Az elektromos rollert használók több mint negyede ittasan, több mint fele pedig éjszaka sérül meg – derül ki a baleseti intézet friss adataiból. Egyre több ember mindennapi közlekedési eszközéről van szó, szabályok helyett azonban egyelőre a szokások irányítják őket.

Esnek a rolleresek

Látványosan szaporodnak az elektromos rollert használókat érő közlekedési balesetek a traumatológusok tapasztalata szerint. Gyakori az arc-, a kulcscsont-, a boka-, a kéztörés, de volt már gerinc-törött áldozat is. A nemzetközi tapasztalatok szerint az ezeket okozó balesetek többsége esés miatt van, és mintegy ötödének ütközés van a hátterében. Az előbbihez gyakran elegendő egy útpadka, vagy az úttest kipúposodása, az utóbbiaknál általában a figyelmetlenség okozza a bajt. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kutatták a rolleres baleseteket

A Manninger Jenő Baleseti Központ szakmai munkacsoportja tavaly márciustól októberig gyűjtötte, hogy hány páciens érkezett a sürgősségi ügyeletükre kerékpár-, roller, illetve elektromos roller baleset után – írja a Népszava. Júniusban írtunk egy ilyen esetről, akkor videó is készült arról, hogy egy elektromos rolleres hatalmasat esett a Nagykörúton, és csaknem átment rajta egy autó. A videó ide kattintva tekinthető meg.

A rolleresek 27 százaléka ittas volt

Vizsgálatuk bő hat hónapja alatt az említett kétkerekű eszközökkel mintegy 1553-an szenvedtek balesetet. A legtöbb sérült (1115) kerékpározott, 296-an e-rollereztek és 142-en mechanikus rollert hajtottak. Azaz minden ötödik sérült e-rolleres volt. Érdekessége a kutatás eredményeinek, hogy míg a kerékpáros sérülteknek csak a négy százaléka, a rolleresek 6 százaléka, addig az elektromos rolleresek 27 százaléka, azaz több mint negyede volt ittas.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol! A legfrissebb cikkeinket ide kattintva éred el!

Éjszaka jön a baj

Az is érdekes, hogy az e-rolleresek több mint fele az éjszakai órákban szenvedett balesetet. Vagyis valószínűleg bulieszközként is használják az emberek az e-rollert. Ez a jármű akár 25-30 kilométeres sebességgel is haladhat, miközben a vezetőjének semmiféle fizikai védelme nincs.

Menő a roller

Az elektromos roller újdonság, menő dolog, ezért természetes, hogy kiemelt hír lesz az ilyen balesetekből. Valójában viszont nem történik több rolleres baleset, mint kerékpáros – mondta a Jövő Mobilitása Egyesület elnöke. Pukler Gábor arra reagált, hogy az utóbbi időben megszaporodtak az e-rolleres balesetekről szóló híradások.

Nincs szabályozás

A legtöbb e-roller-boommal érintett országhoz hasonlóan Magyarország is le van maradva a KRESZ módosításával, amelyet az e-rollerek terjedése igencsak indokolna. A jogszabályok jelenleg nem is ismerik az elektromos roller fogalmát.

Nem kell védőfelszerelés

Pukler Gábor azt mondja, ha ma valaki vesz egy akár 50-60 kilométer per órás sebességre is képes e-rollert, annak semmilyen kötelezettsége nincs sem a védőfelszerelésre, sem a felelősség-biztosításra, sem pedig a közlekedési jártasságra.

Segédmotor kerékpár

Pintér Sándor belügyminiszter még 2019-ben azt mondta, hogy „az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni”. Ez alapján tehát jogosítvány, bukósisak, 14. betöltött életév szükséges az e-roller vezetéséhez, amelyet ráadásul nem is szabadna kerékpársávban használni – járdán meg pláne nem – , illetve utast is tilos szállítani rajta.

Szokásjog a KRESZ helyett

A JME elnöke úgy fogalmazott, hogy „szokások alapján használjuk“ az e-rollereket, olyanok is, akiknek nincs jogosítványuk, azt a pár alapszabályt pedig a szüleiktől vagy a környezetüktől „lesik el“. Úgy látja, hogy kívánatos lenne egy kötelező alapfokú KRESZ-oktatás mindenkinek, akár már általános iskolában, hiszen sok gyerek is használja ezeket a járműveket, pedig még jogosítványuk sem lehet.

Vagy ez vagy az

A Technológiai és Ipari Minisztériumtól azt írták, hogy amíg elkészül a szabályozás„a kérdéses eszközökre típusuktól függően a kerékpárok vagy a segédmotoros kerékpárok közlekedési szabályai alkalmazhatók”. De hogy mikor melyik és ez mitől függ, azt nem részletezték.

Sok helyen szigorítanak

Ahogy a Budapestkörnyéke.hu hírportálon beszámoltunk róla, vannak önkormányzatok, amelyek viszont nem várnak arra, hogy a kormány kitalálja, mi is az e-roller; saját hatáskörben próbálják valamilyen mederbe terelni főleg a bérelhető eszközök használatát. Az első kerület például úgy, ahogy van, betiltotta a bérrollerek használatát. Az V. kerület korábban szintén betiltotta az e-rollereket, idén azonban megállapodott az egyik szolgáltatóval, hogy bizonyos szabályok betartásával működhetnek a kerületben. Ezek szerint a Belvárosban csak 18 év felettiek bérelhetik ki az egyedi azonosítóval ellátott gépeket, amelyek a sétálóövezetekben automatikusan leállnak. A BudaPestkörnyéke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: e-rollerek Budapesten