Budapest a világ egyik legnépszerűbb fővárosa, a minap az egyik nagy nemzetközi utazási oldal a 11. kerületet a világ top legjobb városrészei közé választotta. A fővárosi turizmus segítése, a programkínálat bővítése és a budapesti-érzés elősegítése mellett számos dolog múlik a Budapest Brand Nonprofit Zrt. munkáján. Mennyibe kerül a forralt bor az idei karácsonyi várásban? Milyen programok lesznek a kerületekben? Mitől lesz még jobb hely Budapest és miért akarnak idejönni a turisták? Faix Csabának, a Budapest Brand Nonprofit Zrt. vezérigazgatójának nagyon határozott elképzelése van arról, hogyan lehet Budapest igazi világváros, vele beszélgettünk.

Ha Európára tekintesz, melyik városokban látsz olyan dolgot, amelyet szeretnél itt Budapesten is megvalósítani?

Bécs, Berlin de leginkább Berlin, ami közel áll ahhoz a világhoz, amit mi akarunk. Annyi minden történik Budapesten, hogy szükség van arra, hogy ezeket az eseményeket egy narratívába helyezzék. Mi a Budapest Brandnél erre vállalkoztunk. Összekötjük azokat a szereplőket, akik dolgoznak, vagy dolgoznának valamilyen eseményen és segítünk nekik, leginkább abban, hogy láthatóságot kapjanak. Berlinben a pandémia idején létrejött az úgynevezett Draussenstadt kezdeményezés, amelynek az a lényege, hogy segítik a kisebb művészeti vagy egyéb közösségeket eggyel magasabb szintre lépni. Én nagyon hasonlóan képzelem el azt, amit nekünk itt Budapesten csinálnunk kell. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Ez a gyakorlatban mit jelent?

Az idei Budapesti Őszi Fesztivált már úgy valósítottuk meg, hogy együttműködtünk négy kerülettel és az Eszterházy Alapítvánnyal. Azt kérdeztük a kerületektől, hogy vannak-e olyan helyek, programok, közösségek, amelyekkel be tudnak lépni ebbe a fesztiválba és társszervezőként segíteni a megvalósításban.

Mind a 23 kerületet bevontátok?

Egyelőre négy kerületre volt kapacitásunk, az 1., 2. 8. és a 11. kerület, de a célunk az, hogy jövőre minden kerületben jelen legyen a Budapesti Őszi Fesztivál.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Bécset is említetted példaként, miért?

A bécsi turisztikai ököszisztéma nagyon tanulságos és példaértékű számunkra. Ők a turizmust nem önállóan kezelik, hanem megpróbálják azt a város működő gazdaságába injektálni.

Ezt hogyan vetítenéd le Budapestre?

Itt ülünk most a bulinegyedben egy étteremben. Itt a bevétel jelentős részét a turizmus adja, jótevője a környéknek, miközben rengeteg gondot is okoz. A budapesti turizmusból eközben például a 18. kerületben, de még a 3. kerületben sem érezni szinte semmit, mert nagyon egy helyre koncentrálódik. A bécsi modell lényege, hogy a turizmust megpróbálja a városban szétteríteni.

Hogyan vennétek rá a turistákat, hogy kimenjenek a külső kerületekbe is?

Ha 2023-ra már mind a 23 kerület részt vesz majd a Budapesti Őszi Fesztivál programjában, akkor ott létrejön valami, ami miatt izgalmasabb lesz az a negyed, és jobban lesz látható. Ekkor egy ide érkező turista, azt mondja, hogy oké, megnézem a Halászbástyát, a Hősök terét az úgymond kötelező látnivalókat, de utána kimegyek Budafokra, Óbudára. Ott is lesznek olyan programok, látnivalók, amiért érdemes kimennie egy vendégnek a belvárosból. Ezzel meghosszabbítja az itt tartózkodását, mégis többet költ, mert több vendégéjszakát tölt itt, vagyis úgy lehet növelni a turisztikai bevételeket, hogy nem terheljük több turistával a várost.

Kinek szól a Budapest Brand? Az itt élőknek, a turistáknak, vagy az agglomerációból bejáróknak?

Nekünk a budapestiek az elsők, de mindenkinek, aki éppen Budapesten van. Legyen az egy háromórás ügyintézés vagy egy hosszú hétvége. Teljesen mindegy, hogy átmenetileg van itt valaki, vagy hosszabb ideig, akár egy életen át. Mi annak akarunk programot csinálni, aki Budapesten van.

A bulinegyeddel mi lesz szerinted, megmarad?

Nagyon szeretném elkerülni azt a konfliktushelyzetet, ami itt a bulinegyedben történt. Nem csak azért, mert az itt élők vannak az első helyen, hanem azért is, mert ha az itt lakók nem örülnek annak, hogy a turisták idejönnek, akkor előbb-utóbb a vendégek nem fogják itt jólérezni magukat, mert romlik a szolgáltatások színvonala, mert másként néznek rájuk, mert nem kedvesen szólnak hozzájuk és legközelebb inkább elmennek Prágába.

Ti fővárosi intézmény vagytok, milyen a kapcsolatotok a kormány turisztikai ügynökségével?

Sokan azt gondolják, hogy van valamilyen szembenállás, de mi beszélőviszonyban vagyunk egymással. Együtt dolgozunk a Budapesti Kongresszusi Irodán, mert közös célunk, hogy Budapestre több rendezvény jöjjön el.

Ugyanilyen könnyen megy az együttműködés a jobboldali vezetésű kerületekkel is?

Alapvetően igen. Persze ha politikai céllal mennénk hozzájuk lehet, hogy ez nem így működne. A Vörösmarthy téren vagy a Bazilika előtt a Karácsonyi vásár is egy ilyen közös program, együtt dolgozunk a kerülettel, pedig ott is kormánypárti a vezetés.

Milyen meglepetéssel készültök az idei karácsonyi vásáron?

Szeretnénk közelebb vinni az emberekhez. A Vörösmarthy térrel kapcsolatban kialakult egy olyan nem alaptalan népítélet, hogy drága, miközben hat éve ugyanannyiba kerül a forraltbor.

Idén mennyibe kerül majd?

300 forint lesz egy deci, mert nem akarjuk ezt tovább emelni. Amikor kiírtuk a vendéglátós pályázatot, előírtuk, hogy létre kell hozni családi menüt és ajánlani kell minden vendéglátósnak 1500 forintért is egytálételt a látogatóknak. Így mindenki biztos lehet abban, hogy normális áron fog kapni forraltbort és jó minőségű ételt ehet megfizethető áron.

Említetted, hogy nektek Budapest lakói a legfontosabbak. Mi a helyzet azokkal a friss fővárosiakkal, akik nemrég költöztek ide, de még nem volt idejük meggyökeresedni?

Mi a Budapest Brandnél azt szeretnénk, hogy a budapestiek ne csak lakják, hanem éljék is a várost. Ez a lényege a 15 perces város koncepciónak. Ha van valami, könnyen elérhető a közeledben, akkor nem csak alvóhelyként tekintesz a városrészedre, hanem oda mész bevásárolni, ott intézed az ügyeidet, ott ismered meg a hentest, a kávézókat, az embereket. Eleinte lehet, hogy csak látásból, de a közösségi élmények révén személyesen is. Mi abban tudunk segíteni, hogy a kerületekben is legyenek programok, események, amelyek összehozzák az embereket, mert Budapestet az itt élő emberek tették és teszik élhető, otthonos, mások számára pedig vonzó várossá. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Az interjút Jana Gabriella és Pálmai L. Ákos készítette, ha kíváncsi vagy rájuk, kattints ide.

Kiemelt kép: Faix Csaba – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu