Három év alatt majdnem a duplájára nőtt a közúti veszélyeztetések száma. Több szakértő szerint emiatt pszichológiai vizsgálathoz kellene kötni a jogosítványszerzést.

Szándékos bűncselekmények

2020-ban 167, míg 2022-ben ennek már majdnem a dupláját, 293 közúti veszélyeztetés bűncselekményt regisztráltak Magyarországon – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság. Sógor Zsolt közlekedési szakjogász szerint bizonyos esetekben szándékos bűncselekményekről van szó. Az ügyvéd az InfoRádiónak elmondta, hogy a hatóságok rendkívüli alkalmassági vizsgálatot rendelhetnek el a közveszélyes sofőrökkel szemben, és akár örökre eltilthatják a vezetéstől az illetőt. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Sok az agresszív sofőr

„Vannak olyan agresszív emberek, akiknél az ilyen tulajdonságaik csak a járművezetés során jönnek elő. Ők aztán büntetőfékeznek, ráhúzzák a másikra a kormányt, és egyéb hasonló dolgokat művelnek. Ezekben az esetekben, ha kiderül, hogy valaki nem alkalmas a járművezetésére, akkor eltiltják” – mondta Sógor Zsolt.

Dolgoznak a KRESZ-módosításán

Hoffmann Csaba, az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete alelnöke korábban arról beszélt, hogy közös munkacsoportot hoznak létre a Közlekedési Minisztériummal a KRESZ felülvizsgálatáról.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Sokakat nem engednének forgalomba

Az alelnök szerint ki kellene szűrni bizonyos „narcisztikus alakokat”, akiket nem szabadna forgalomba engedni. Hozzátette, hogy egy pszichológus képes lenne olyan viselkedési normákat leírni a KRESZ-szabályokban, amiket felhasználva tanítani tudnák, hogyan nem szabad viselkedni a forgalomban.

Mások felett állók

„Rengeteg autóvezető van, aki dugóban ül, és biztos vagyok benne, hogy a dugóban álló autós mellett három-öt perc múlva megjelenik a leállósávban egy nagy teljesítmény autó, amely aztán elszáguld a sor mellett. Aki ezt vezeti, mindenki felett állónak érzi magát. Egy nárcisztikus alkat”.

Nagy a baj az agresszív sofőrökkel

„Nem szabadna az ilyet beengedni a forgalomba. A pszichológusok ezt meg tudnák szűrni” – mondta Hoffmann Csaba, aki szerint a balesetek legnagyobb százalékát nem is az ittas vezetők okozzák, hanem ezek a „ferde személyiségű emberek” – írja az Index.

Még többen szerezhetnek jogosítványt

Ahogy írtunk róla, a jelenleginél sokkal bőkezűbben támogatná a fiatalok jogosítványszerzését a kormány honlapjára felkerült, társadalmi vitára bocsátott törvényjavaslat, amivel gyakorlatilag teljesen ingyenessé tennék a jogsiszerzést. Ezzel, az állami szakképző intézményekben tanulókra és a középiskolákban tanulókra egyaránt vonatkozó ponttal egészítené ki a kormány a szakképzési és a köznevelési törvényt: „az állam ingyenesen biztosítja a B kategóriás közúti járművezetői engedély megszerzéséhez a közlekedési alapismeretek és a gyakorlati vizsga letételéhez szükséges ismeretek elsajátítását”.

Vezetésért nem kell fizetni

A jogszabály szövege alapján az állami támogatás érintené a KRESZ-vizsgáig vezető elméleti oktatást („a közlekedési alapismeretek” elsajátítását) és „a gyakorlati vizsga letételéhez szükséges ismeretek” megszerzését is – írja a hvg.

A pluszórákért külön kell fizetni

Ez azt jelenti, hogy a pár ezer forintos vizsgadíjakat leszámítva a teljes képzés költségét az állam fizetné, az esetleges vizsga előtti plusz órákat azonban nem.

Eddig is volt támogatás

Eddig a 20 év alattiak „B” kategóriás jogosítványszerzéséhez csak minimális összeggel járult hozzá az állam, a bemutatott számlák alapján csak a sikeres KRESZ-tanfolyam és vizsga díjára lehetett legfeljebb 25 ezer forintot visszaigényelni. Ez nem igazán nagy segítség, mivel a gyakorlati órák sokkal többe kerülnek. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: illusztráció