Lapinformációk szerint a Nyugati Pályaudvar tervezésére elnyert 1,1 milliárd forintos uniós támogatás sokszorosát veszítheti el a magyar állam az elakadt HÉV-projekten. Jelenleg úgy tűnik, nem lesz semmi a korábban beharangozott nagyívű fejlesztésekből.
289 milliárd forint értékű projekt
Az EU-s Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz felhasználásáról szóló magyar tervben 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepel az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
2026 augusztusa a záró dátum
Fontos információ, hogy az alap forrásai csak olyan projektekre használhatók fel, amelyek 2026 augusztusáig befejeződnek.
Hirdetés
Csodálatosan felújított lakás Újbudán, az Etele Plaza és az MOL Campus közelében, nem messze a Duna-parttól. Alkalmi ár: 68,5 MFt. Készpénzes vásárló esetén alkuképes az ár! A részletekért kattints az alábbi képre!
„Jelentős kihívás”
A Népszava úgy tudja, hogy már a helyreállítási tervben is „jelentős kihívásnak” tartották a közlekedési beruházások befejezését az uniós rendeletben előírt határidőre, ennek ellenére gyakorlatilag leállt a projekt.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Nyomtatott változatban először 1907-ben jelent meg a Budapest és Környéke újság. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Lázár a vidéket fejlesztené
Az új kormány felállása után a beruházások felügyelete Lázár Jánoshoz került, aki világossá tette, hogy az állami és uniós forrásokat vidéki projektekre költené.
Nem történik semmi
A szentendrei, a ráckevei, a gödöllői és a csepeli HÉV-vonalak fejlesztése ugyan kiemelt állami beruházás lett tavaly augusztusban, egy kormányhatározat is megjelent arról, hogy 830 millió forintot fordítanak a vágányok átépítésre. Ennek ellenére lényegében nem történik semmi. Az előzetes tervben már nevesítették a fővárosi projektet, így a pénz másra nem költhető.
Időigényes a járműbeszerzés
A járműbeszerzés különösen időigényes, hiszen egyedi tervezésű – elővárosi vasúti szerelvényként és metróként is üzemeltethető – kocsikat kell keríteni, amelyek beférnének a majdani Kálvin tér alatti alagútba.
Elnyúlik a gyártási idő
Korábban Vitézy Dávid, a fővárosi HÉV-fejlesztést elindító – azóta Lázár által felszámolt – Budapest Fejlesztési Központ (BFK) volt igazgatója a Népszavának azt mondta, hogy az autóiparban észlelhető ellátási problémák a vasúti járműgyártóknál is jelentkeznek, így a gyártási idő 5-6 évre nyúlt.
Nincs új pályázati kiírás
Ehhez képest 2021 tavaszán – állítólag orosz nyomásra – eredménytelennek nyilvánították a MÁV által kiírt HÉV-járműtendert és azóta se hirdettek újat. Ha az idén ki is írnák és eredményesen le is zárnák a pályázatot, az új szerelvények akkor se érnének ide 2028 előtt.
Rosszul járnak az agglomerációban élők
A BudaPestkörnyéke.hu írt arról, hogy összeegyeztethetetlen a közlekedésért felelős miniszter korábbi kijelentéseivel, ami a Nyugati pályaudvarral történik. A főpolgármester kabinetfőnöke, Balogh Samu szerint „ezzel rosszul járnak nemcsak a budapestiek, hanem azok az agglomerációban élő emberek, akik nap mint nap ingáznak a Nyugati pályaudvarra.” A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Kiemelt kép: illusztráció