A városaink az eddiginél is sokkal autóközpontúbbá tételét írja elő Lázár János új kormányrendelete, melyet most bocsátottak “társadalmi egyeztetésre” 7 nap alatt. A szakmai szervezetek már nyáron szóvá tették, hogy rossz és káros a tervezet, de persze a javaslataikból semmit nem vett figyelembe a szaktárca – írja Vitézy Dávid a közösségi oldalán.
Parkolókat építene a kormány
Az Orbán-kormány korábbi közlekedésért felelős államtitkára, Vitézy Dávid ismét nekiment Lázár János közlekedési miniszter újabb ötletének, mely szerint parkolókat kell építeni, szinte mindenhová. Korábban Vitézy többször hangoztatta, hogy Magyarországnak, de Budapestnek különösen csatlakoznia kellene ahhoz a nyugat-európai trendhez, amely az autózás helyett a közösségi közlekedést, főleg a kötöttpályás közlekedést helyezi előtérbe, mert az környezetbarátabb, gyorsabb és jobb. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Tudatosan csökkentik az autók számát a városokban
A nyugati nagyvárosok zömében tudatosan szorítják ki az autókat a belvárosokból: csökkentett forgalmú utcákkal, sétálóövezetekkel és egyre kevesebb és drágább parkolóval. Egyes országokban előírás, hogy az új építésű lakásokhoz nem építhető külön parkoló, ezzel is csökkenteni akarják a városi autók számát.
Parkolási minimumszabályok
Az Egyesült Államokból a huszadik század második felében hazánkban is meghonosított parkolási minimumszabályok a mai kor fenntarthatósági elvárásaival és célkitűzéseivel városias közegben nem összeegyeztethetők, a legutóbbi ismert kutatási eredmények alapján az egy főre jutó parkolóhely-kínálat 0,1-0,5 közötti növelése az autós módválasztás 30 százalékpontos növekedését okozza.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Londonban már tilos új parkolót építeni
“Világszerte ma már a szabályozás az ellenkező irányba megy, nem minimumokat írnak elő, hanem maximumokat. Londonban például kifejezetten maximumalapú szabályozás van hatályban immár közel egy évtizede, minden kerületközpontban és a teljes belvárosban 0-ban maximalizálva az építhető parkolók számát. De ha ennyire nem is vagyunk szigorúak, nyugodtan a piaci keresletre bízhatnánk a kérdést a kötelező minimumok előírása helyett.” – írja Vitézy a közösségi oldalán, majd így folytatja:
10 millióval drágább lakások
Ha Lázár János rendeletét kihirdetik, akkor nem lehet szociális bérlakást építeni lakásonként egy garázs nélkül, és ettől az eddigiekkel ellentétben az önkormányzatok sem térhetnek el. Még egy metróállomás mellett is kötelező lesz parkolót építeni a lakásokhoz, ezzel megdrágítják a lakásépítést akár 10 millió forinttal is, és azokkal is kifizettetik az autós életmód árát, akik nem autóznak.
Tilos kocsmát nyitni parkoló nélkül
Az Orbán-kormán új tervezete alapján nem lehet kocsmát sem nyitni parkoló nélkül, a fogyasztótér minden 10 négyzetmétere után kell parkoló, beleértve a kerthelyiség területét is – miközben tilos inni és vezetni. Mostantól hajléktalanszállóhoz is kell kötelező parkoló, minden 30 ágyanként egy, de idősek otthonát sem lehet létesíteni, 10 ágyanként kell egy parkoló. Ha valaki hotelt épít, két szobánként kell egy parkolóhelyet létesítenie, miközben a turisták túlnyomó többsége autó nélkül érkezik Magyarországra.
Több ezer parkolóhely
Egy új egyetemi épület esetén minden 20, míg egy bölcsöde vagy óvoda esetén minden 30 négyzetméterenként kell egy parkoló, kulturális intézményben 5 székenként – ezzel számos helyszínen ellehetetlenítve ilyen funkciók létesítését. Irodaház esetén minden 20 négyzetméterenként – tehát egy nagyobb irodaház esetén több ezer parkolóhelyre is szükség lehet még akkor is, ha jó tömegközlekedés mellé épül. Ezektől a szabályoktól a jövőben az önkormányzatok nem térhetnek el, csak Lázár János állami főépítészének külön engedélyével. Ehhez semmilyen szempontot nem rendel a jogszabály, annak ad majd engedélyt, akinek épp kedve van – teszi hozzá Vitézy.
Városok élhetőségét roncsoló
A volt közlekedés államtitkár szerint, ez csak néhány példa, de jól látható belőle, mennyire irreális, valójában a városaink élhetőségét roncsoló, a városi autózást ösztönző, a vibráló, belvárosias, élhető belvárosok létrejöttét ellehetetlenítő, viszont a lakhatási és a klímaválságot súlyosbító, retrográd javaslat ez.
Nem érdekli Lázárt
“A részletes szakmai véleményemet elküldtem Lázár Jánosnak – de sok reményem nincs, hisz a szakmai szervezetek, így a Magyar Urbanisztikai Társaság hasonló tartalmú véleményét két hónapja megkapta, és semmit nem vett figyelmebe belőle az Építési és Közlekedési Minisztérium.” – írja bejegyzésében Vitézy Dávid. A Budapest és Környéke hírportál legfrissebb híreit ide kattintva éred el! A Facebookon már 252 ezernél is többen követnek minket.
Kiemelt kép: Vitézy Dávid és Lázár János, a fotó Adobe IA mesterséges intelligencia felhasználásával készült