Három év alatt majdnem a duplájára nőtt a közúti veszélyeztetések száma. Több szakértő szerint emiatt pszichológiai vizsgálathoz kellene kötni a jogosítványszerzést.

Szándékos bűncselekmények

2020-ban 167, míg 2022-ben ennek már majdnem a dupláját, 293 közúti veszélyeztetés bűncselekményt regisztráltak Magyarországon – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság. Sógor Zsolt közlekedési szakjogász szerint bizonyos esetekben szándékos bűncselekményekről van szó. Az ügyvéd az InfoRádiónak elmondta, hogy a hatóságok rendkívüli alkalmassági vizsgálatot rendelhetnek el a közveszélyes sofőrökkel szemben, és akár örökre eltilthatják a vezetéstől az illetőt. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Sok az agresszív sofőr

„Vannak olyan agresszív emberek, akiknél az ilyen tulajdonságaik csak a járművezetés során jönnek elő. Ők aztán büntetőfékeznek, ráhúzzák a másikra a kormányt, és egyéb hasonló dolgokat művelnek. Ezekben az esetekben, ha kiderül, hogy valaki nem alkalmas a járművezetésére, akkor eltiltják” – mondta Sógor Zsolt.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Dolgoznak a KRESZ-módosításán

Hoffmann Csaba, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete alelnöke korábban arról beszélt, hogy közös munkacsoportot hoznak létre a Közlekedési Minisztériummal a KRESZ felülvizsgálatáról.

Sokakat nem engednének forgalomba

Az alelnök szerint ki kellene szűrni bizonyos „narcisztikus alakokat”, akiket nem szabadna forgalomba engedni. Hozzátette, hogy egy pszichológus képes lenne olyan viselkedési normákat leírni a KRESZ-szabályokban, amiket felhasználva tanítani tudnák, hogyan nem szabad viselkedni a forgalomban.

Mások felett állók

„Rengeteg autóvezető van, aki dugóban ül, és biztos vagyok benne, hogy a dugóban álló autós mellett három-öt perc múlva megjelenik a leállósávban egy nagy teljesítmény autó, amely aztán elszáguld a sor mellett. Aki ezt vezeti, mindenki felett állónak érzi magát. Egy nárcisztikus alkat”.

Nagy a baj az agresszív sofőrökkel

„Nem szabadna az ilyet beengedni a forgalomba. A pszichológusok ezt meg tudnák szűrni” – mondta Hoffmann Csaba, aki szerint a balesetek legnagyobb százalékát nem is az ittas vezetők okozzák, hanem ezek a „ferde személyiségű emberek” – írja az Index.

Még többen szerezhetnek jogosítványt

Ahogy írtunk róla, a jelenleginél sokkal bőkezűbben támogatná a fiatalok jogosítványszerzését a kormány honlapjára felkerült, társadalmi vitára bocsátott törvényjavaslat, amivel gyakorlatilag teljesen ingyenessé tennék a jogsiszerzést. Ezzel, az állami szakképző intézményekben tanulókra és a középiskolákban tanulókra egyaránt vonatkozó ponttal egészítené ki a kormány a szakképzési és a köznevelési törvényt: „az állam ingyenesen biztosítja a B kategóriás közúti járművezetői engedély megszerzéséhez a közlekedési alapismeretek és a gyakorlati vizsga letételéhez szükséges ismeretek elsajátítását”.

Vezetésért nem kell fizetni

A jogszabály szövege alapján az állami támogatás érintené a KRESZ-vizsgáig vezető elméleti oktatást („a közlekedési alapismeretek” elsajátítását) és „a gyakorlati vizsga letételéhez szükséges ismeretek” megszerzését is – írja a hvg.

A pluszórákért külön kell fizetni

Ez azt jelenti, hogy a pár ezer forintos vizsgadíjakat leszámítva a teljes képzés költségét az állam fizetné, az esetleges vizsga előtti plusz órákat azonban nem.

Eddig is volt támogatás

Eddig a 20 év alattiak „B” kategóriás jogosítványszerzéséhez csak minimális összeggel járult hozzá az állam, a bemutatott számlák alapján csak a sikeres KRESZ-tanfolyam és vizsga díjára lehetett legfeljebb 25 ezer forintot visszaigényelni. Ez nem igazán nagy segítség, mivel a gyakorlati órák sokkal többe kerülnek. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció