Ezer fa kivágásával járhat az a beruházás, amelyről a kormány azt állította, hogy nem lesz, azonban Karácsony Gergely szerint a gyakorlatban a projekt előkészítése tovább folyik. Aláírásokat gyűjtenek a Hajógyári-sziget megmentése érdekében, a főpolgármester is beszállt a gyűjtésbe.

A petíciót népszerűsít a főpolgármester

Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter azt állította, hogy a kormány le fogja állítani a Hajógyári-szigetre tervezett beruházásukat, amely 1000 fa kivágásával, a zöldfelület megcsonkolásával járna. Ezt állította, azonban a gyakorlatban a projekt előkészítése folyik tovább – írja közösségi oldalán Karácsony Gergely, majd így folytatja:

„A szigeten semmiféle beruházás nem járhat a zöldfelület indokolatlan pusztításával. Meg fogjuk védeni a Hajógyári-sziget zöldjét” – fogalmazott a főpolgármester. „Most Te is tehetsz azért, hogy a természetes Duna-part és a tágas közpark megmeneküljön a beépítéstől! Írd alá a tiltakozó petíciót” – írja.

A kormány letett a sziget fejlesztéséről

Július 30-án jelentette be Gulyás Gergely kancelláriaminiszter, hogy a kormány teljesen letett a Hajógyári-szigeten tervezett árvízvédelmi gátépítésről és a szigetre tervezett más fejlesztésekről, gyakorlatilag hozzá sem nyúlnak a helyszínhez.

Így gátakat sem építenek, vagyis nem kell kivágni az egyedi ártéri erdősáv jelentős részét és nem szűnik meg a fővárosban ritkaságnak számító természetes partszakasz sem. 

A Velencei-tónál valósul meg a beruházás

Az állam egy tavalyi határozata alapján azt tervezte, hogy a kezében lévő szigetrészen a hajógyári épületeket közösségi térré alakítja, a helytartói palotai romjait feltárja és ott szabadtéri múzeumot alakítanak ki, a Duna főágának partján pedig vadonatúj nemzeti kajak-kenu központot építenek, amit Kovács Katalinról neveznek el. 

Néhány napja írtuk meg itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, arról döntött a kormány, hogy Sukorón valósul meg a szigetre tervezett Kovács Katalin Nemzeti Kajak-Kenu Sportakadémia.

A főpolgármester semmi konkrétumot nem írt arról, hogy miként folyik tovább a projekt előkészítése. Karácsony Gergely közösségi oldaláról elérhető petíció a WWF oldalára visz, ott annyi olvasható, hogy gátépítés miatt lesz veszélyben a természet a szigeten.

„Budapest egyik legkedveltebb zöldterülete, a Hajógyári-sziget veszélyben van. Itt található a természetes ligeterdők egyik utolsó városi maradványa, amely védett növény- és állatfajok otthona és költőhelye, egyben a város lakosságának kedvelt szabadidős területe” – írják a környezetvédők oldalán.

A WWF portálján azt is elolvashatjuk, hogy 1000 fa, közel 3 hektár ártéri erdő és egy sor ritka élőlény fizetheti meg az árát a gátépítésnek, amely tovább szűkíti a Duna életterét és növeli a főváros árvízi kockázatát.

A Hajógyári-sziget

A Duna hordalékából létrejött sziget hossza majdnem 3 km, legnagyobb szélessége 500 méter. A déli végén van az Árpád híd, az óbudai városrésztől egy 70 méter széles Duna-ág választja el. Azért nevezik Hajógyári-szigetnek, mert a déli végében működött egykor az Óbudai Hajógyár. Ennek épületeibe az ipari tevékenység megszűnése után különböző cégek költöztek. A sziget kikötőjében működik a Magyar Yacht Klub. A volt hajógyár területén találták meg Hadrianus aquincumi római helytartó, a későbbi császár palotáját, amely még feltárásra és bemutatásra vár.

Kiemelt kép: Hajógyári-sziget északi vége – Forrás: WWF