Halálos balesetek, szerencsétlenségek és rengeteg közlekedési probléma. A Budapest Környéke című újság 1907-ben számos olyan eseményről, ügyről írt, amelyet akár ma is leírhatnánk. Gondok vannak a szentendrei HÉV elődjével, a vicinálissal, nem megfelelő a tömegközlekedés menetrendje, szélhámost kapcsoltak le, súlyos baleset történt egy gyári munkással.

Leszakadt a munkás lába

Szerencsétlenség történt a tölténygyárban – írta a Budapest Környéke 1907. április 7-én. A Weisz Manfréd-féle üzemben Csepelen szerencsétlenül járt egy öt gyerekes családapa. Princz Jakab lábát elkapta a gép és mire kiszabadították borzasztó helyzetéből, sérülései már olyan súlyosak voltak, hogy a gyors orvosi segítség ellenére meghalt. Ide kapcsolódik: Meghalt a Samsung gödi gyárában balesetet szenvedett munkás, egyre több a baleset ebben a veszélyes üzemben

Gyászmenet

A csepeli munkás temetése Soroksáron volt. Az elhunytat a gyár küldöttségén kívül számos ismerőse és rokona kísérte utolsó útjára. A tölténygyár önkéntes tűzoltóinak zenéje kölcsönzött diszt az egyszerű tisztességes munkásember gyászmenetének – írta a Budapest Környéke 1907-ben. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Tanúbiznisz

Egy szélhámosnőt is lekapcsoltak abban az évben. Benedek Andorné üzletszerűen foglalkozott hamis tanúk szerzésével. Évekig jól ment a biznisz, a belvárosi urak jól fizettek az asszonynak, aztán lebukott. „Végre utolérte a nemezis.” – írta elődlapunk.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Támadás a vonat ellen

Támadás történt a vasút ellen. 1907 április 2-án a Közvágóhídról 7:40-kor induló vonatot Szigetcsépnél kövekkel úgy megdobálták, hogy betörtek az ablakok. Az utasok annyira megriadtak, hogy leállították a vonatot. „A csendőrség erélyesen nyomoz a tettesek után” – írta a Budapest Környéke.

Monarchia és a Ford T-modell

Ebben az évben, 1907-ben Magyarország az Osztrák-Magyar Monarchia része volt, az országot I. Ferenc József, irányította. Nem volt túl jó kedve, hiszen szeretett felesége Sissi ekkor már 9 éve meghalt, a monarchia pedig roskadozott. A világ másik felén közben a magyar származású Galamb József Amerikában megtervezte a híres Ford T-modellt, amely forradalmasította az autógyártást és amelyből az 1907 utáni két évtizedben több mint 15 millió darabot adtak el.

Veszett kutyák

Soroksáron mindeközben veszett kutyák miatt rettegtek az emberek, a helyi állatorvos 40 napos ebzárlatot rendelet el. „A tilalom ellen vétők, szigorúan meg lesznek büntetve. A járási pecér hetenkint kétszer fogja összefogdosni a kutyákat, melyeket az utcán szájkosár nélkül talál”. – írta a Budapest Környéke című lap.

Nem ideális

A közlekedés már 114 évvel ezelőtt is problémás volt. „Budapest környékének helyiérdekű vasúti közlekedését, legnagyobbrészt a Budapesti Helyiérdekű Vasút Részvénytársaság bonyolítja le, sajnos nem ideálisan” – írta a Budapest Környéke 1907-ben.

Kisszerű fővárosi vezetés

Arról is írnak, hogy már évek óta napirenden van a helyiérdekű vasútvonalak villamosítása. „Anketeznek, tanácskoznak, de az eredmény úgyszolván semmi. A főváros kisszerűsége lehetetlenné teszi, hogy új irányt vegyen a környék fejlődése” – panaszkodnak a Budapest környéke hasábjain arról, hogy a főváros akkori vezetését nem érdekelte az agglomerációs közlekedés fejlesztése.

Kiakadtak a budaiak

A szentenderi HÉV elődjével a vicinálissal is problémák voltak. „Igazuk van a budaiaknak, hogy tiltakoznak a vicinális füstje ellen, de ennek nem az az orvossága, hogy a fővárosba be ne eresszék” hanem szorítsa a főváros az üzemeltetőt arra, hogy mielőbb villamosítsa a vonalat.

Járatritkítás

Arról is beszámolnak a Budapest Környéke című újságban, hogy a vasutat megbírságolta a székesfőváros tanácsa, mert a közvágóhídi forgalmat „önkényesen és menetrend ellenesen redukálta” vagyis járatritkítást végzett.

Megbízhatatlan magániskola

De nem csak a közlekedésre figyelt oda a székesfőváros vezetése, hanem a magániskolákra is. Az egyik soroksári elemi magániskolát például azért büntették meg, mert az oktatás rendszertelen és megbízhatatlan volt. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

A Budapest Környéke lapot 1907-ben alapították. Több lapszám fellelhető az Országos Széchényi Könyvtár archívumában. A történelmi visszatekintést jövő hétvégén is folytatjuk.

Kiemelt kép forrása: Fortepan.hu/BPK-grafika