Az M0-ás budai szakaszának ügyét a 2. kerület vetette le a napirendről – mondta az egyre harciasabb budakeszi polgármester. Az államtitkár közben szerdán elkottyintotta: vizsgálják a távoli gyűrű lehetőségét. Az észak-pesti és észak-budai agglomerációban élőknek egy darabig még marad a fővároson át vezető út a Balaton felé, kérdés, hogy az ukrán kamionok kinek a kertjének a végén dübörögnek majd Európa felé.
„Minden épeszű szakmai megfontolás szerint egy Budapest méretű város körül teljes autópálya-gyűrűt érdemes építeni. Az északi szektor tervei rendelkezésre állnak, azzal nincs is különösebb gond. A még hiányzó szakasz azonban sűrűn lakott övezeteket és természetvédelmi körzeteket érint, ezért itt fokozott körültekintéssel kell eljárnunk” – mondta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerdán a Magyar Nemzetnek.
Ahogy azt nemrég megírtuk itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon, újra fellobban az M0-ás budai szakaszát akarók tüze. A körgyűrű zárásának ügyében ugyanis az elmúlt egy évben nagy volt a csend.
Legutóbb Vácon dobták be: nagyon kellene az útvonal, mert nevetségesnek tartják, hogy amíg a főváros a dugódíj bevezetését tervezi, addig az észak-pesti agglomerációban élőknek át kell vergődniük a fővároson, ha a Balatonra mennek.
A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!
Bekeményít a polgármester
Az M0-ás hiányzó budai szakaszának ügyében meglepően harcias hangnemre váltott mostanában Budakeszi polgármestere, Győri Ottilia is. Néhány nappal ezelőtt Karácsony Gergely főpolgármester részvételével, Budaörsön konferenciát rendeztek a nyugat-budai agglomeráció közlekedési problémáiról. Itt a Budakeszi polgármester azt mondta, hogy az M0-ás budai szakaszát szerinte a 2. kerület vetette le a napirendről.
A budakeszi polgármesterről épp tegnap írtuk meg, hogy azt nyilatkozta: beleáll az M0-ás és a Budakeszi dugókat érintő vitákba, mert így nem mehet tovább, a budakesziek életminősége a tét. Jelentős stratégiaváltás ez, hiszen korábban az alpolgármestere szólalt meg közlekedésfejlesztési kérdésekben.
Kiborultak a 2. kerületiek
Egy évvel ezelőtt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportál is ott volt a 2. kerületben a Klebesberg-Kultúrkúriában megrendezett lakossági fórumon. Nagyon sokan szó szerint kiborultak az M0-ás Budai-hegységen átvezető szakaszának építésétől. Az adyligetiek és a 2. kerület hivatali képviselői ahol csak tudták fúrták a projektet.
A vehemenciájuk érthető, hiszen a kertjük mellett építettek volna alagútszellőzőket, autópálya lehajtót. Elmondták azt is: egyáltalán nem szeretnék, ha a Hűvösvölgyi út autópálya bevezető lenne.
A 2. kerület befeszül
Ha egy évvel ezelőtt a 2. kerületi azóta lecserélt fideszes vezetése befeszült, kizárt, hogy a kerület új, ellenzéki polgármestere, a környezetvédelemmel is kampányoló Őrsi Gergely belemenne abba, hogy a Hűvösvölgyi utat szinte közvetlenül rácsatlakoztassák az M0-ásra.
Ezért is fogalmazhatott Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára a szerdai interjújában így: „A megfontolásra érdemes alternatívák közé tartozik a távolabbi zárás, az M100-as és az új, településeket elkerülő M10-es összekötésével létrejövő hosszabb kerülőút is. Bárhol is építkezünk végül, a környéken élők nyugalma forgalomtechnikai megoldásokkal is megvédhető, például a teherautók kitiltásával a településekről, egyes útszakaszokról. A fővároshoz közeli autópálya-szakaszok tehermentesítésén is gondolkodunk” – mondta az államtitkár.
A térség országgyűlési képviselője Csenger-Zalán Zsolt eddig nem exponálta magát az M0-ás budai szakaszának ügyében. Eddig csak annyit mondott nyilvánosan, hogy szükség van rá, de hogy hol épüljön meg, azt nem említette.
Merre dübörögnek majd a kamionok?
Budakeszinek nem jó hír, ha az M100-as útból lesz M0-ás elkerülő, mert az Bicskénél csatlakozna az M1-eshez, vagyis az átmenőforgalmat nem vinné el tőlük, de az M100-as kapcsán más problémák is felmerülnek. A Pilis-hegység településeinek tiltakozásáról korábban többször is írtunk itt a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálon.
A Pilis településeinek lakói, bár nagyon szeretnének az M10-es gyorsforgalmit a jelenlegi túlterhelt 10-es út mellé, azonban, ha rádöbbennek, hogy fél Ukrajna a kertjeik végében dönget majd hazafelé, lehet, újra gondolják az M10-es ügyét.
És akkor jöttek a környezetvédők
Amennyiben az M0-ást a Budai-hegyektől távolabb építik meg, Budakeszi még mindig lobbizhat egy elkerülőútért. Ez persze szintén nem lesz könnyű menet, mert nem kevés fát kellene beáldozni érte, ez pedig jó eséllyel eléri majd a környezetvédő szervezetek ingerküszöbét.
Inkább félgyűrű, de az jó nagy legyen
Az államtitkár szerint az M1-esről már Komáromnál le lehetne hozni a nemzetközi tranzit egy részét, hogy aztán részben a meglévő főutak négysávossá bővítésével, részben új sztrádaszakasz építésével Székesfehérvár és Dunaújváros térségén át egyenesen Kecskemétig, az M5-ösig vezessék el a kamionokat. Így Budapestet és a közbeeső települések mindegyikét elkerülő, ha úgy tetszik, távoli félkörgyűrű jönne létre a kelet–nyugati irányú forgalomnak az államtitkár szerint.
Az M0-ás hiányzó szakaszának ügyében várhatóan felpörögnek majd az események. A dolgok jelenlegi állása szerint az M0-ás leendő M100-as úttal történő bezárása, az M10-es megépítése és egy Budakeszit elkerülő út, valamint a Budakeszi út buszsávosítása tűnik reálisnak a jelenlegi erőviszonyok alapján, de ne feledjük: két év múlva országgyűlési választások lesznek.
Az M0-ás építésével kapcsolatos összes hírt ide kattintva olvashatod el, de a portálunk láblécéből is bármikor eléred.
Kiemelt kép: Elképzelt táblák az M0-áson – BPK illusztráció