Az e-jegyrendszer kudarca miatt Tarlós István menesztette a BKK vezérét, pórul járt az egyik főpolgármester-helyettes is, közben Vitézy Dávid az e-jegyrendszert elindító, korábbi BKK igazgató is megszólalt az ügyben.
A főpolgármester-helyettes is rosszul járt, hiszen a főpolgármester közleménye szerint a cég részéről a kivitelezési bonyodalom súlyának elhúzódó téves értelmezése, illetve „szofisztikus magyarázatai” folytán mára semmiképp sem indokolható időveszteség következményeként az illetékes, BKK-t felügyelő főpolgármester-helyettes feladata a jövőben a városüzemeltetésre korlátozódik.
A fejlesztések közvetlen felügyeletével ezt követően általánosan Bagdy Gábor főpolgármester-helyettest bízza meg a főpolgármester – olvasható a közleményben.
Tarlós István közölte azt is, a BKK által menedzselt elektronikus jegyrendszer projekttel kapcsolatban ellenzéki hírforrások összekevernek két különböző szerződést, és ebből mindjárt túlzó, valóságon túli tényadatokat és kilátásokat is levezetnek.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Kapcsólósó cikk: A BKK kirúgta a céget, mégsem indul idén az elektronikus jegyrendszer
A Fővárosi Önkormányzat eredetileg valóban kötött egy finanszírozási szerződést az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD), de ez a szerződés továbbra is érvényben van. A BKK pedig teljesen önállóan kötött 2014-ben egy másik, kivitelezői szerződést egy szállítóval – fejtette ki, rámutatva: több határidő módosítást követően ez utóbbi szerződést bontotta fel végül a minap hosszú vívódást követően a BKK igazgatósága.
Ahogy azt korábban mi is megírtuk, Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes csütörtökön közölte, hogy a BKK igazgatósága november 21-én egyhangú szavazással, azonnali határidővel felmondta az elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére kötött szerződést.
Közleményében azt írta: az elektronikus jegyrendszer kialakítására a BKK szerződött, és a közlekedési központ menedzselte a projektet, az azzal kapcsolatos problémákról sem Tarlós István főpolgármesternek, sem neki nem voltak információi. Közölte: annak indoka, hogy a BKK felmondta a szerződést, „a szállító megfelelő bankgarancia nyújtásával kapcsolatos szerződésszegése” volt. A fővárost nem érte anyagi kár – közölte Bagdy Gábor.
Elrendelték az elszámolást
A BKK Igazgatósága az október 31-én tartott ülésén a szállító bankgarancia nyújtásának elmaradása miatt kezdeményezte a szállítói szerződés felmondásának előkészítését és november 21-i ülésén az EBRD jóváhagyásával a szállítói szerződést felmondta, és elrendelte a szerződéses biztosítékok érvényesítését, valamint a szállítóval való elszámolást.
Az igazgatóság egyúttal kezdeményezte az EBRD-vel való konzultációt a projekt tovább folytatása érdekében új szállítói szerződés megkötésére a továbbra is hatályban lévő hitelszerződés keretei között.
Országos rendszerben gondolkodnak
Ezért az igazgatóság utasította a vezérigazgatót november 30-ig az AFC projekt koncepcionális újra-strukturálására vonatkozó javaslat elkészítésére, amely alapját képezheti az új feltételekkel kötendő szállítói szerződések előkészítésének és a projekt más szállítóval történő folytatásának.
Az igazgatóság egyben kezdeményezte, hogy a fővárosi önkormányzat együttműködésével kezdődjenek tárgyalások a kormányzati szervekkel az AFC projektnek az országos rendszerekbe történő jövőbeni integrálása lehetőségéről.
Az igazgatóság felkérte a vezérigazgatót, hogy határozatairól tájékoztassa a fővárosi önkormányzat vezetőit.
Vitézy Dávid is megszólalt
Vitézy Dávid, a korábbi BKK vezér – aki az elektronikus jegyrendszert elindította – is reagált az eseményekre a facebook oldalán:
„Új-Dél-Wales állam és fővárosa, Sydney közös közlekedésszervezője a teljes városi, elővárosi, távolsági vasúti közlekedésben, valamint a villamosokon, buszokon, hajókon bevezette az odaérintéssel működő contactless bankkártyák közvetlen elfogadását. A kártyákkal, akár egy magyar bankkártyával is bármelyik járművön lehet fizetni mostantól Ausztrália egyik legnagyobb városában, és a napi, heti limitek (tehát az a működési modell, hogy akkor számláz napijegyet vagy heti bérletet, ha megérte neked és utaztál annyit) is működnek.
Budapesten pontosan ez volt a Rigó projekt műszaki tartalma is, amit 2014-ben útjára indítottunk és leszerződtünk – mostanra annak is kész kellene lennie. Akkor és azóta sokan okoskodtak, cikkeket írattak, hogy túlzottan előreszaladtunk, ez a megoldás még alig működik valahol, stb. Látszik, hogy a helyzet épp fordított: láttuk előre, hogy milyen rendszert érdemes megrendelni akkor, hogy ne legyen elavult, mire elkészül. Nagy kár, hogy nem lett belőle semmi – és nem 99, hanem 100 százalékig vagyok abban biztos, hogy nem amiatt, mert irreális elvárásaink voltak a rendszerrel szemben.”
Azt, hogy Budapesten mikor kerül kialakításra a modern jegyrendszer, egyelőre továbbra sem lehet tudni. Az agglomerációban élő csaknem egymillió ember érdeke mindenképpen az lenne, hogy minél hamarabb átlépjünk a 21. századba a budapesti tömegközlekedés szempontjából.
MTI, BudaPestkörnyéke.hu, Kiemelt kép: illusztráció