Mivel érdemes közlekedni az agglomerációból a fővárosba, autóval vagy inkább tömegközlekedéssel? A legnépesebb Budapest környéki városok: Érd, Szigetszentmiklós és Szentendre összehasonlításából kiderül a szomorú valóság.

Hirdetésszervező kollégákat keresünk! Otthonról is végezhető munka, magas jutalékkal, melyet azonnal utalunk. Fizetjük a telefonszámlád és a járulékaidat. Legyél te is a munkatársunk, a részletekért kattints ide!

Érd

„1990-ben a statisztikai hivatal adatai szerint Budapesten 2 millió ember élt, most nem éri el az 1 millió 700 ezer embert a főváros lakossága. Ez a 300 ezer ember kiköltözött az agglomerációba, mégpedig azért, mert egy kertes házban élni, főleg gyerekekkel, mindig jobb, mint a legdivatosabb belvárosi lakásban” – mondta nemrég a BudaPestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálnak adott exkluzív interjújában Érd polgármestere, Mészáros T. András.

A Budapest és Környéke hírportált az erősebb napokon már százezrek olvassák. Olyan portálokkal vagyunk egy listán, mint a Telex, Origo, Index, Blikk, az RTL és a TV2 weboldalai. Köszönjük, hogy most te is minket olvasol!

Az agglomeráció legnépesebb városában Érden 70 ezren élnek, a háromnegyedük naponta bejár a fővárosba. A Jarokelok.blog.hu munkatársa szerint ha valaki Érdről nem autóval indul Budapestre, akkor leginkább a távolsági buszra érdemes építenie. Adódna egyébként a vonat, ezen a vonalon, de a beszámolók szerint a MÁV kevés kocsit közlekedtet a reggeli csúcsban ezért például a Gárdony felől érkező, Budapest felé tartó szerelvényekre sokan nem férnek fel, meg kell várni a következőt.

Érd felső vasútállomás – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Az érdi polgármester lapunknak korábban elmondta: „Jól látszik, hogy a folyamatban lévő elővárosi vasútfejlesztés irtózatosan sokat jelent az érdieknek. Ha itt valaki felszáll a vonatra, akkor 15 percen belül Kelenföldön van. Sajnos a közlekedési rendszert a felemásan fejlesztették. Egykor azt mondták, hogy parkolóházat építsen az önkormányzat, de az önkormányzatnak nincs és nem is volt arra pénze, hogy egy nagy parkolóházat megépítsen.” – mondta nekünk T. Mészáros András.

Kapcsolódó cikk: Érd a fiatalok városa, nagyszerű lehetőségekkel – exkluzív interjú T. Mészáros András polgármesterrel

Érdről tehát leginkább busszal és vonattal érdemes bemenni a fővárosba , még akkor is, ha a bloggerek szerint sokan vannak a szerelvényeken.

Szentendre

Az Észak-Buda környéki nagyvárosból autóval legendásan nehéz bejutni a fővárosba. A Jarokelok.blog beszámolója szerint „a 11-es úgy néz ki reggelente, mint a nagykörút. Egyetlen tagolatlan torlódási gócponttá változik a környék.

Ezt úgy kell elképzelni, hogy reggel 7-8:30 és délután 17:00-18:30 között pontosan ugyanolyan araszolás megy a szentendrei 11-es szakaszon, mintha Pesten a Nyugati és az Oktogon között araszolnánk. Ez 10 évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt.

Reggelente ott tartunk, hogy Pismányból eljutni a város határáig ugyanannyi idő (kb. 45 perc), mint utána a szentendrei városhatártól eljutni a budapesti munkahelyre. A 11-es út állapota természetesen kihat a Volánbuszra is, mert a Volánbusz járatai a 11-esen közlekednek Visegrádtól Szentendréig, tehát a reggeli időszakban a buszok ugyanott vesztegelnek, és késnek el, ahol az autók is késnek” – összegzi a helyzetet a blognak Kubatovics Áron, aki korábban önkormányzati képviselő volt.

Szentendrei HÉV végállomás – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Úgy tűnik, egyedül a HÉV jelenthet alternatív megoldást. Bár a kötöttpályás közlekedés menetideje aligha alkalmazkodott a gyorsuló életritmushoz, a menetidő csökkentéséhez pedig jelenős infrastrukturális átalakításokra lenne szükség. Viszonylag alacsony benzinár mellett költségek tekintetében sem igazán versenyképes a tömegközlekedés. És csak tovább rontja a helyzetet a rossz minőségű várókkal, vagy az automatákkal és más berendezésekkel kapcsolatos vissza-visszatérő problémák.

Igaz, agglomerációs összevetésben a település még így is jobb helyzetben van a kötöttpályás ingázás tekintetében, mint más helyek. A HÉV estében van metrókapcsolat és relatíve elfogadható a menetidő. Talán többen szállnának ki a kocsiból, ha P+R parokolókat is fejlesztenének a környéken”- írja a blogoldal.

P+R parkoló a szentendrei HÉV végállomásnál – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

A HÉV végállomás fejlesztéséről is beszélt a Budapestkörnyéke.hu agglomerációs hírportálnak exkluzív interjút adó szentendrei polgármester, Verseghi-Nagy Miklós.

„A HÉV-nek versenyképes közlekedési alternatívának kell lennie ahhoz, hogy a Szentendrei és a 11-es úton csökkenjenek a dugók. Az Önkormányzatnak két fejlesztési terve is van a szentendrei HÉV-végállomás rendezésére, P+R parkolók kialakítására.

Az egyik koncepció szerint 2021-ig a város saját forrásból bővítené a jelenlegi felszíni parkoló kapacitást, de készült a Volánbusz a MÁV-HÉV Zrt és a Szentendrei Önkormányzat együttműködésében egy háromoldalú megbízásával egy terv, amely a teljes végállomás átalakítását, váróhelységek, szolgáltatások, a P+R parkolók kialakítását is egységesen kezelné. Ez egy modern, 21. századi állomás koncepciója, melyhez állami vagy európai uniós források szükségesek.

Jegykiadó automaták a szentendrei HÉV végállomáson – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

A parkolók a központi buszpályaudvar alá kerülnének. A HÉV és a buszok közötti átszállás is könnyebb lenne, közös váróhelységek lennének összességében a jelenleginél sokkal kulturáltabb állomáskomplexum jönne létre. Ennek a tervezése jelenleg is folyamatban van.

A H5-ös szentendrei HÉV bonyolítja a legnagyobb forgalmat a HÉV-ek közül, ezért a nemrég bejelentett budapesti közlekedésfejlesztési koncepcióban előre került a szentendrei HÉV ügye. Ez az állomások felújítását, a pálya rekonstrukcióját, az irányító berendezések és szerelvények cseréjét tartalmazza.” – mondta nekünk a polgármester.

Kapcsolódó cikk: Új HÉV, új híd a Dunán és egy elkerülő út – fontos dolgokat mondott Szentendre polgármestere

Szentendréről tehát autóval nagyon időigényes eljutni a fővárosba, jó megoldás a HÉV, a kérdés, hogy aki nem a végállomás környékén lakik, hol hagyhatja az autóját. A busz nem igazán jó megoldás, hiszen az autókkal együtt araszol, a dunai hajózásról pedig azt mondta nekünk a polgármester, hogy egyenlőre nincs napirenden a BKK-hajók indítása a főváros felé.

Szigetszentmiklós

Tömegközlekedés szempontjából Szigetszentmiklóson két út áll rendelkezésre: A Volánbusz és HÉV közül lehet választani. Előbbi 40 percet áll a dugóban reggelente, utóbbi pedig a Közvágóhídig visz. A HÉV a belváros irányába nem praktikus, hiszen nem éri el egyik metróvonalat sem, vagyis biztosan át kell szállni valamelyik villamosra.

Az elmúlt időszakban sokat költöttek az infrastruktúrára a környéken. Több kilométeres szakaszokat aszfaltoztak újra és kátyúból is egyre kevesebb van – írja a blogoldal.

Dugó Szigetszentmiklósnál – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Korábban itt az agglomeráció hírportálján is sokat foglalkoztunk a szigetszentmiklós környéki úthálózat fejlesztésével. Ez leginkább az autós és buszközlekedést érinti.

Kapcsolódó cikkek:

Szigetszentmiklós környékéről a HÉV lehet jó megoldás, autóval ugyanis brutális dugókra kell számítani. Ha azonban valakinek mondjuk Óbudán van dolga a dugóban araszolás ellenére is vonzó alternatíva lehet az autó, hiszen Szigetszentmiklósról csak több átszállással lehet Óbudára eljutni.

Volánbusz Szigetszentmiklós felé – Fotó: BudaPestkörnyéke.hu

Nincs igazi alternatíva

A három agglomerációs nagyváros közlekedésének összehasonlításakor is egyértelműen az a kép tárul elénk, hogy a dugók ellenére nagyon sok ingázó számára egyenlőre nincs igazi alternatívája az autós közlekedésnek. Ez különösen azokra igaz, akik még a gyerekeket is valamiért a fővárosba járatják. Egy jól működő, színvonalas, pontos szolgáltatást nyújtó elővárosi közlekedési hálózat, megfelelő nagyságú P+R parkolókkal azonban jelentősen átalakíthatná az autóhasználati szokásokat és megszüntethetné a be, – és kivezető utak valamint a belváros idegőrlő dugóit.

Képek: BudaPestkörnyéke.hu