Minden vállalat abban érdekelt, hogy a lehető legjobb alkalmazottak dolgozzanak neki. Végül is a vállalat hírneve, az ügyfelek száma és a nyereség mértéke is mind a munkaerőtől és annak minőségétől, illetve tudásszintjétől függ.

Magasan kvalifikált alkalmazottakat a munkaerőpiacon keresni lehet és kell is, de sok esetben maga a vállalat is ki tudja „termelni” őket, a már ott dolgozó munkatársak közül válogatva. Ehhez csupán folyamatosan oktatni kell őket.

Miért kell egy vállalkozásnak továbbképeznie az alkalmazottait?

Még ha a vállalkozás a jelen pillanatban jól működik, és stabil bevételt generál, az sem ok arra, hogy abbahagyja a továbbképzéseket. Erre a jövőben az alább leírt okok miatt lesz szüksége.

Tehetségbázis létrehozása

Még ha egy vállalatnak az adott időszakban nincs is szüksége az iparágban vagy magasabb szinten dolgozó szakemberre, az nem jelenti azt, hogy egy hónap vagy egy év múlva ne merülne fel ilyen jellegű igény. Ezért takarékosabb és praktikusabb korábban elkezdeni a munkavállalók képzését, mint kapkodva keresni a megfelelő munkatársakat, amikor éppen szükség van rájuk a vállalat növekedéséhez.

Vegyünk példaként egy kis informatikai céget, amely weboldalakat készít. Az alkalmazottak között van egy tervező, egy arculattervező, egy szövegíró és két webprogramozó, akik ismerik a JavaScriptet és néhány JS keretrendszert. A csapatban nincs állandó backend programozó – a megrendelések az adott pillanatban nem bonyolultak, és a webfejlesztő képességei elegendőek a teljesítésükhöz.

Viszont egy szép napon, egy korábbi ügyfél megkeresi a céget egy összetettebb feladattal, amelyhez a backend-technológiák ismerete is szükséges, igaz, nem szupermélyen. Ha az informatikai cég tulajdonosa elküldte volna a webfejlesztőt egy tanfolyamra, akkor már az övé is lenne a megrendelés.

Olcsóbbá tenni a szakági ismeretekkel rendelkezők alkalmazását

Nem könnyű, nem gyors és nem olcsó olyan szakembert találni, aki valamilyen szűk szakági ismerettel vagy hatalmas tapasztalattal rendelkezik. Még ha sikerül is megtalálni ezt a személyt, akkor is szüksége lesz egy kis időre, hogy beilleszkedjen az új helyen, és az elején nem lesz képes 100 százalékosan teljesíteni.

Ezért kifizetődőbb, ha folyamatosan fejleszted az alkalmazottak készségeit, és a csapaton belül képzel szakembereket.

Megtartani az alkalmazottakat és bevonzani az újakat

Egy olyan vállalat, amely segíti a munkavállalóit a fejlődésben, azért lesz érdekes a munkaerő számára, mert:

  • ingyenes (vagy részben fizetett) képzésben részesülhetnek, amely előremozdítja a karrierjüket, vagy szimplán csak növeli fizetésüket az adott vállalaton belül;
  • elbocsátás esetén gyorsabban találnak munkát, mert képzettek lesznek.

Ezért a továbbképzési lehetőséget kínáló vállalatokat legtöbbször jobbnak ítélik a munkavállalók. Az új alkalmazottak szívesebben vállalnak itt munkát, a meglévő alkalmazottak pedig hűségesebbek lesznek a munkáltatóhoz. Ennek eredményeképpen pedig jobban ragaszkodnak pozíciójukhoz, és lelkiismeretesebben végzik a feladataikat.

Növeli a termelékenységet

Ezt a szempontot könnyen megérthetjük néhány példán keresztül.

Van egy cég, amely kivitelező munkát végez. Két vakoló szakemberük van, akik csak kézzel tudnak falat vakolni. Ha azonban megtanulnak vakológéppel dolgozni, a munkájuk sebessége 2-4-szeresére nő.

Másik példa: egy faipari vállalat 10 évvel ezelőtt vásárolt, alacsony teljesítményű gépeket használ. A megrendelések feldolgozásának felgyorsítása érdekében a vállalat korszerűsíti a gépparkját, és elküldi az alkalmazottakat továbbképzésre, hogy megtanulják, hogyan kell őket használni.

Az eredmény mindkét esetben ugyanaz: több ügyfelet tudnak kiszolgálni, és gyorsabban teljesítik a megrendeléseket.

A képzés módszerei

A módszer és az időtartam a vállalkozás méretétől és tevékenységi körétől függ. A képzések a következőképpen kategorizálhatók:

  • egyéni (egyetlen alkalmazott részesül továbbképzésben) vagy csoportos (amikor csoportoknak, akár az összes alkalmazottnak szól a képzés);
  • rendszeres (amikor előre elkészített képzési terv van) vagy ad hoc (amikor nincs terv, és a képzésre csak akkor kerül sor, amikor szükség van rá);
  • célzott (a személyzet egy tagjának egy konkrét készség megtanítása a cél, pl.: egy új gép használata) vagy általános (egy általános készség megtanítása a cél, pl.: időgazdálkodás);
  • új alkalmazottak, vagy a már meglévő alkalmazottak képzése – más szakmára való átképzés vagy továbbképzés céljából.

