Az első nap tapasztalatai alapján jól működik az új ügyeleti rendszer Győr-Moson-Sopron vármegyében és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében is – legalábbis ezt közölte Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője csütörtökön.
Hajdú-Bihar után
A szóvivő emlékeztetett arra, hogy az ügyeleti alapellátást Hajdú-Bihar vármegye után 2023. március 1-től Győr-Moson-Sopron vármegyében és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében is az új, egységes rendszer biztosítja a betegeknek. Az első napon a két vármegye 21 telephelyén 16 óra és 22 óra között – vagyis a háziorvosi ügyeleti időszakban – 139 beteget láttak el, ami átlagosan helyenként és óránként 1 ellátást jelentett – közölte. Hozzátette: éjszaka (22 és 8 óra között) a sürgősségi ügyeletek 25 betegellátást végeztek, telephelyekre bontva átlagosan 2,77 eset volt a 10 óra alatt. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Részletes adatok
Győrfi Pál a részletes adatokat ismertetve arról is beszámolt, hogy Győr-Moson-Sopron vármegyében 51 ellátási esemény volt az első napon, ezek közül 7 beteget láttak el a 22 óra utáni időszakban. Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében 113 ellátási esemény volt – folytatta a szóvivő, megjegyezve: 16 és 22 óra között 95 beteget láttak el a vármegyében, 22 óra után pedig 18-at. A tájékoztatás szerint Hajdú-Bihar vármegyében 57 ellátási esemény volt, amelyek közül 10 beteg ellátása történt az éjszakai idősávban. A közleményben a szóvivő kitért arra is, hogy a három vármegyében több mint 470 telefonhívás érkezett a 1830-as ügyeleti számra az elmúlt 24 órában.
Egységes ügyeleti ellátás
Amint arról korábban a BudapestKörnyéke.hu is beszámolt egységesítették az ügyeleti ellátást, a jövőben pedig a tünetek alapján fognak dönteni arról, hogy szükség van-e azonnali ellátásra. Az új rendszer jelenleg három megyében működik.
Ezt a számot kell hívni
A 1830-as központi telefonszámot kell hívni azoknak, akik háziorvosuk rendelési idején túl orvosi ellátást igényelnének. Ez lesz a központi ügyeleti ellátás telefonszáma.
El kell mondani a tüneteket
A telefonban a betegnek ismertetnie kell a tüneteit. Ezt követően a vármegyei mentésirányítás fog döntést hozni, hogy szükséges-e azonnali ellátásban részesíteni a panaszost vagy sem.
Ezek a lehetséges opciók
Takács Péter, a Belügyminisztérium egészségügyért felelős államtitkára a Kossuth rádió egyik műsorában korábban ismertette a lehetőségeket. A tünetek alapján elképzelhető, hogy a betegnek felkínálják hogy várja meg a másnapi háziorvosi ellátást. Amennyiben ellátásra szorul, akkor vagy be kell fáradnia a központi háziorvosi ügyeletre, vagy pedig rögvest mentőt küldenek hozzá.
Ezért alakították át az ellátást
Az eddigi rendszerben a betegek számára nem volt könnyű az eligazodás. A szolgáltatás színvonalával kapcsolatban is voltak eltérések, ezért a változtatás mellett döntöttek. Az ellátás egységesítését követően központi telefonszámon keresztül történik minden. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.
Ez is érdekelhet:
Kiemelt kép: Illusztráció