Az M0-ás nyugati szakaszának építését ellenzők egyre hangosabban kérik, hogy a sztráda ne a város mellett épüljön meg, hanem a nemsokára megvalósuló M100-as út legyen az elkerülő. Ezzel sok milliárdot lehetne megtakarítani, azonban az M0-ás építésének a problémája nem oldódna meg, csak helyileg átkerülne a 10-es út menti területre, így az ott lévő települések várhatóan hamarosan bekapcsolódnak a vitába.

Több évtizedes vita zárulhat le, ha a december utolsó napjaiban elfogadott tervek szerint az M1-es és Esztergom között épül új autópálya. Ezzel bezárulhat a Budapest körüli autópálya gyűrű, de nem az eddig tervezett, a fővároshoz közeli, környezetvédelmi területeket érintő, akár 400 milliárdosra tervezett M0 nyomvonalán – írja a G4.hu.

A felvetés nem új, erről többször beszámoltunk itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon, ahol az M0-ás nyugati szektorának építéséhez kapcsolódó vitákról, új hírekről mindig beszámolunk.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Kapcsolódó cikkek:

Sokak szerint fontos dolog lenne a fővárosi körgyűrű befejezése, ez egyáltalán nem biztos, hogy olyan jó ötlet. Róma, Moszkva, Párizs, Madrid és London valóban kör alakú elkerülő autópályákkal rendelkezik, de azért ez inkább csak a kivétel Európában. Elég itt a közeli Bécsre, Münchenre vagy Prágára gondolni.

A legújabb kormányzati elképzelések megvalósulása esetén is bezárulna az autópálya gyűrű Budapest körül, de nem kör, hanem inkább egy zsák alakja lenne, és nem végig M0-snak hívnák.

Nemrég beszámoltunk arról, hogy az eddig ismert, Budakeszi-Adyliget-Solymár nyomvonal kérdése 2018 decemberében egy kormányinfón is előkerült. Akkor Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter az M0-s autóút nyugati szakaszának építését firtató felvetésre úgy foglalt állást, hogy jó lenne „bezárni” a körgyűrűt, de a nyomvonalról társadalmi vitát kell folytatni. Mivel ilyen egyelőre nem volt, ő kérte, hogy a településrendezési törvény mellékelte ne tartalmazzon egy egyértelmű nyomvonalat.

Kapcsolódó cikkek:

A Zsámbék szomszédságában elhaladó M100-as útról, egyre többen az M0-ás nyugati szektorának alternatívájaként beszélnek.

Az M0-s nyugati szektora két részből áll, a 10-es és 11-es utak között folyamatban van a tervezés, és ennek fontos szerepe van Budapest északi részének tehermentesítésében, mindkét bevezető úton nagyon sűrű a forgalom, állandósultak a dugók. Egy új autópálya szakasz itt várhatóan csökkentheti a városi forgalmat.

A NIF 2017-es fenti tervein még együtt szerepelt az éppen R11 néven emlegetett M100-as és az M0-s nyugati szektora a 2022-ig tervezett projektek listáján.

Amíg az M0 nyugati szektor ügyében évtizedek során nem volt előrelépés, addig az M1  és Esztergom közti úté haladt előre: 2016-ban környezeti hatástanulmányt 72 millió forintért elkészíttette a NIF Zrt. 2018 januárjában 1,9 milliárd forintért a Constreal Mérnökiroda Kft. nyerte el a szerződést a környezeti hatástanulmány, az engedélyezési és a kiviteli tervek elkészítésére. Minderre 19 hónapja van a cégnek, ami igen feszes ütemezésnek tűnik, de még kisebb késéssel is meg lehet 2019 végére.

Kapcsolódó cikkek

Már jövőre elkezdhetik építeni

Míg az M0 nyugati szektorának kivitelezésének kezdete a messzi homályba vész, az M100-as akár 2020-ban is elkezdhetik építeni.

2016-ban már R11 néven került be az út a kormány által megépíteni tervezett utak közé, idén januárban pedig újra nevet váltott, most éppen M100-as. A költségekre még nincsenek tervek, de a 32 km-re tervezett útszakasz biztosan lényegesen olcsóbb lesz, mint az M0 nyugati szektor. Nagyjából 100-150 milliárd forintra becsülhetőek a költségek.

Az M100-as azonban csak akkor lehet igazán az M0 alternatívája, ha megépül Kesztölc és Budapest között az M10-es néven tervezett út, kiváltva a számos településen át vezető, rendkívül túlterhelt 10-es utat, és megépül a 10-es út és a 11-es út közötti M0 szakasz.

Ugyan ez az út is számos természetvédelmi területet keresztezne, de még így is biztosan jóval olcsóbb lehet, mint a sok százmilliárdos M0 építkezés a budai tájvédelmi körzetben. Ha ez így alakulna egész biztosan a pilisi települések környezetvédői egyre hangosabban hallatnák a hangjukat, Adyligeten viszont nyugodtan hátradőlhetnének, azzal, hogy ezt megúsztuk. Kérdés, hogy Budakeszi mit lépne, ha a település közlekedési problémáinak megoldásaként elhíresült, városhoz közeli nyomvonal mégsem épülne meg.

Kiemelt kép: illusztráció/NIF Zrt.