Az alábbiakban felsoroljuk, hogy milyen képzési módszerek léteznek.

Mentorálás, támogatás

Ha egy vállalatnak már van olyan alkalmazottja, aki sokéves tapasztalattal és mélyreható tudással rendelkezik egy adott területen, az megoszthatja tudását kollégáival vagy beosztottjaival. A legtöbb vállalatnál így képzik a gyakornokokat. Ugyanez a módszer azonban nem csak az újonnan érkezők, hanem bármely szintű alkalmazott számára is alkalmas. Az olyan munkavállalónak, aki időt és energiát fordít a képzésre, általában bónuszokat adnak, hogy így motiválják a dolgozókat a gyorsabb tanulásra.

Munkaprojektek

Ez a pont kiegészíti az előzőt. Nézzünk egy példát. Van egy összetett munkafeladat, amelyen tapasztalt munkatársak dolgoznak. Ilyenkor lehetőség nyílik a kevésbé képzett munkavállalók bevonására is, akik egy mentor felügyelete mellett vehetnek részt a munkában. A mentorok pedig gyorsabban megoldhatják a feladatot, ha vannak segítőik, akik átvállalják tőlük az egyszerűbb lépéseket.

Esettanulmányok

Az esettanulmány azt jelentik, hogy a gyakornokok szimulálnak egy helyzetet, egy feladatot a saját szakterületükről, majd megbeszélik a lehetséges megoldásokat – odaillő módszereket javasolnak, és felmérik egy adott megoldás kockázatait, időzítését és kilátásait. Ez edzi a gondolkodásukat, és legalább a beszélgetés szintjén lehetővé teszi a nem szokványos megközelítések tesztelését. Ez a formátum azért jó, mert kevés időt vesz igénybe, és minden szakmai szinten lévő munkavállaló számára megfelelő.

Rotáció

Ez azt jelenti, hogy két munkavállaló felcseréli egymás között a feladatait. Ez különösen hasznos a kapcsolódó és nagyon hasonló szakterületek esetében. Ha például egy építőipari csapatban az egyik burkoló mindig a padlót, a másik pedig mindig a falakat csempézte, akkor a rotáció módszere megfelelő a számukra.

A vállalkozás számára az az előny, hogy ha az első munkavállaló felmond vagy megbetegszik, akkor a másik – „rotációban” részt vevő – munkavállaló gyorsan átveheti a feladatait.

Mikrotanulás

Ezek olyan képzési anyagok, amelyek rendkívül gyorsan elsajátíthatók. Egy háromnapos, napi 8 órás szeminárium nem mikrotanulás. Egy 10-15 perc alatt elolvasható cikk vagy egy ugyanilyen hosszúságú videó – ez már mikrotanulás. Ide sorolhatók a mobilalkalmazásokban, offline, böngészőben, illetve üzenetküldő alkalmazásokban megjelenő rövid, gyakorlati leckék.

A mikrotanulás azért jó, mert lehetővé teszi, hogy a munkavállaló munka közben szerezzen új ismereteket. Használható a metróban utazva, sorbanálláskor, étkezés közben vagy munkaszünetekben is.

Belső képzések

A nagyvállalatok és a rendszeres képzést igénylő szférák (mint például az IT) folyamatos továbbképzési rendszereket tudnak alkotni. Ezt vagy kiszervezhetik, vagy kidolgozhatják saját képzési programjukat, és a folyamatot „beépíthetik” az abban részt vevő alkalmazottak időbeosztásába. Ezzel elsősorban HR-esek és szakképzett alkalmazottak foglalkoznak.

A belső képzésekben az a jó, hogy:

  • a folyamatot a munkavállalók számára kényelmes ütemezés szerint lehet beállítani, míg a harmadik féltől származó programokhoz alkalmazkodni kell;
  • olyan témák kerülnek fókuszba, amelyekre a vállalatnak szüksége van, miközben a külsős tanfolyamok között nem mindig lehet pont a témába vágót találni;
  • pénzt takaríthatunk meg – a harmadik féltől származó tanfolyamok mindig drágábbak, mint a házon belüliek.

Külső vállalatok tanfolyamai

Ha egy vállalkozásnak nem kell nagyszámú alkalmazottat képeznie, a saját képzési rendszer létrehozása nem kifizetődő. Az eseti képzések pedig nem biztos, hogy meghozzák a kívánt eredményt.

Ilyenkor a munkáltató elküldheti az alkalmazottat külsős képzésre. Ez a lehetőség azért is jó, mert amellett, hogy a „tanuló” friss ismereteket szerezhet, a vállalat időt takaríthat meg.

Hol találhatok képzéseket a munkavállalóim számára?

A Laba Hungary oldalán különböző HR-képzések találhatók. Ez a platform különböző témákban szervez színvonalas online tanfolyamokat, ilyen módon a felhasználónak nem kell több oldalon keresgélnie és összehasonlítania őket.

Ez a cikk szponzorált tartalom, megrendelő: l-a-b-a.hu

Az auditált mérések szerint havonta átlagosan 12 millió alkalommal kattintják az olvasóink Like Company Kft hírportáljait. A támogatott cikkek egy hónapig címlapon vannak, így a partnereink reklámjait tényleg nagyon sokan látják, ezért hatásosak. Kattintson ide, ha Ön is kipróbálná ezt a népszerű hirdetési formát.