Ünnepélyes alapkőletétellel és az elhasználódott vasúti pálya egy részének elbontásával vette kezdetét ma Kiskunhalas állomáson a Budapest-Belgrád vasúti korszerűsítés magyarországi szakasza. A politikusok beszédeket mondtak, de az anyagiakról csak egy fél mondat hangzott el. A magyar szakaszt Orbán Viktor barátja, Mészáros Lőrinc cégei építik. Szél Bernadett országgyűlési képviselő pert indított a kínai hitelszerződés kiadásáért, ezt megnyerte, a külügynek ki kell adnia a papírokat.

150 km-ről van szó

A korszerűsítés több mint 150 km-es szakaszán – a kétvágányú pálya megépítésével – összesen 339 vágánykilométeren valósul meg a vasútfejlesztés. A vonatok továbbra is a meghirdetett menetrend szerint közlekednek.

2025-re lennének kész

A Soroksár és Kelebia országhatár közötti vasúti korszerűsítés finanszírozását biztosító támogatási szerződést az Innovációs és Technológiai Minisztériummal 2020 tavaszán kötötte meg a MÁV, ezt követően 2020 júliusában kezdődött el a tervezés és engedélyeztetés, a beruházásnak 2025-re kell elkészülnie. 

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

160-nal lehetne menni rajta

A felújítás után 160 km/óra lesz az engedélyezett sebesség, ehhez 188 ezer négyzetméter zajvédő fal épül. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Öt új állomás

Öt új állomásépület lesz: Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön, Fülöpszálláson, Kiskőrösön; továbbá a mostani, meglévő épületet felújítják Soroksár, Dunaharaszti, Taksony, Dunavarsány, Kunszentmiklós-Tass, Szabadszálás, Kiskunhalas és Kelebia vasútállomásain.

A kínai kapcsolat

Mindezt egy olyan nemzetközi konzorcium valósítja meg, amelyben jelentős kínai szereplők is vannak, tőlük a már megépített kínai gyorsvasúti hálózat tapasztalatait várják el.

A gazdasági érdek

Palkovics László, a Budapest-Belgrád projekt kormánybiztosa szerint a vasútvonal felújításával Magyarország kínálja majd a leggyorsabb szállítási útvonalat a görögországi kikötők érintésével a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között.”

Fél mondat a kínai pénzről

Homolya Róbert, a MÁV-Volán csoport elnök-vezérigazgatója elmondta: a projekt megvalósítása a több mint egy évszázada megkezdett munka befejezésének is tekinthető, amire a kormányzati szerepvállalás, a MÁV-val tavaly megkötött támogatási szerződés és a kínai Eximbank által biztosított előnyös és biztonságos hitelszerződés ad lehetőséget.” A sajtóhírek szerint 500 milliárd forintos kínai hitelről van szó.

A szerbek is örülnek

Tomislav Momirović szerb építésügyi, közlekedési és infrastruktúráért felelős miniszter az eseményen arra hívta fel a figyelmet, hogy a térség legmodernebb vasútjának megépítésével együtt még jobb kapcsolatokat teremtenek a két nemzet között.

Akkor ez most kínai érdek?

Kína legnagyobb, és a világ harmadik legnagyobb hajózási vállalata a görög pireuszi kikötők modernizálásával, bővítésével, folyamatosan növelte a kikötőn áthaladó konténerek mennyiségét. A MÁV-nál úgy látják, hogy egy ilyen stratégiai jelentőségű vasútvonal már önmagában felértékeli Magyarország nemzetközi szerepét, és gazdasági fejlődésre, további munkahelyek teremtésére is lehetőséget ad.

Még a Monarchia alatt épült

A Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonal jövőre lesz 140 éves, az utolsó felújítása az 1960-as években történt meg. 100 km/h-s sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de ma már csak pár kilométeren lehet ezzel a sebességgel közlekedni. Jelenleg Kiskulacházáig van második vágány.

Mészáros Lőrinc építi

A beruházást magyar oldalról a miniszterelnök barátja, Mészáros Lőrinc cégcsoportja fogja lebonyolítani, egy nemrég benyújtott törvényjavaslat értelmében kiemelten közérdekű beruházásnak fog minősülni és 10 évre titkosítanák a fejlesztés részleteit. Ezt is olvasd el: Elkaszálták Mészáros Lőrincék tervét, mégsem nyithatnak bányát Délegyházán, az építkezésekről származó törmeléket máshová kell vinni

Ki kell adni a dokumentumokat

Friss hír, hogy Szél Bernadett országgyűlési képviselő pert indított a szerződés kiadásáért, a kormány az eljárásban nem tudta bizonyítani, hogy szükséges a titkosítás. Jogerős ítélet mondta ki, hogy ki kell adnia a Külgazdasági- és Külügyminisztériumnak a kínai hitelből tervezett Budapest–Belgrád-vasútvonal hitelszerződését.

Szigorú kínai hitelszerződések

Egy márciusban megjelent német-amerikai tanulmány, amely száz darab, fejlődő országokkal kötött kínai hitelszerződést vizsgált át, és hasonlított össze egy tágabb, más országok és nemzetközi szervezetek hiteleinek kondícióit tartalmazó „kontrollcsoporttal” megállapította, hogy a vizsgált kínai hitelszerződések az átlagnál szigorúbb titoktartási kötelezettséget írnak elő. Kemény kondíciókat és szűk újratárgyalási lehetőségeket fogalmaznak meg, sokszor külpolitikai kitételeket is tartalmaznak, egyes elemeikben pedig jobban hasonlítanak a piaci, kereskedelmi banki hitelekre, mint a nemzetközi intézmények és más államok által nyújtott, jellemzően a piacinál jobb kondíciókat ajánló hivatalos kölcsönökre – írja a G7. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép forrása: MÁV