi és agglomerációs beruházást leállított. A saját kifejezése szerint „kukázott” beruházások listáját itt lehet elérni. A szépreményű fejlesztések többsége „mind porba hulltak”, a magyar adófizetők által befizetett ezermilliárdokat inkább másra költi a kormány. Ne feledd kedves olvasó, ha elmész a boltba minden 1000 forint után 270 forint adót fizetsz ÁFA formájában. Ebből akár új, korszerű vasútvonalak is épülhetnének. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A települések lakosságszám-változása az elmúlt 10 évben (Narancssárga: gyarapodó terület, kék: fogyó lakosságszám)

Kiemelt kép: Lázár János és Vitézy Dávid – BPK-montázs