1951. április 29-én adták át a Boráros tér és Csepel állomás között közlekedő közvetlen gyorsvasutat, azaz a csepeli hévet. A Közvágóhídtól Pesterzsébeten át a mai Csepel hév-állomásig azonban már 1912 óta közlekedett a hév. Az építése óta arról álmodnak, hogy majd a belvárosig lehet vele utazni. A Budapesti Fejlesztési Központ nekiállt ennek a fejlesztésnek is.

Jól ment a biznisz, utazni kellett a munkásoknak

Csepelen már a századfordulón nagyon erős volt az ipar, rengeteg munkás dolgozott itt, akik elsősorban a környező kerületekből és településekről, Pesterzsébetről, Szigetszentmiklósró ingáztak ide. A legnagyobb célpont a Weiss Manfréd gyár volt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A szocializmusban nagyot ment a vörös Csepel

A szocializmusban még nagyobb fejlődésnek indult a városrész, akkor mutatkozott igény a közvetlen belvárosi gyorsvasúti kapcsolatra. A Boráros tér – Csepel vonal 1951-es elindulása után meg is szüntették a Pacsirtatelep – Csepel és a Közvágóhíd – Csepel viszonylatokat, de a Csepelen dolgozó pesterzsébetiek követelésére 1959-ben újraindították. A Csepel és Pesterzsébet közötti hévközlekedés 1978-ban szűnt meg végleg, a Gubacsi hidat ugyanis átépítették és már nem építették vissza rá a hév-vágányokat.

Tudtad? Magyarország legnépszerűbb TOP 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu, napi 240 ezernél is több olvasóval! Közben új szolgáltatást indítottunk nektek, mert Budapesten és környékén mindig történik valami. Ne maradj le te sem a jó kis eseményekről. Ide kattintva éred el a naponta frissülő programajánlatunkat. Köszönjük, hogy te is minket olvasol!

Régi álom

A csepeli hévet már 1951-es átadása óta meg szeretnék hosszabbítani a belvárosig. A BKK által 2014-ben elkészített Balázs Mór-tervben már a csepeli és ráckevei hév alagútban a belvárosig vezetése szerepelt.

H7-es vonal

A vonal a BKK utastájékoztatási reformja keretében kapott számot: H7-esként nevezzük azóta. A hév-vonalak fenntartása 2018-ban állami kézbe került és a MÁV csoport része lett. Ezzel a H7-es hév az egyetlen, kizárólag helyi közlekedési szerepű vasút, amelyet a MÁV tart fenn.

Modern pláza, régi szerelvény

Fotó: BudaPestkörnyéke.hu/NagyTibor

Kálvin térig járna

A Kormány 2018-as határozatában a csepeli hév átfogó fejlesztéséről és a Közvágóhídtól a H6-os ráckevei hévvel együtt a Kálvin térig vezetésének előkészítéséről döntött. A beruházás folyamatban van, a Budapest Fejlesztési Központ a kiviteli tervekig bezárólag minden, az előkészítéshez szükséges szerződést megkötött.

Itt a próbafúrásnál készült videó

Próbafúrások

„Két hete a próbafúrásos talajvizsgálatokat is megkezdtük, a bírálati engedélyezési tervek rövidesen elkészülnek, melyek része a vonal meghosszabbítása is Csepelen az Erdősor utcáig.” – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.

Lakossági fórum lesz

Jelenleg tehát a részletes tervek készülnek, Csepelen rövidesen lakossági fórumon is bemutatják majd ezeket. A vonal felújítására és mindkét irányú meghosszabbítására a következő években több ütemben kerülhet majd sor. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: A H7-es vonal végállomása Csepelen – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu/Nagy Tibor