Veresegyházán többen úgy gondolják, hogy elég volt a város lakosságszámának további növekedéséből, a zöldterületek felparcellázásából, a lakóparkokból. A városban aláírásgyűjtés indult annak érdekében, hogy az önkormányzat megállítsa a lakóövezetek kialakítását és ne járjanak úgy, mint ahogy az sok budai agglomerációs településen történt.
Nem szabad engednünk, hogy Veresegyháza ugyanazokba a csapdákba essen, melyeken már a budai agglomeráció településeinek egy része beleesett: a zöldterületek felélésébe, nagyvárosi autóforgalomba, a légszennyezettség és zajszennyezés növekedésébe – áll annak az egyesületnek az oldalán, amely a minap elektronikus aláírásgyűjtést indított.
Függesszék fel a belterületbe vonásokat
A veresegyházi Tavirózsa Egyesület által indított petícióban a következőket írják: „A zöldterületek csökkenése, a lakóterületek, illetve a lakónépesség – és ezzel együtt a gépjárműforgalom – növekedése miatt Veresegyház város élhetősége forog kockán. Erdeink egyre fogynak, csúcsidőben fővárosi szintű dugók alakulnak ki, közintézményeink egy része túlzsúfolt.
Csak a Ligetek térségébe tervezett ingatlanfejlesztés (+179 új lakás) és a városban még beépítetlen telkek (956 db) jelentős, várhatóan mintegy 3-4000-fős lakosságszám- és 1700 db-os személygépkocsi állomány növekedéshez vezethetnek. Veresegyház lakónépessége így a jelenlegi 18 000 főről 22 000 főre emelkedhet. Ezek a problémák az újonnan betelepülteket és a régóta itt élőket egyaránt érintik.
A fenti gondok súlyosbodásának megelőzése érdekében ezúton indítványozzuk az alábbi döntések, rendeletmódosítások és határozatok meghozatalát Veresegyház Város Önkormányzata Képviselő-testületétől:
- Az önkormányzat legkésőbb 2020. januári 20-ai hatállyal – a folyamatban lévő ügyek kivételével – határozatlan időre függessze fel a lakóövezetek kialakítását, illetve a lakás célú telekértékesítéseit.
- Az önkormányzat legkésőbb 2020. januári 20-ai hatállyal – a folyamatban lévő ügyek kivételével – határozatlan időre függessze fel a további belterületbe vonásokat.” – írják a patícióban
A petíció írói 500 aláírást határoztak meg célként, cikkünk megjelenésekor 169-nél tartanak, úgy, hogy csak harmadik napja gyűjtik a támogatókat. A friss statisztikai adatok szerint Veresegyháza az agglomeráció harmadik legjobban növekedett városa.
Az agglomeráció top 9 legjobban gyarapodó városa 2018-ban
- Érd (952 fő)
- Szigetszentmiklós (581)
- Veresegyház (554)
- Gyömrő (527)
- Dunaharaszti (492)
- Göd (489)
- Fót (447)
- Halásztelek (386)
- Budakalász (256)
Elég volt a kiköltözőkből
Néhány nappal ezelőtt arról írtunk itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon, hogy Dunaharaszti polgármestere most már megállítaná a településre történő beköltözést. Hasonló véleményen van Szentendre új polgármestere és egyre többen itt az agglomerációban.
Sokan attól tartanak, hogy a jelenlegi növekedési ütemet egyszerűen nem tudja követni az infrastruktúra és a szolgáltatások, közintézmények fejlődése. Az agglomeráció több településén érezhetően nő a feszültség a régi lakók, az úgynevezett tősgyökeresek és a betelepülők között, akiket néhány helyen egyszerűen csak gyüttmenteknek neveznek.
EZT OLVASD EL! Gyüttmentek és tősgyökeresek csatája, állandó vita az agglomerációban
Nagy-Budapest
A Budapesthez legközelebbi, 20 km-en belüli agglomerációs települések lakóinak szokásai, a közlekedés trendjei egyre inkább egy Nagy-Londonhoz hasonló Nagy-Budapesthez kezdenek hasonlítani.
Mivel Magyarország lakosságának egyharmada Budapesten és környékén él, jó lenne egységesebb közlekedésszervezés és gondolkodás a fejlesztésekkel kapcsolatban, hogy ne az elmúlt évtizedek pocsékul sikerült, urbanisztikai tervezés nélkül kialakult agglomerációjában éljünk tovább.
Karácsony Gergely főpolgármester a minap egy Budaörsön összehozott agglomerációs konferrencián úgy fogalmazott: „Mi úgy nézzük, hogy a város és az agglomeráció egy egységes közeg” – mondta a főpolgármester. Hozzátette: a BKK helyett egy az agglomerációt is magába foglaló regionális közlekedési céget kellene létrehozni. Ezt az állam, az önkormányzatok és persze a fővárosi önkormányzat részvételével jöhetne létre, így Budapest és a teljes agglomeráció közlekedésszervezését új alapokra tudnánk helyezni. Rajtunk ez biztos nem fog múlni, hiszen már most is megvannak azok a forgalomszervezési kapacitások, amelyeket egységes rendszerbe lehet szervezni – fogalmazott a főpolgármester.
Agglomerációs Tanács, Parlament
Veresegyházán ugyan a budai oldallal riogatnak, azonban a budaörsi konferencia azt mutatja, hogy a budai oldalon egyre jobban kezdik felismerni az összefogás fontosságát a különböző színű polgármesterek. Ha az agglomerációs települések vezetői és a főpolgármester rendszeresen összeülnének egy kötelező érvényű döntéseket hozó Agglomerációs Tanácsban, akkor sok mindenben előrelépés történhetne Budapest környékén.
Kiemelt kép: Épülő lakópark Pátyon – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu