Budapest főpolgármestere előbb a kerületekkel akar a dugódíjról konzultálni, majd svéd mintára népszavazást íratna ki. A városvezető azt is elmondta mikor jöhet legkorábban a dugódíj.

Ahogy arról a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportál is beszámolt szigorítások jöhetnek a főváros útjain. A levegő rossz minősége miatt a dízeleket is kitilthatják.

Legutóbb Dorosz Dávid a Párbeszéd főpolgármester-helyettese beszélt arról, hogy a belső kerületekben olyan rossz a levegő minősége, hogy azonnal tenni kell valamit. Ő beszélt a dízelek kitiltásáról is. A főpolgármester-helyettes annyit mondott, hogy folyamatban van a dugódíj és a dízelek kitiltásának előkészítése. Most megszólalt az ügyben a főpolgármester, Karácsony Gergely is. A legfrissebb hírek itt

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Karácsony Gergely megszólalása azért fontos, mert Dorosz Dávid mondataira reagált a kormány képviseletében Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter, aki a múlt heti Kormányinfón a dugódíjjal és a dízelautók Budapestről történő kitiltásával kapcsolatban elmondta: A kormány egyiket sem támogatja, az elképzelések kidolgozatlanok és aggodalomra adnak okot.

Most Karácsony Gergely annyit mondott ezzel kapcsolatban, hogy a főváros legrosszabb levegőjű kerületeiben szükség van a korlátozásra, ezért a kritikus helyeken alacsony kibocsátású övezeteket terveznek kijelölni. Ezeknek az előkészítése egy évet vesz igénybe.

„A részleteit ki fogjuk dolgozni, majd az érintett kerületekkel is meg fogjuk tárgyalni, ha az intézkedésre szükség lesz” –tette hozzá Budapest főpolgármestere.

Az önkormányzati ciklus végén vezethetik be

A behajtási, közismertebb nevén a dugódíjat mindenképp korszerűsítés előzné meg, hogy legyenek megfelelő körülmények a belváros autó mentes használatára: fejlesztenék a kötött pályás közlekedést, és P+R parkolókat telepítenének, csak ezt követően, várhatóan az önkormányzati ciklus végére válna bevezethetővé a forgalomkorlátozás.

„Benne van a programomban, hogy – stockholmi mintára – helyi népszavazással fog eldőlni, hogy ez a rendszer kell-e a budapestieknek. Nem hozunk olyan döntést, amely a budapestiek akaratával ellentétes lenne.”

Az önkormányzati ciklusnak 2024-ben lesz vége, vagyis legkorábban abban az évben kerülhet sor a dugódíj bevezetésére.

Dugódíj Tarlós idejében

Ahogy azt korábban megírtuk itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon a dugódíj kapcsán még 2015-ben Tarlós István főpolgármester sajtótájékoztatón jelentette be, hogy kétlépcsős javaslatot tettek a kerületek annak bevezetésére. Első lépcsőben lenne egy Budapest-matrica, aminek érvényessége a főváros teljes közigazgatási területére kiterjedne – a megyei matricához hasonlóan. Ennek ára 5000 forint lenne évente.

Második lépcsőben lehet egy szűkebben vett 2. belvárosi zóna, külön díjjal. Ennek határát nem tudni, de Tarlós akkor azt mondta, ez inkább a városmagot védené.

A dugódíj bevezetésére azért van szükség, mert a 4-es metró megépítésének EU felé vállalt feltétele volt, amiről még Demszky Gábor idejében döntöttek. A parlament azonban jogszabályt fogadott el arról, hogy a dugódíjat nem lehet bevezetni, vagyis nem elegendő a fővárosiak akarata, a parlamentben is szavazni kell róla.

Kiemelt kép: Dugó Budapesten – Fotó: MTI