1951. április 29-én adták át a Boráros tér és Csepel állomás között közlekedő közvetlen gyorsvasutat, azaz a csepeli hévet. A Közvágóhídtól Pesterzsébeten át a mai Csepel hév-állomásig azonban már 1912 óta közlekedett a hév. Az építése óta arról álmodnak, hogy majd a belvárosig lehet vele utazni. A Budapesti Fejlesztési Központ nekiállt ennek a fejlesztésnek is.
Jól ment a biznisz, utazni kellett a munkásoknak
Csepelen már a századfordulón nagyon erős volt az ipar, rengeteg munkás dolgozott itt, akik elsősorban a környező kerületekből és településekről, Pesterzsébetről, Szigetszentmiklósró ingáztak ide. A legnagyobb célpont a Weiss Manfréd gyár volt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
A szocializmusban nagyot ment a vörös Csepel
A szocializmusban még nagyobb fejlődésnek indult a városrész, akkor mutatkozott igény a közvetlen belvárosi gyorsvasúti kapcsolatra. A Boráros tér – Csepel vonal 1951-es elindulása után meg is szüntették a Pacsirtatelep – Csepel és a Közvágóhíd – Csepel viszonylatokat, de a Csepelen dolgozó pesterzsébetiek követelésére 1959-ben újraindították. A Csepel és Pesterzsébet közötti hévközlekedés 1978-ban szűnt meg végleg, a Gubacsi hidat ugyanis átépítették és már nem építették vissza rá a hév-vágányokat.
Régi álom
A csepeli hévet már 1951-es átadása óta meg szeretnék hosszabbítani a belvárosig. A BKK által 2014-ben elkészített Balázs Mór-tervben már a csepeli és ráckevei hév alagútban a belvárosig vezetése szerepelt.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
H7-es vonal
A vonal a BKK utastájékoztatási reformja keretében kapott számot: H7-esként nevezzük azóta. A hév-vonalak fenntartása 2018-ban állami kézbe került és a MÁV csoport része lett. Ezzel a H7-es hév az egyetlen, kizárólag helyi közlekedési szerepű vasút, amelyet a MÁV tart fenn.
Modern pláza, régi szerelvény
Kálvin térig járna
A Kormány 2018-as határozatában a csepeli hév átfogó fejlesztéséről és a Közvágóhídtól a H6-os ráckevei hévvel együtt a Kálvin térig vezetésének előkészítéséről döntött. A beruházás folyamatban van, a Budapest Fejlesztési Központ a kiviteli tervekig bezárólag minden, az előkészítéshez szükséges szerződést megkötött.
Itt a próbafúrásnál készült videó
Próbafúrások
„Két hete a próbafúrásos talajvizsgálatokat is megkezdtük, a bírálati engedélyezési tervek rövidesen elkészülnek, melyek része a vonal meghosszabbítása is Csepelen az Erdősor utcáig.” – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.
Lakossági fórum lesz
Jelenleg tehát a részletes tervek készülnek, Csepelen rövidesen lakossági fórumon is bemutatják majd ezeket. A vonal felújítására és mindkét irányú meghosszabbítására a következő években több ütemben kerülhet majd sor. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: A H7-es vonal végállomása Csepelen – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu/Nagy Tibor