Ismét fellobbant a dugódíj ügye Budapesten. Tegnap a Levegő Munkacsoport dobta be a témát, havi 15 ezer forintos dugódíjat javasoltak. A Budapesti Közlekedési Központ vezetője, Walter Katalin sietett elmondani, hogy nem dolgoznak a dugódíj bevezetésén, de hozzátette: előbb-utóbb valamit lépni kell, mert Budapest nem bír el ennyi autót.

Havi 15 ezres dugódíj

Ahogy azt tegnap itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon megírtuk a Levegő Munkacsoport javaslatának értelmében napi 500 forintos úthasználati díjat kellene bevezetni a Budapest területére belépő járművekre. Ez egy autósnak havonta 15 ezer forint költséget jelentene. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Betegséget okoz a légszennyezés

A környezetvédők azzal indokolják a javaslatukat, hogy szerintük Budapesten és környékén évente több mint háromezer ember korai halálát és mintegy hárommillió megbetegedést okoz a légszennyezés.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

1000 milliárd forint

A gépjármű-közlekedés okozta környezeti és egészségi károk a becsléseik szerint meghaladhatják az évi ezermilliárd forintot. Olyan intézkedésre van szükség, amellyel gyors ütemben csökkenthetők ezek a súlyos veszteségek.” – írta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.

Havi bérlet ára

A tömegközlekedési bérlet havi árával nagyjából megegyező mértékű díj elő tudná készíteni az általuk már évek óta javasolt kilométer- és szennyezésarányos városi útdíj bevezetését is – közölte Vargha Márton, a környezetvédő szervezet munkatársa.

Petíciót indítottak

A környezetvédők a témában petíciót is indítottak, ezzel azt szeretnék elérni, hogy a főváros vezetése készíttessen megvalósíthatósági tanulmányt a budapesti útdíj bevezetéséről.

Nem dolgoznak rajta

A Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Walter Katalin szombaton azt nyilatkozta a Népszavának, hogy nem dolgoznak a dugódíjon. Mint fogalmazott: „Ennek jelenleg a törvényi háttere sincs meg.”

Lépni kell

A vezérigazgató szerint önmagában nem is jelentene megoldást, csak egy komplex intézkedéscsomag részeként valósítható meg. „De előbb-utóbb valamit lépni kell, Budapest nem bír el ennyi autót. Az élhetőségi listán elől álló városok, mint például Bécs vagy Koppenhága évtizedekkel előttünk járnak szemléletváltásban és az ennek megfelelő közlekedésszervezésben.” – mondta Walter Katalin a BKK vezére.

Főpolgármester-helyettes dobta be

A Karácsony Gergely vezette Városháza részéről Dorosz Dávid egy éve lemondott főpolgármester-helyettes, dobta be először a dugódíj és a dízelek kitiltásának ügyét. Dorosz most Dunakeszi környékén indulna az ellenzék jelöltjeként országgyűlési választásokon.

Szükség van korlátozásokra

Karácsony Gergely annyit mondott 2019-ben ezzel kapcsolatban, hogy a főváros legrosszabb levegőjű kerületeiben szükség van a korlátozásra, ezért a kritikus helyeken alacsony kibocsátású övezeteket terveznek kijelölni. Ezeknek az előkészítése egy évet vesz igénybe. „A részleteit ki fogjuk dolgozni, majd az érintett kerületekkel is meg fogjuk tárgyalni, ha az intézkedésre szükség lesz” – tette hozzá akkor Budapest főpolgármestere.

Autósok megsarcolása

A dugódíjból politikai ügy lett. A kormány nem támogatja, több agglomerációs fideszes szervezet pedig felszólította a polgármesterét, hogy tiltakozzon a Budapestre ingázó autósok megsarcolása miatt.

Értelmes párbeszéd

Karácsony Gergely a Magyar Önkormányzatok Szövetségének három hónappal ezelőtti, júniusi sajtótájékoztatóján így fogalmazott: „Nem az az időszak van, amikor értelmes párbeszédet lehet folytatni erről a díjról.”

Budapest megtelt

A 2022-es választások után biztosan újra komolyan előkerül a dugódíj kérdése, hiszen a főváros megtelt, ennél több autó tényleg nem nagyon fér el, miközben Budapesten és környékén folyamatosan nő a gépjárművek száma. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.