A budapesti taxik hatósági árainak tervezett, jelentős emelése helyett a verseny élénkítését javasolja a Gazdasági Versenyhivatal a főváros számára. A versenyhatóság több alternatívát felvázolt a fővárosi önkormányzat felé, amelyek hatékonyabban szolgálhatják a fogyasztói érdekeket.

Emelkednének a taxik viteldíjai

Nemrég írtunk arról, hogy a rendelet-módosítás ugyanis több, mint  35 százalékkal emelné a budapesti taxik hatósági áron rögzített díjtételeit. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

1000 forintos alapdíj

Amennyiben a közgyűlés elfogadja a főpolgármester javaslatát, akkor a jövőben 1000 forintos alapdíj, 400 forintos kilométerdíj és 100 forintos percdíj lehet majd. A jelenlegi hatósági áras rendszer továbbra is maradna.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Nem egyenletesen emelkednének az árak

Nem egyenletes mértékben emelkednének a díjak, így egyes elemek más városok taxisáraihoz képest alacsonyabbak, mások pedig drágábbak lesznek. Összességében 35 százalékos áremelkedésre kell készülniük a fogyasztóknak, a rövidebb utak esetén jelentősebb lesz a változás.

Nincs árverseny

A GVH szerdai közleményében azt írja, a versenybarát megoldásokkal sokkal kedvezőbben járhatnának a fogyasztók. A budapesti taxis tarifák rögzítettek, vagyis a piacon jelenleg nem érvényesülhetnek az árverseny előnyei.

Kevesebben utaznak taxival

A taxipiac szereplői rendszeresen igénylik a rögzített hatósági árak növelését, a fogyasztói érdekek képviselete azonban rendre elmarad. Az egyre magasabb hatósági árak csökkentik a taxik kihasználtságát, amely a taxisok részéről a további díjnövelési igény irányába hat.

Árversenyt javasolnak

Ebből a szabályozási csapdából úgy lehetne legjobban kilépni, ha az önkormányzat minimalizálná az árszabályozási beavatkozását, minél nagyobb teret hagyva a versenynek és az egyensúlyi piaci árak kialakulásának – fejti ki a GVH.

Élénkítő alternatív csomag

A versenyhatóság ezért az újabb, áremelésre vonatkozó fővárosi előterjesztés megtárgyalása előtt versenyt élénkítő alternatívákat javasolt megfontolásra. A GVH szerint szűkíthető lenne az árrögzítés szabályozása azokra az esetekre, amikor a fogyasztó nem tud megfelelően előre tájékozódni a viteldíjakról (pl. utcai „leintés”, taxiállomáson sorban álló autók stb.), továbbá elősegíthető lenne a verseny azáltal is, ha a fix tarifák helyett a főváros csupán maximált árat írna elő, amely alatt kialakulhatna egy szolgáltatói verseny.

2011-ben Tarlós kezdeményezte a módosítást

2011. június 8-án Tarlós István főpolgármester kezdeményezte Budapest főváros közigazgatási területén a személytaxi-szolgáltatás egységes rendjének kialakításáról szóló, akkor már 11 éve érintetlenül hagyott, teljesen elavult rendelet felülvizsgálatát, és új rendelet előkészítését.

2013-ban fogadták el a rendeletet

A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztették a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel. Az előkészítés során feldolgozták a beérkezett utasvéleményeket, majd a többszöri, Tarlós István főpolgármester vezetésével megtartott, teljes körű egyeztetés alapján előkészítették az új taxirendelet-tervezetet, melyet a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-i ülésén elfogadott.

Hatósági áras lett a taxik viteldíja

A rendelet a személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapította meg, tekintettel a piacon kialakult torz helyzetre és a személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott egyeztetések eredményére. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció