Határozati javaslatot nyújt be a Párbeszéd parlamenti képviselőcsoportja a szmogriadó szigorítására – jelentették be a párt politikusai vasárnapi budapesti sajtótájékoztatójukon. Dorosz Dávid főpolgármester-helyettes szerint a légszennyezettség a legnagyobb gyilkos, tenni kell ellene. Ha a szigorítás életbe lépne gyakrabban lennének olyan szmogriadók Budapesten, amikor dízeles járművel ki sem lehetne menni az utcára.
Dorosz Dávid, Budapest klímavédelmi és fejlesztési főpolgármester-helyettese hangsúlyozta: pártjuk országgyűlési frakciója és a főváros közös munkát indított el a levegőszennyezettség elleni érdemi fellépésért, és kezdeményezik tárcaközi bizottság összehívását is.
A Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén döntöttek arról, hogy az ENSZ Egészségügyi Világszervezete (WHO) által a szálló por kisebb szemcseméretű, veszélyesebb részére (PM2,5) megállapított határérték meghaladása esetén is tájékoztatást ad a fővárosi önkormányzat.
A PM2.5-ös szállóporrészecskék leginkább dízel kipufogógázok és rossz minőségű tüzelőanyagok használatából kerülnek a levegőbe, ezért határozati javaslatukban azt kérik, hogy a PM2.5-ös szállópor-határértékre – a WHO által meghatározott 25 mikrogramm köbméterenkénti szálló por mértékben – is bővítsék a szmogriadó elrendelését.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
A legnagyobb gyilkos
Dorosz Dávid a levegőszennyezettséget a „legnagyobb gyilkosnak” nevezte, hozzátéve, évente több mint háromezer ember halálát okozza Budapesten. Azt mondta: határozati javaslatuk teszt arra, hogy Orbán Viktor miniszterelnök valóban zöld, vagy csak „zöldre sminkelte magát”. Ha a budapestiek élete és egészsége fontos a Fidesznek és Orbán Viktornak, itt az alkalom, hogy támogassanak egy „valóban zöld” javaslatot – mondta.
Szabó Tímea, a Párbeszéd frakcióvezetője szerint országosan évente tíz-tizenötezer ember haláláért felelős a légszennyezettség. Az ebből fakadó betegségek, illetve halálozások két és fél millió kiesett munkanapot jelentenek, illetve az egészségügynek évente negyvenmilliárd dollárnyi kárt okoz a légszennyezettség – emelte ki.
A februári Fővárosi Közgyűlés döntése szerint a Budapest.hu portálon tájékoztatnak arról, ha a levegő folyamatosan vizsgált PM2,5 szintje meghaladja a WHO napi határértékre tett ajánlását. A PM2,5 aeroszol légszennyező anyagra vonatkozóan jelenleg sem a vonatkozó európai uniós irányelv, sem magyar jogszabály nem állapít meg egy napra vonatkozó követelményt, csak éves határértéket.
Bajba kerülnének a dízelesek
Ha a Párbeszéd szigorítása átmegy a Parlamenten, sokkal gyakrabban rendelhetnek el szmogriadót Budapesten, ez pedig szinte az összes a dízeles jármű leállítását jelenteni a szmogriadó idején. A szmogriadó elrendeléseének jelenlegi körülményeiről itt lehet bővebben olvasni.
Ahogy azt korábban megírtuk itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon, a főváros új vezetése novemberben többször nyilatkozott a dugódíjról. A Párbeszéd főpolgármester-helyettese, Dorosz Dávid elmondta, hogy szükség van rá és be fogják vezetni, Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter egy Kormányinfón a dugódíjjal és a dízelautók Budapestről történő kitiltásával kapcsolatban elmondta: A kormány egyiket sem támogatja, az elképzelések kidolgozatlanok és aggodalomra adnak okot.
Ezt követően Karácsony Gergely is megszólalt, annyit mondott ezzel kapcsolatban, hogy a főváros legrosszabb levegőjű kerületeiben szükség van a korlátozásra, ezért a kritikus helyeken alacsony kibocsátású övezeteket terveznek kijelölni. Ezeknek az előkészítése egy évet vesz igénybe.
„A részleteit ki fogjuk dolgozni, majd az érintett kerületekkel is meg fogjuk tárgyalni, ha az intézkedésre szükség lesz” – mondta Budapest főpolgármestere. Hozzátette: „Benne van a programomban, hogy – stockholmi mintára – helyi népszavazással fog eldőlni, hogy ez a rendszer kell-e a budapestieknek. Nem hozunk olyan döntést, amely a budapestiek akaratával ellentétes lenne.” – fogalmazott Karácsony Gergely.
A szmogriadó Párbeszéd által támogatott szigorítása valóban tisztább levegővel járna Budapesten, azonban a kibocsátási adatok alapján a BKV-buszok nagy része ki sem mozdulhatna a garázsból, az agglomeráció nagy részét kiszolgáló Volánbuszok pedig nem gurulhatnának át a városhatáron. Egy mainál keményebb szmogriadó esetén furcsán nézne ki, ha a legnagyobb szennyezők közé tartozó buszokra nem vonatkozna a tiltás. Nagy kérdés tehát, hogy egy megszigorított szmogriadó esetén mivel lehetne közlekedni Budapesten és környékén.
MTI/BPK, Kiemelt kép: illusztráció – Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt