Ahogy azt az elsők között megírtuk itt a BudaPestkörnyéke.hu hírportálon a csepeli HÉV fejlesztése kapcsán lakossági fórumot hívott össze a Budapesti Fejlesztési Központ. Az ott elhangzott véleményeket is figyelembe veszik a tervek kialakítása során. A tényleges építkezés, 2024-ben indulhat el, kellemetlen lesz, de senki sem vitatja, hogy nagy szükség van a csepeli és a ráckevei HÉV-ek felújítására. Ha ez kész, összekötik majd egy új város alatti alagúttal a csepeli és a szentendrei HÉV-et, így jön létre majd az új 5-ös metró.

Csepel köldökzsinórja

Csepel legfontosabb köldökzsinórja, a hév elöregedett, az általa nyújtott szolgáltatás, a pálya és a járművek nem felelnek meg a 21. század követelményeinek. Éppen ezért fog bele a Budapesti Fejlesztési Központ a vonal teljes felújításába és akadálymentesítésébe, a járművek cseréjébe. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Több megálló, hosszabb vonal

Mivel a hév nem éri el a belvárost és a metróhálózatot, ezért meghosszabbítják a felszín alatt a H6-os ráckevei vonallal közös pályán és közös alagútban a Kálvin térig, ahol az M3 és M4 metrókra közvetlenül lehet majd átszállni. A vonal másik végén, Csepelen is hosszabb lesz egy megállóval, az Erdősor utcáig járnak majd a vonatok, ezzel sok lakóház kerül abba a zónába, ahonnan közvetlen rágyaloglással, kényelmesen elérhető lesz a hév.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Modernebb csepeli városközpont

A fórumon részt vevő és fölszólaló csepeli polgármester, Borbély Lénárd is fogalmazott, a városrész központja ma nem olyan, amilyen egy világváros egyik kerületének járna a 21. században. A hévek fejlesztése lehetővé teszi, hogy városfejlesztési célra felszabaduljon egyrészt a csepeli járműtelep területének egy része, másrészt a buszjáratok átszervezésével a Szent Imre téri végállomás területe is. Ezeknek a területeknek a kialakítása olyan lesz, ahogy a csepeliek, az itt lakók és az önkormányzat akarja.

Kisebb agglomerációs autóforgalom

A csepeli vonallal együtt fejlesztik a ráckeveit is, ez pedig jelentősen mérsékli a 21. kerület útjait igénybe vevő agglomerációs átmenőforgalmat. Ma a Csepel-sziget településeiről sokan nem a H6-os, hanem a H7-es hévvel járnak a belváros felé, autóval vagy busszal megközelítve Csepelt. A ráckevei hév ugyanis lassú, és nem közelíti meg a belvárost. Ha azonban a H6-os ugyanolyan gyors lesz, és ugyanoda fog menni, egészen a Kálvin térig, mint a H7-es, ez a hatás megszűnik.

Senki sem vitatja, hogy kell

A beruházás pozitív lakossági fogadtatását nemcsak a felmérések mutatják (a csepeliek 83%-a nagyon, további 9%-a inkább támogatja), hanem az is, hogy a fórum kérdezőinek válaszolva egyszer sem kellett a fejlesztés szükségességét indokolnia Vitézy Dávidnak, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatójának. Többen inkább annak adtak hangot, hogy mindkét irányban mihamarabb tovább kellene építeni a H7-es hévet.

Szentendre-Csepel

Az alagút belvárosi hosszabbítását a Budapesti Fejlesztési Központ is tervezi északra, egészen a szentendrei hévig, hiszen ez a távlatilag elképzelt fejlesztés, amelynek jelenleg készül a megvalósíthatósági tanulmánya.

Az új 5-ös metró

Az 5-ös metrónak is nevezhető elővárosi és városi gyorsvasút Szentendrétől és a pilisi agglomerációtól Ráckevéig és Kunszentmiklósig képezne egy igen hatékony, 150 kilométer összhosszúságú hálózatot, a belvárosban egy új metróvonalként működve. Ez a csepelieknek is közvetlen eljutási lehetőséget jelentene a belváros számos pontjára és Óbudára. Az 5-ös metró utasszámban a 3-as metróhoz lenne hasonló, összesen 44 ezer átszállást, utasonként 30-60 perc megtakarítást eredményezne.

Több szakaszban épül

A kérdés ennek az 5-ös metrónak nevezett beruházásnak a szakaszolása, az, hogy most, elsőként hol legyen a fejlesztés vége. A többször és alaposan elvégzett számítások azt mutatják, hogy a költségekhez viszonyított társadalmi hasznok akkor a legnagyobbak, ha az első szakasz a Kálvin térig tart. A még csak nagyon előzetes elképzeléseink szerint a második ütem lehet a Nyugati pályaudvarig elvinni az alagutat, végül a harmadik fázis lenne a Duna alatt elérni a szentendrei vonalat – írja közösségi oldalán Vitézy Dávid, a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója.

Súlyos kellemetlenségek

A fórum alapján a csepelieket erősen foglalkoztatja, hogy a vonal felújítása, bármennyire is pozitív eredménnyel zárul majd, az építkezés idején súlyos kellemetlenségekkel, közlekedésük akadályozásával jár. Ez teljesen érthető, különösen úgy, hogy a hév jelenleg sem közlekedik végig, a Kvassay hídnál át kell szállni pótlóbuszra.

Aluljárók a HÉV-vonal alatt

Mivel érdekli az embereket, hogy mi történik a hévvel, meghívták a lakossági fórumra a BMSK Beruházási, Műszaki Fejlesztési, Sportüzemeltetési és Közbeszerzési Zrt., illetve a MÁV-HÉV Zrt. képviselőit. Hozzászólásaikból az derült ki, hogy a Nemzeti Atlétikai Központ építkezése miatt nem járhat a hév, az atlétikai stadion, illetve a körülötte készülő park létesítményeinek forgalma átjárókat igényel a hévpálya alatt, ezeket építik most. A tervek szerint szeptember elején már újra a teljes vonalon mehetnek a szerelvények.

Leállítják majd a HÉV-forgalmat

Visszatérve a H7-es fejlesztésére, természetesen egy ekkora építkezéshez is le kell majd állítani a hévek forgalmát, de ezt szakaszosan, mindig csak a feltétlenül szükséges mértékben fogják megtenni. Ezt Borbély Lénárd polgármester is kérte a fórumon.

2024-ben startolhat az építkezés

Vitézy Dávid szerint jelenleg a csepeli hév fejlesztésének tervezése folyik, ezzel egyidejűleg folyamatosan talajvizsgálatok is történnek a vonal mentén. Az ütemezés szerint a csepeli szakaszon idén meg kell szerezni a szükséges építési és egyéb hatósági engedélyeket, jövőre pedig elkészülnek a kiviteli tervek, hogy 2023 elején indulhasson a kivitelezés. Az alagúti szakasz esetén 2022 nyarig kell megszerezni az engedélyeket, 2023 közepéig készülnének el a kiviteli tervek, hogy 2024 elején startolhasson az építés – írja a Budapesti Fejlesztési Központ igazgatója a közösségi-oldalán. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Facebook/Vitézy Dávid/BPK – Kiemelt kép: A csepeli HÉV – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu