Demoklész kardjaként lebeg a dízelautósok feje felett a dízelek kitiltása Budapestről. Nemrég megírtuk, hogy 2025 előtt erre nem valószínű, hogy sor kerülne, ugyanakkor egyre több kereskedő kínálja jó áron a dízelautókat, mert egyre kevesebben akarnak ilyen autókat venni.
Ahogy azt nemrég itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon megírtuk a kormány nem támogatja a budapesti dugódíj bevezetését és a dízeles autók kitiltását. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter elmondta: A kormány egyiket sem támogatja, az elképzelések kidolgozatlanok és aggodalomra adnak okot. Friss hírek itt!
Karácsony Gergely főpolgármester megerősítette, hogy egyelőre nincs szó a dízelek kitiltásáról, arra legkorábban az önkormányzati ciklus vége felé kerülhetne sor, vagyis 2025 előtt biztosan nem lesz dízeltiltás. Korábban Tarlós István is hasonló dátumot fogalmazott meg, erről akkor itt írtunk.
Annak, aki az elkövetkező években dízelautóval fog közlekedni, nem kell tehát attól tartania, hogy egyszer csak nem engedik be a fővárosba. A szmogrendelet azonban másnapra tartozik.
Szmogriadó esetén baj lehet a dízelekkel
Szomogriadó esetén a főváros vezetése korlátozhatja az autósforgalmat. Szmogvészhelyzet esetén pedig könnyen előfordulhat, hogy csak EURO5 vagy EURO6-os besorolású dízelek hajthatnak csak be Budapest területére. Ha ez előfordul, akkor a benzineseket is valahogy korlátozni fogják. Rómában például a rendszámok alapján teszik ezt. Egyik nap csak a páros, másik nap csak a páratlan számjeggyel kezdődő rendszámú autók közlekedhetnek.
Ha eltekintünk a szmogriadós napoktól továbbra is használhatók lesznek a dízelautók, aki pedig dízelt vásárolna kiváló áron vehet nagyon jó minőségű használt és új dízeleket az agglomerációban.
Mi a baj a dízelekkel?
A legnagyobb probléma a környezetszennyezés, amit okoznak. Tudták ezt a gyártók is, ezért éveken keresztül manipulálta a dízelautói károsanyag-kibocsátását a Volkswagen Csoport, de a dízelbotrány más gyártókat sem került el, a vásárlók pedig egyre inkább elfordulnak a technológiától
A 2015-ben kirobbant dízelbotrány megtette a hatását, a vevők egyre kevésbé fogadják el a gázolajos technológiát, nem csak az újautó, de a használtautó eladások is csökkennek Németországban, a használt autókat jellemzően Kelet-Európában adják el – írja a Handelsblattra hivatkozva a Portfolio.
A dízeles autók az értékükből gyorsabban veszítenek, a hároméves hasznát gázolajos autók az újkori áruknak már csak 52 százalékát érik, az értékvesztés magasabb, mint a benzineseknél.
A használt dízeles autók értékesítése is csökken Németországban, egy német autókereskedő szerint már csak azok keresik a gázolajos autókat, akik évente több mint 30 ezer kilométert autóznak. Friss hírek itt!
Akinek nincs dízelundora jól járhat
Aki tehát nem undorodik a dízeles autóktól jó áron vehet újat, vagy megkíméltet és még évekig biztosan használhatja Budapesten és környékén. És mi lesz utána?
Vélhetően sokan továbbadják majd a dízeleket még keletebbre, hiszen 2025-től már normális áron lehet majd elektromos autókat venni. A világ nagy autógyártói sorra jelentik be az átállás legfájdalmasabb lépéseit az elbocsájtásokat. Egy elektromos autóhoz ugyanis sokkal kevesebb alkatrész, és munkáskéz kell. A nagy cégek 3-4 évre terveznek előre, vagyis a nagy német márkák 2022 után valóban eláraszthatják a kontinenst környezetbarát, elektromos autókkal, ezekből bőven jut majd az agglomerációba is, talán fájdalommentesen lecserélhetőek lesznek a dízelek is.
Kiemelt kép: illusztráció, Fotók: BPK