Hamarosan Terézváros minden utcájában, ahol nem jár BKK-járat, 30-as sebességkorlátozást vezetünk be, amit fizikai korlátokkal is biztosítani fogunk – erről írt Soproni Tamás Terézváros polgármestere a Facebookon.

Nyugatra tekint a polgármester

A polgármester szerint Graz jó példával járt elől: egy hasonló intézkedés után átlagosan három decibellel lett csöndesebb a város, a nitrogén-oxid-koncentráció pedig negyedével esett vissza, a gyalogos és biciklis közlekedés pedig vonzóbb alternatívává vált. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Ragadós a grazi példa

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, Graz Európában elsőként szánta el magát a városi sebességkorlátozások szigorítására 1992-ben, az új rendszer élesítését azonban hosszú előkészítés előzte meg. A harmincas zónákat csak kétéves sikeres próbaidőszak után véglegesítették, amit kutatások és az érintettekkel való egyeztetések sora egészített ki.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Lassabbá vált a forgalom

Az eredmények alapján végül a mellékutcákon túl az iskolák és a kórházak előtti útszakaszokon is bevezették a harmincas korlátozásokat, így a város úthálózatának közel 80 százalékán lassították le még a szokásosnál is jobban az autós forgalmat – írja a G7.hu.

Tiltakoztak

A helyi közvéleményből eleinte ellenállást váltottak ki a szigorítások, a próbaidőszak, amit részben a közfelháborodás csillapítása végett indítványozott Graz akkori alpolgármestere.

Formálni kell

A tapasztalatok azonban átformálták a lakosság véleményét. A kétéves teszt lezárulta után a többség már a változások megtartása mellé állt, még annak ellenére is, hogy harminccal haladni a legtöbb gépkocsival finoman szólva is idegőrlő.

Látványos adatok

Kezdetben a súlyos kimenetelű esetek 25 százalékos visszaesése volt mérhető, a karambolok, gázolások 80 százaléka pedig a város úthálózatának azon 20 százalékán történt, ahol a gépkocsiknak az 50-es korlátozást kellett betartaniuk. Összességében 12 százalékkal csökkent a balesetek száma.

Fontos a sebességmérés

A pozitív eredmények fenntartásához egyre több, idővel már a rendőrség kapacitásait is meghaladó számú sebességmérés vált szükségessé, a fokozott ellenőrzések miatt azonban 2010-re ismét fegyelmezettebbé váltak az autósok.

Karácsony Gergely is ezt tervezi

Ahogy a Budapestkörnyéke.hu hírportál is beszámolt róla, a főpolgármester már  2021-től bevezette volna a 70 kilométer/órás sebességhatárok megszüntetését a budapesti gyorsforgalmi és autópálya-bevezető utakon, az összes többi fővárosi közúton és utcán pedig egységesen 30 kilométer/óra lenne a legnagyobb megengedett sebesség.

Parkoló csak helyieknek

Az önkormányzat már korábban is több lépést tett a kerület lakhatóbbá tételéért, például kísérleti jelleggel elkezdték azoknak a parkolóhelyeknek a kijelölését a belvárosban, amelyeket kizárólag a környék lakossága használhat.

A parkolók harmada a helyieké

Ahogy arról beszámoltunk, összesen 405 ilyen kijelölt parkolóhelyről van szó, ami az összes belső-terézvárosi parkolóhely 30 százalékát fedi le. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció