Döbbenetes, hogy a második világháború szörnyűségeire szinte naponta emlékeztet minket valamilyen tárgyi emlék. Egy bomba, amely évtizedekig lapult a város házai alatt, vagy éppen egy híd pillérjénél. Most a tököli Duna-parton került elő egy lezuhant repülőgép. Ebből a gépből is bombákat szórtak Budapestre és környékére, a légvédelem lelőtte, az amerikai pilóta a repülővel együtt veszett a Dunába aznap, amikor húszan haltak meg a bombázás miatt Tökölön. Most az alacsony vízállás miatt előkerült a pilóta csontja, így beazonosítható lehet kinek a földi maradványait rejtette a Duna.

Amerikai pilóta csontjai kerülhettek elő

Értékes lelet került elő a tököli Duna-parton, újabb darabbal lett gazdagabb a szigetszentmiklósi helytörténeti gyűjtemény. Megtalálták egy olyan amerikai pilótának a maradványait, aki a második világháborúban Csepelt bombázta, de a gépe találatot kapott és lezuhant. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Komoly leletre bukkantak

A négy évvel ezelőtti alacsony vízállás során már előkerült annak a B 24-es Liberator bombázónak egy szárnydarabja, amelyet a tököli Duna felett lőttek le 1944. július 30-án. Most Szilágyi Tibor kutatásainak köszönhetően, Bakó Gábor halásztelki helytörténésszel együtt komoly leletre bukkant Jószai Attila, Szigetszentmiklós volt alpolgármestere az iszapban.

Köszönjük, hogy a forgalmas napokon már 300 ezren olvastok minket! Ezzel Magyarország Top 15 hírportálja közé került a BudaPestkörnyéke.hu – részletek itt.

 

Itt találták meg a pilóta maradványait

Forrás: Facebook/Bakó Gábor

Combcsont került elő

A szárny egy újabb darabja mellett előkerült a pilótafülke egyik alkatrésze is, ami a rakomány vészkioldóját és a futómű karját tartalmazta. Ez alá beszorulva egy megégett, vélhetően emberi combcsontot is találtak. A légvédelem azt követően lőtte le Tököl felett a gépet, amikor az már kiengedte bombáit a Dunai Repülőgépgyárra és a Duna felé fordult.

1944 nyarán sokat bombázták a környéket

Az egykor itt működött repülőgépgyár dolgozóinak létszáma az 1944 áprilisi bombázásokat követően júliusra jelentősen visszaesett. Ekkor már szigorúan ügyeltek arra, hogy csak annyi dolgozó legyen egyszerre a gyárban, amennyi a rendelkezésre álló bunkerek befogadóképessége.

Elvitték a gépeket

1944 áprilisa óta javában zajlott a kitelepítés, a gépeket és a dolgozókat főleg a kőbányai és budafoki pincékbe telepítették át, de a Csepel-sziget többi településére is kihelyeztek kisebb műhelyeket. Termelés ekkor alig folyt már Gyártelepen, főleg a romeltakarítás volt a fő tevékenység, amelyhez zsidó munkaszolgálatosokat alkalmaztak.

Vasárnap zuhanhatott le

A bombázásokról rendszerint a nyugalmazott berepülőpilóta, Eszenyi Dénes küldött jelentést a minisztériumnak. Eszerint 1944. július 30-án, vasárnap bombázták harmadik alkalommal a gyárat és a repülőteret.

20 ember halt meg

A gyárra néhány bomba hullott, a repülőtér ÉK-i része, és a VI. számú javítóműhely sérült meg komolyabban. Sajnálatos módon ekkor ismét voltak emberáldozatok: a támadásban 20 fő halt meg, 18-an súlyos, 36-an könnyebb sérülést szenvedtek. Ők kivétel nélkül zsidó munkaszolgálatosok voltak, Eszenyi pedig internálótáborként azonosította a helyszínt.

Beazonosítható a terület

Kevesen tudják Szigetszentmiklóson, hogy hol volt ez, de mind a levéltári anyagok, mind pedig Fóthy János: Horthyliget- a magyar Ördögsziget c. könyve alapján ez pontosan beazonosítható: az egykori 9-es kapu bejárata, ez m: Tűzoltóság és az egykori Mogürt közötti területen.

Az egykori barakkok most is állnak

A munkaszolgálatosok szálláshelyéül szolgáló két barakképület még a mai napig is látható. Az egyik a Gyári út mellett álló épület a „vendéglátós bolt”, a másik pedig a HÉV megállóhoz vezető szervízút mentén álló épület. Ez utóbbi volt egyébként az 1950-es évek legelején a Csepel Autógyár Ifjúsági Klubja. A BudaPestkörnyeke.hu legfrissebb híreit ide kattintva éred el.

Kiemelt kép: Repülőgép darabja a Dunában – Forrás: Facebook/Jószai Attila